Sending
User Review
0 (0 votes)

اتصالات استیل چیست-؟

اتصالات استیل

اتصالات استیل چیست از زمان توسعه بيش از صد سال پيش، استیل به يکي از رايج ترين و بادوام ترين مواد در جهان تبديل شده است و اکنون در طيف گسترده اي از صنايع ضروري است. اين شامل تعدادي کاربرد منحصراً براي اتصالات لوله هاي استیل مي باشد که از خواص بسيار مطلوب فلز بهره مي برند.

اگرچه فولاد قرن‌هاست که وجود داشته است، اما در برابر خوردگي آسيب‌پذير بود و داراي معايب ديگري بود که باعث شد دانشمندان آلياژهاي جايگزيني را پيدا کنند که مي‌توانستند در شرايط سخت بهتر عمل کنند. سپس مشخص شد که مخلوط آهن و کروم مقاومت فوق العاده اي در برابر زنگ زدگي دارد.

آلياژهاي استیل از چه ساخته شده اند؟

اتصالات استیل چیست طبق تعريف استیل آلياژ آهني است که حداقل 10.5 درصد کروم دارد. تنوع بسيار زيادي در انواع آلياژهاي موجود در بازار وجود دارد که هر کدام از نظر ترکيب شيميايي دقيق متفاوت هستند. عناصر آلياژي مانند نيکل، موليبدن، کربن، نيتروژن، تيتانيوم و مس مي توانند دوام، شکل پذيري و ساير ويژگي هاي استیل را بهبود بخشند.

به منظور واجد شرايط بودن به عنوان استیل، بايد با الزامات مقاومت در برابر خوردگي در يک محيط معين مطابقت داشته باشد. اين مقاومت از لايه بيروني اکسيد کروم فلزي پديد مي آيد. اين لايه ميکروسکوپي سطح به عنوان يک لايه غيرفعال شناخته مي شود زيرا به طور طبيعي با اکسيژن موجود در هواي اطراف تعامل مي کند و از خوردگي بعدي جلوگيري مي کند. علاوه بر اين، اگر لايه آسيبي مانند خط و خش داشته باشد، مي تواند به تنهايي تعمير شود.

خواص مفيد استیل چيست؟

اتصالات استیل چیست بديهي است که ويژگي اصلي استیل مقاومت آن در برابر خوردگي است. آلياژهاي مختلف سطوح مقاومت متفاوتي را ارائه مي دهند. به عنوان مثال، استیل 304، احتمالاً محبوب ترين آلياژ استیل در جهان، سطح عالي مقاومت در برابر خوردگي را فراهم مي کند. با اين وجود، وقتي صحبت از محيط دريايي مي شود، 304 به خوبي مناسب نيست زيرا به ويژه در معرض قرار گرفتن در معرض کلريد است که قطعاً در آب دريا وجود دارد. در عوض، برنامه‌اي که در محيط‌هاي دريايي قرار مي‌گيرد احتمالاً بايد به اتصالات استیل 316 روي بياورد که داراي مزاياي اضافي 2 درصد موليبدن است.

استیل مزاياي ديگري نيز دارد. در مقايسه با فولاد معمولي، آلياژهاي استیل استحکام برودتي، افزايش چقرمگي کار، افزايش استحکام و دوام، افزايش شکل‌پذيري، ظاهر جذاب‌تر و هزينه‌هاي نگهداري کمتر را ارائه مي‌دهند. با تمام اين اتفاقات، جاي تعجب نيست که استیل در طيف وسيعي از صنايع، از جمله اتصالات لوله، بسيار رايج است.

از آنجايي که هر آلياژ رفتار متفاوتي دارد، مهم است که بتوان بين آنها تمايز قائل شد. آلياژهاي استیل به پنج خانواده مختلف طبقه بندي مي شوند که هر کدام با ويژگي هاي خاص خود متمايز مي شوند. پنج خانواده آستنيتي، فريتي، مارتنزيتي، دوبلکس و سخت شدن بارندگي هستند.

کاربردهاي استیل براي اتصالات چيست؟

اتصالات استیل چیست مزاياي فلز مقاوم در برابر خوردگي در مورد اتصالات لوله بايد واضح باشد. به همين دليل است که استیل يک انتخاب محبوب براي کاربردهاي اتصالات لوله است. اتصالات استیل در اشکال و اندازه هاي بسيار متنوعي وجود دارد.

اتصالات استیل SS 304 يکي از رايج ترين اتصالات لوله است. اين به دليل مقاومت در برابر خوردگي و ساير مزاياي آن است. 304 همچنين مقاومت شيميايي قوي را ارائه مي دهد، يک امتياز اضافي براي موادي که در معرض مقادير زياد آب هستند، به ويژه در محيط هاي صنعتي.

يکي از کاربردهاي خاص براي اتصالات استیل، اتصالات استیل فشار فولاد ضد زنگ است. اتصالات لوله استیل 316 از کروم جامد يا ترجيحاً ترکيبي از کروم و نيکل ساخته شده است. آلياژهاي مناسب براي اين نوع اتصالات لوله معمولاً از خانواده‌هاي فريتي و آستنيتي منشا مي‌گيرند. اين نوع اتصالات استیل چیست اتصالات لوله ممکن است براي کاربردهاي خورنده يا با دماي بالا و همچنين براي محيط‌هاي با فشار بالا مفيد باشد.

يکي ديگر از کاربردهاي رايج اتصالات استیل در لوله هاي بهداشتي است. براي مثال بهداشت يک عامل کليدي در صنايع غذايي و آشاميدني و تجهيزات پزشکي است. استیل علاوه بر مقاومت در برابر خوردگي، ارزش زيادي دارد زيرا تميز کردن آن آسان است و کدر نمي شود. آلياژ ASTMA270 يک انتخاب محبوب براي اتصالات استیل بهداشتي است.

بسياري از کاربردهاي اتصالات استیل در صنايع با کارايي بالا مانند هوافضا و آلياژهاي مهندسي استفاده مي شود.

اتصالات استیل ما به طور گسترده در پروژه هاي ساختماني استفاده مي شود. به لطف شکل‌پذيري، مي‌توان آن را به راحتي بدون نياز به عمليات حرارتي نصب کرد. کل طول عمر اتصالات استیل در لوله کشي نيز نزديک به پنجاه سال تخمين زده مي شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *