Sending
User Review
0 (0 votes)

استیل چگونه تولید می شود

استیل

استیل چگونه ساخته می شود استیل به دليل مقاومت در برابر خوردگي عالي، استحکام بالا و ظاهر جذاب، کاربردهاي گسترده اي در بازارهاي صنعتي و مصرفي دارد.

اما استیل چگونه از انبوهي از قراضه يا سنگ معدن تصفيه شده به شکل و کاربرد نهايي خود مي رسد؟

اکثر استیل ها قبل از شروع به پردازش، زندگي را به روشي مشابه شروع مي کنند. اين پردازش – همراه با ترکيب دقيق آلياژ فولاد – مشخصه هاي بسياري از آن است.

بنابراين براي درک چگونگي توليد استیل، ابتدا بايد به ترکيب آن بپردازيم.

استیل چيست؟

استیل چگونه ساخته می شود

در حالي که استیل بايد حداقل 10.5? کروم داشته باشد، اجزا و نسبت هاي دقيق بر اساس درجه درخواستي و استفاده مورد نظر از فولاد متفاوت است.

ساير افزودني هاي رايج عبارتند از:

نيکل
کربن
منگنز
موليبدن
نيتروژن
گوگرد
مس
سيليکون
ترکيب دقيق يک آلياژ به شدت در طول فرآيند آلياژسازي اندازه گيري و ارزيابي مي شود تا اطمينان حاصل شود که فولاد کيفيت هاي مورد نياز را نشان مي دهد.

دلايل رايج براي افزودن فلزات و گازهاي ديگر به آلياژ استیل عبارتند از:

افزايش مقاومت در برابر خوردگي
مقاومت در برابر دماي بالا
مقاومت در برابر دماي پايين
قدرت بهبود يافته
جوش پذيري بهبود يافته
شکل پذيري بهبود يافته
کنترل مغناطيس
آنچه در استیل شما وجود دارد تنها عامل در تعيين ويژگي هاي منحصر به فرد آن نيست، اما…

نحوه ساخت آن باعث تغيير بيشتر خواص فولاد مي شود.

استیل چگونه ساخته مي شود

استیل چگونه ساخته می شود فرآيند دقيق براي درجه استیل در مراحل بعدي متفاوت خواهد بود. نحوه شکل‌گيري، کارکردن و تکميل شدن يک گريد فولاد نقش مهمي در تعيين ظاهر و عملکرد آن دارد.

قبل از ايجاد يک محصول فولادي قابل تحويل، ابتدا بايد آلياژ مذاب را ايجاد کنيد.

به همين دليل اکثر گريدهاي فولادي مراحل شروع مشترکي دارند.

مرحله 1: ذوب شدن
توليد استیل با ذوب ضايعات فلزات و مواد افزودني در يک کوره قوس الکتريکي (EAF) شروع مي شود. EAF با استفاده از الکترودهاي پرقدرت، فلزات را در طي چند ساعت گرم مي کند تا مخلوطي مذاب و سيال ايجاد کند.

از آنجايي که استیل 100? قابل بازيافت است، بسياري از سفارشات ضد زنگ حاوي 60? فولاد بازيافتي هستند. اين نه تنها به کنترل هزينه ها بلکه کاهش اثرات زيست محيطي کمک مي کند.

دماي دقيق بر اساس درجه فولاد ايجاد شده متفاوت خواهد بود.

مرحله 2: حذف محتواي کربن
کربن به افزايش سختي و استحکام آهن کمک مي کند. با اين حال، کربن بيش از حد مي تواند مشکلاتي را ايجاد کند – مانند بارش کاربيد در طول جوشکاري.

قبل از ريخته‌گري استیل مذاب، کاليبراسيون و کاهش محتواي کربن به سطح مناسب ضروري است.

دو راه وجود دارد که ريخته گري ها محتواي کربن را کنترل مي کنند.

استیل چگونه ساخته می شود اولين مورد از طريق کربن زدايي با اکسيژن آرگون (AOD) است. تزريق مخلوط گاز آرگون به فولاد مذاب، محتواي کربن را با حداقل از دست دادن ساير عناصر ضروري کاهش مي دهد.

روش ديگري که استفاده مي شود، کربن زدايي اکسيژن در خلاء (VOD) است. در اين روش، فولاد مذاب به محفظه ديگري منتقل مي‌شود که در آن در حين اعمال حرارت، اکسيژن به فولاد تزريق مي‌شود. سپس يک خلاء گازهاي تهويه شده را از محفظه خارج مي کند و محتواي کربن را بيشتر کاهش مي دهد.

هر دو روش کنترل دقيق محتواي کربن را براي اطمينان از مخلوط مناسب و ويژگي هاي دقيق در محصول نهايي استیل ارائه مي دهند.

مرحله 3: تنظيم
پس از کاهش کربن، تعادل نهايي و همگن شدن دما و شيمي رخ مي دهد. اين تضمين مي کند که فلز الزامات درجه مورد نظر خود را برآورده مي کند و ترکيب فولاد در سرتاسر دسته سازگار است.

نمونه ها مورد آزمايش و تجزيه و تحليل قرار مي گيرند. سپس تنظيمات انجام مي شود تا مخلوط به استاندارد مورد نياز برسد.

مرحله 4: شکل دادن يا ريخته گري

استیل چگونه ساخته می شود با فولاد مذاب ايجاد شده، ريخته گري اکنون بايد شکل اوليه اي را ايجاد کند که براي خنک کردن و کار کردن فولاد استفاده مي شود. شکل و ابعاد دقيق به محصول نهايي بستگي دارد.

اشکال رايج عبارتند از:

شکوفه مي دهد
بليط
اسلب
ميله ها
لوله ها
سپس فرم ها با يک شناسه علامت گذاري مي شوند تا دسته را از طريق فرآيندهاي مختلف دنبال کنيد.

از اينجا مراحل بسته به درجه مورد نظر و محصول نهايي يا عملکرد متفاوت خواهد بود. اسلب ها به صفحات، نوارها و ورق ها تبديل مي شوند. شکوفه ها و بيلت ها ميله و سيم مي شوند.

بسته به درجه يا فرمت سفارش داده شده، يک فولاد ممکن است برخي از اين مراحل را چندين بار طي کند تا ظاهر يا ويژگي هاي مورد نظر را ايجاد کند.

مراحل زير رايج ترين هستند.

نورد داغ
اين مرحله که در دماهاي بالاتر از دماي تبلور مجدد فولاد انجام مي شود، به تنظيم ابعاد فيزيکي ناهموار فولاد کمک مي کند. کنترل دقيق دما در طول فرآيند، فولاد را به اندازه کافي نرم نگه مي دارد تا بدون تغيير ساختار کار کند.

در اين فرآيند از پاس هاي مکرر براي تنظيم ابعاد فولاد به آرامي استفاده مي شود. در بيشتر موارد، اين شامل چرخاندن چندين آسياب در طول زمان براي رسيدن به ضخامت مطلوب است
نورد سرد
اغلب در مواقعي که نياز به دقت است استفاده مي شود، نورد سرد زير دماي تبلور مجدد فولاد رخ مي دهد. براي شکل دادن به فولاد از غلتک هاي پشتيبان متعدد استفاده مي شود. اين فرآيند ظاهري جذاب تر و يکنواخت تر ايجاد مي کند.

با اين حال، همچنين مي تواند ساختار فولاد را تغيير شکل دهد و اغلب به عمليات حرارتي براي تبلور مجدد فولاد به ريزساختار اصلي خود نياز دارد.

آنيل کردن

پس از نورد، اکثر فولادها تحت فرآيند بازپخت قرار مي گيرند. اين شامل چرخه هاي گرمايش و سرمايش کنترل شده است. اين چرخه ها به نرم شدن فولاد و کاهش استرس داخلي کمک مي کنند.

دماها و زمان هاي دقيق مربوط به عيار فولاد بستگي دارد، با هر دو نرخ گرمايش و سرمايش بر محصول نهايي تأثير مي گذارد.

رسوب زدايي يا ترشي

از آنجايي که فولاد در مراحل مختلف کار مي‌کند، اغلب رسوب روي سطح انباشته مي‌شود.

اين انباشت به سادگي غيرجذاب نيست. همچنين مي تواند بر مقاومت در برابر لکه، دوام و جوش پذيري فولاد تأثير بگذارد. از بين بردن اين مقياس براي ايجاد سد اکسيدي که خاصيت ضد زنگ را در برابر خوردگي و مقاومت در برابر لکه ايجاد مي کند، ضروري است.

رسوب زدايي يا ترشي کردن، اين رسوب را با استفاده از حمام اسيد (معروف به اسيد شور) يا از طريق گرمايش و خنک کردن کنترل شده در يک محيط بدون اکسيژن حذف مي کند.

بسته به محصول نهايي، فلز ممکن است براي پردازش بيشتر به نورد يا اکسترود برگردد. به دنبال آن مراحل بازپخت مکرر تا رسيدن به خواص مورد نظر انجام مي شود.

برش دادن

هنگامي که فولاد کار شد و آماده شد، دسته برش داده مي شود تا مطابق با نيازهاي سفارش باشد.

متداول ترين روش ها روش هاي مکانيکي مانند برش با چاقوهاي گيوتيني، چاقوهاي دايره اي، تيغه هاي پرسرعت يا مشت زدن با قالب هستند.

با اين حال، براي اشکال پيچيده، مي توان از برش شعله يا برش جت پلاسما نيز استفاده کرد.

بهترين گزينه هم به عيار فولاد درخواستي و هم به شکل دلخواه محصول تحويلي بستگي دارد.

به پايان رساندن

استیل در انواع روکش هاي مات تا آينه اي موجود است. تکميل يکي از آخرين مراحل درگير در فرآيند توليد است. تکنيک هاي رايج عبارتند از: حکاکي با اسيد يا شن، سند بلاست، سنگ زني با تسمه، صاف کردن تسمه و پرداخت تسمه.

در اين مرحله فولاد به شکل نهايي جمع آوري شده و براي ارسال به مشتري آماده مي شود. رول‌ها و کويل‌ها روش‌هاي رايجي براي ذخيره و ارسال مقادير زيادي از ضد زنگ براي استفاده در ساير فرآيندهاي توليد هستند. با اين حال، شکل نهايي به نوع فولادضد زنگ مورد نياز و ساير عوامل خاص سفارش بستگي دارد.

افکار نهايي
درک نمرات و انواع استیل مناسب براي مصارف و محيط هاي خاص، بخش مهمي از تضمين نتايج طولاني مدت و بهينه سازي هزينه ها است. چه به دنبال چيزي قوي و مقاوم در برابر خوردگي براي محيط‌هاي دريايي باشيد يا چيزي خيره‌کننده و آسان براي استفاده در رستوران، يک آلياژ  استیل متناسب با نياز شما در دسترس است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *