Sending
User Review
0 (0 votes)

تفاوت استنلس استیل و استیل چیست

تفاوت استنلس استیل و استیل استیل یکی از رایج ترین مواد در جهان است که در همه چیز از ساختمان و ساخت و ساز گرفته تا حمل و نقل و لوازم خانگی استفاده می شود.با این حال، انواع مختلفی از استیل وجود دارد که خواص متفاوتی دارند و در نتیجه کاربردهای متفاوتی دارند.استنلس استیل یک نوع استیل بسیار رایج است که البته به دلیل توانایی آن در مقاومت در برابر خوردگی مفید است.استیل اساساً با افزودن کربن به آهن ساخته می شود و آهن به ناچار زنگ می زندبا این حال، استنلس استیل در برابر خوردگی مقاوم است.

استنلس استیل

همه استیل ها یکسان نیستند و یکی از جالب ترین انواع آن استنلس استیل است. بیایید نگاهی به تفاوت بین استیل کربنی و استنلس استیل بیندازیم.

استنلس استیل چیست؟

استنلس استیل خانواده ای از استیل های آلیاژی مقاوم در برابر خوردگی است که حاوی 10.5 درصد یا بیشتر کروم است (از این رو ظاهر براق آنهاست). مقاومت در برابر خوردگی به دلیل لایه اکسید غنی از کروم طبیعی است که هنگام تولید روی سطح فولاد ایجاد می شود. اگرچه بسیار نازک (و نامرئی) است، اما این فیلم از استیل در برابر طیف وسیعی از مواد خورنده محافظت می کند.

چه کسی استنلس استیل را اختراع کرد؟

تفاوت استنلس استیل و استیل

در سال 1872، دو انگلیسی به نام های کلارک و وودز ثبت اختراع کردند که آلیاژی بسیار نزدیک به معادل مدرن استنلس استیل است – ترکیبی از کروم (30-35٪) و تنگستن (2٪).

برای 40 سال بعد، پیشرفت‌های بیشتری در سراسر جهان انجام شد که هر کدام به رابطه کروم و استیل و نتیجه ضد زنگ ازدواج بین این دو اشاره کردند. با این حال، این تلاش ها خسته کننده بود و علیرغم ثبت اختراعات بسیاری، هیچ آلیاژی به تولید انبوه یا به بازار عرضه نشد.

سپس هری بررلی آمدBrearly در کارخانه تحقیقاتی Brown-Firth در شهر صنعتی شفیلد، انگلستان کار کرد و در آنجا ساعت های بی شماری را صرف جستجوی آلیاژ قوی مناسب برای لوله های تفنگ کرد، که در آن زمان شناخته شده بود که به راحتی فرسوده می شوند.تلاش‌های او ماه‌ها به طول انجامید، و در حالی که انباشته ضایعات کنار میز کارش زنگ زده بود، متوجه چیز عجیبی شد – بشکه‌ای که در میان آنها می‌درخشید.

او بشکه درخشان را از پشته زنگ زده بیرون کشید و آن را مطالعه کرد.این نمونه خاص تقریباً حاوی 12.8٪ کروم و 0.24٪ کربن بود.در آن زمان، برای بازرسی صحیح ریزساختار آلیاژها، باید صیقل داده شده و اچ شوند.این را می توان با قرار دادن آن در معرض محلول رقیق اسید نیتریک در الکل به دست آورد.با این حال، او مشاهده کرد که این نمونه در برابر حمله شیمیایی بسیار مقاوم است.

در عرض سه هفته، او فرآیند سخت شدن آلیاژ را کامل کرد. او نام این اختراع را “استنلس استیل” گذاشت.

تفاوت استنلس استیل و استیل چیست؟

چند تفاوت کلیدی بین استیل و استنلس استیل وجود دارد:

• مقاومت در برابر خوردگی – البته، فوری ترین آنها توانایی مقاومت در برابر خوردگی است. کروم موجود در استنلس استیل آن را نسبت به استیل های کربنی (مانند فولادهای نرم) در برابر خوردگی مقاوم تر می کند.

• خواص مکانیکی – انواع مختلفی از استیل و استنلس استیل وجود دارد، بنابراین خلاصه کردن خواص مکانیکی مختلف بین این دو دشوار است. از نظر محتوای کربن، انواع مختلفی از فولاد وجود دارد: کربن بالا، کربن متوسط ​​و کربن کم. انواع مختلفی از استنلس استیل نیز وجود دارد مانند استنلس استیل آستنیتی، استنلس استیل فریتی، استنلس استیل مارتنزیتی و استنلس استیل دوبلکس. همه اینها خواص مکانیکی کاملاً متفاوتی دارند.

• هزینه – استنلس استیل معمولاً گرانتر از steel کربنی است، با این حال، این به درجه بستگی دارد. قیمت بالاتر استنلس استیل معمولاً به دلیل عناصر آلیاژی آن مانند کروم، نیکل و منگنز است.

• ظاهر – یکی از واضح ترین تفاوت های بین استنلس استیل و استیل کربنی ظاهر است: فولاد ضد زنگ براق و بازتابنده است و در حالی که استیل را می توان برای داشتن ظاهری درخشان و براق جلا داد، اما معمولاً از نظر ظاهری بسیار کم رنگ است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *