Sending
User Review
0 (0 votes)

تفاوت فولاد ضد زنگ و کربن استیل چیست

تفاوت فولاد ضد زنگ و کربن استیل فولاد، اصطلاحی که در واقع یک خانواده کامل از آلیاژهای فلزی را توصیف می کند، یک نوع فلز همه کاره و متداول با کاربردها و کاربردهای بسیار متنوع است. گریدهای زیادی وجود دارد اما بیشتر انواع فولاد به دو دسته کلی فولادهای کربنی و فولادهای ضد زنگ تقسیم می شوند. اگرچه آنها ترکیب اصلی آهن و کربن یکسانی دارند، انواع فولادها تمایل به داشتن عناصر آلیاژی متنوعی دارند. فولاد کربنی کمتر از 10.5 درصد کروم دارد، اما فولاد باید حداقل 10.5 درصد کروم داشته باشد تا ضد زنگ در نظر گرفته شود. این تفاوت ها به هر نوع فولاد خواص مربوطه را می دهد.

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ به نوعی از فولاد گفته می شود که با افزودن کروم و برخی عناصر آلیاژی دیگر مانند نیکل تعریف می شود. گاهی اوقات به آن فولاد inox می گویند زیرا برای محافظت در برابر اکسیداسیون طراحی شده است و بنابراین “غیر قابل اکسیداسیون” است. هنگامی که در معرض اکسیژن قرار می گیرد، آهن اکسید می شود و باعث زنگ زدگی می شود، اما کروم می تواند بدون انجام این فرآیند در معرض اکسیژن قرار گیرد. بنابراین به فولاد ضد زنگ یک لایه محافظ کروم داده می شود تا مانعی بین اکسیژن محیط و محتوای آهن فلز ایجاد کند. این به آن اجازه می دهد در برابر خوردگی یا زنگ زدگی مقاومت کند و آن را “ضد زنگ” می کند.

انواع فولاد ضد زنگ

تفاوت فولاد ضد زنگ و کربن استیل

سطوح مختلف کروم فولاد ضد زنگ به آن خواص متفاوتی می دهد، با محتوای کروم کمتر به طور کلی فولاد ارزان تر اما با دوام کمتری تولید می شود. انواع مختلفی از فولاد ضد زنگ وجود دارد که عبارتند از:

آستنیتی

پرمصرف‌ترین نوع فولاد ضد زنگ، با استحکام تسلیم کم، اما مقاوم در برابر خوردگی و حرارت قوی، که معمولاً در لوازم خانگی، لوله‌کشی‌های صنعتی و ظروف، ساختمان‌سازی و نماهای معماری استفاده می‌شود – این بزرگترین خانواده فولاد ضد زنگ است و حدود دو سوم کل تولید فولاد ضد زنگ

فریت

شکلی از فولاد است که عموماً نیکل ندارد، اغلب در برابر خوردگی، گرما و ترک خوردگی مقاومت بهتری نسبت به انواع معمولی دارد و اغلب در ماشین‌های لباسشویی، دیگ‌های بخار و معماری داخلی استفاده می‌شود.

مارتنزیتی

که به دلیل داشتن کروم کم نسبت به سایر فولادهای زنگ نزن، مغناطیسی و مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد – این ماتل ها بسیار سخت و قوی هستند و برای ساخت چاقو و تیغه های توربین استفاده می شوند.

دوبلکس

ترکیبی از فولادهای آستنیتی و فریتی است که آن را هم قوی و هم انعطاف پذیر می کند، با دو برابر استحکام تسلیم فولاد زنگ نزن آستنیتی، که در صنایع کاغذ، خمیر کاغذ، کشتی سازی و پتروشیمی استفاده می شود.

بارش

با مقاومت در برابر خوردگی فلزات آستنیتی، اما می تواند به استحکام بالاتر سخت شود، و بنابراین می تواند زمانی که عناصر دیگری مانند آلومینیوم، مس و نیوبیم به آن اضافه می شود، بسیار قوی باشد.

مزایای فولاد ضد زنگ

خواص مقاوم در برابر خوردگی
مقاوم در برابر درجه حرارت بالا و پایین
در انواع زیادی وجود دارد
قوی و با دوام بالا
نگهداری کم و به راحتی تمیز می شود
ماندگاری طولانی، با هزینه نسبتاً کم در طول چرخه عمر آن
در صورت تمایل به ظاهر زیبایی جذاب، می توان آن را پوشش خاصی داد و به راحتی کدر نمی شود
سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت

معایب فولاد ضد زنگ

هزینه بالا به خصوص در هزینه اولیه
می تواند فلزی دشوار باشد، به خصوص بدون ماشین آلات و تکنیک های بالاتر
اغلب می تواند منجر به ضایعات پرهزینه و کار مجدد شود

برنامه های کاربردی

تفاوت فولاد ضد زنگ و کربن استیل

فولاد ضد زنگ بسته به نوع فولاد مورد استفاده، کاربردها و کاربردهای صنعتی وسیعی دارد. فولاد ضد زنگ اولین بار در صنعت خودروسازی توسط فورد در دهه 1930 توسط فورد مورد استفاده قرار گرفت و از آن زمان در خودروها برای سیستم های اگزوز، کوره ها، تریم ها و اجزای ساختاری استفاده شده است. این امر به ساخت هواپیما نیز گسترش می یابد، جایی که در چارچوب هواپیما، موتورهای جت و ارابه فرود استفاده می شود. مقاومت آن در برابر خوردگی، نگهداری کم و تمیز کردن آسان آن را برای حمل و نقل و تعامل با مواد شیمیایی مفید می کند و اغلب در محیط های تمیز و استریل استفاده می شود. بنابراین، فناوری پزشکی نیز یک کاربرد نسبتاً رایج است.

استحکام

مقاومت و انعطاف‌پذیری برخی از فولادهای ضد زنگ، آن را به یک ویژگی رایج در معماری تبدیل می‌کند، ویژگی‌ای که ویژگی‌های زیبایی شناختی و پرداخت جذاب آن نیز به آن کمک می‌کند. به عنوان مثال، فولاد ضد زنگ اغلب در ترمینال یورو استار در لندن و پل هلیکس در سنگاپور استفاده می شود.

یکی از رایج ترین کاربردهای روزمره فولاد ضد زنگ

در صنایع غذایی و پذیرایی است که در آن برای تولید ظروف آشپزی، کارد و چنگال، لوازم آشپزخانه و لوازم خانگی استفاده می شود. ظروف مانند چاقو از فولاد ضد زنگ با درجه انعطاف پذیری کمتر ساخته می شوند، در حالی که گریدهای انعطاف پذیر بیشتر برای کباب پز، فر، قابلمه و سینک استفاده می شود.

 فولاد کربن استیل

از سوی دیگر، فولاد کربنی دارای سطوح کروم بسیار پایین‌تری است و در عوض یک آلیاژ کربن-آهن با تنها چند ماده دیگر، در صورت وجود، به عنوان بخشی از ترکیب آن است. در نتیجه می توان از آن به عنوان فولاد کم آلیاژ نام برد. هر دو فولاد ضد زنگ و فولاد کربنی دارای این ترکیب اولیه هستند، اما فولاد کربن را می توان با محتوای کربن آن تعریف کرد. این معمولاً در حدود 2-2.5٪ است، اما اغلب این مقدار متفاوت است. اگرچه مستعد ابتلا به ru
ST برخلاف فولاد ضد زنگ ، فولاد کربن اغلب ارزان تر است و بر اساس محتوای کربن دارای خواص مکانیکی مختلف خاص خود است.

فولادهای کم کربن ضعیف تر و نرم تر هستند ، اما می توانند به راحتی ماشینکاری و جوش داده شوند. در حالی که فولاد کربن بالا قوی تر است ، اما پردازش قابل توجهی سخت تر است.

انواع فولاد کربن استیل

تفاوت فولاد ضد زنگ و کربن استیل

عنصر تعیین کننده هر آلیاژ فولادی کربن محتوای کربن آن است ، بنابراین به این ترتیب انواع مختلفی از فولاد کربن سفارش داده می شود و طبقه بندی می شود.

فولاد کربن استیل کم کربن

پرکاربردترین شکل فولاد کربن ، با میزان کربن کمتر از 0.25 ٪ – آنها معمولاً نسبتاً ضعیف تر و نرم تر اما به راحتی جوش داده شده و انعطاف پذیر هستند ، و بنابراین اغلب برای ماشین و جوشکاری کم استفاده می شوند هزینه

فولاد کربن استیل متوسط ​​کربن

با میزان کربن 0.25-0.6 ٪ و مقدار منگنز 0.6-1.65 ٪ ، این فلزات از طریق عملیات حرارتی قابل بهبود هستند ، اگرچه این کار فقط در بخش های بسیار نازک انجام می شود مگر اینکه عناصر آلیاژی اضافی اضافه شوند -این فولادها از فولادهای کربن پایین قوی تر اما کمتر انعطاف پذیر هستند

فولاد کربن استیل کربن بالا

این سخت ترین و سخت ترین فولاد کربن است ، با کمترین انعطاف پذیری ، بسیار مقاوم در برابر سایش و تقریباً همیشه سخت و دلپذیر-آنها تمایل به داشتن مقدار کربن از 0.6-1.25 ٪ و منگنز 0.3-0.9 ٪ دارند

مزایای فولاد کربن استیل

افزایش قدرت
ارزان تر از فولادهای ضد زنگ
مقاوم در برابر سایش
با دوام و مقاومت در برابر شوک
در مقایسه با سایر فلزات برای رسیدگی و کار با آن ایمن است
سازگار با محیط زیست و آسان برای بازیافت

معایب فولاد کربن استیل

قوی و گاهی اوقات کار با آن دشوار است
شکننده ، به راحتی خم یا قالب نشده است
بیشتر مستعد زنگ زدگی و خوردگی است
ظاهری کمتر جذاب ، نمی تواند به پایان فولاد ضد زنگ برسد

برنامه های کاربردی فولاد کربن استیل

انواع مختلف فولاد کربن برای طیف گسترده ای از صنایع و بخش ها کاربرد دارد. از فولادهای کم کربن در اجزای بدنه خودرو ، لوله ها ، قطعات ساخت و ساز و پل و قوطی های غذایی استفاده می شود. فولاد متوسط ​​کربن برای مسیرهای ریلی ، چرخ های قطار ، میل لنگ و چرخ دنده ها و ماشین آلات که نیاز به استحکام و سختی بالاتر آن دارند ، مفید است و از فولاد کربن به همین ترتیب در ابزارهای برش استفاده می شود ، سیم با استحکام بالا را چشمه می دهد و به سختی آن می میرد.

آیا می توان از فولاد ضد زنگ به فولاد کربن جوش داد؟

تفاوت فولاد ضد زنگ و کربن استیل

اگرچه از نظر فنی امکان جوش دادن این انواع مختلف فلزات در کنار هم وجود دارد ، اما اجماع محبوب این است که انجام این کار توصیه نمی شود. جوشکاری کربن و فولاد ضد زنگ به طور معمول انجام نمی شود زیرا سطح متفاوتی از هدایت الکتریکی دارند. فولاد کربن به طور معمول در هنگام جوشکاری مقاومت از قبل گرم می شود زیرا از نظر الکتریکی تر است و به همان سرعت فولاد ضد زنگ یا همان استنلس استیل گرم نمی شود. بنابراین ، رسیدن به دمای جوش راست اغلب بسیار دشوار است. بنابراین ، به طور کلی توصیه می شود که فولادها از انواع مشابه به جای مخلوط کردن و تطبیق ، با هم جوش داده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *