Sending
User Review
0 (0 votes)

تفاوت لوله اتصالات گالوانیزه و فولادی

تفاوت لوله اتصالات گالوانیزه و فولادی

اتصالات لوله فولادي سياه و اتصالات لوله فولادي گالوانيزه دو نوع لوله رايج هستند که براي انتقال مايع و گاز استفاده مي شوند. هر دو لوله فولادي سياه و لوله گالوانيزه از فولاد ساخته شده اند، با اين حال، لوله گالوانيزه داراي پوشش روي است در حالي که لوله سياه اينگونه نيست. در نتيجه لوله گالوانيزه دوام بيشتري دارد. براي حمل و نقل، لوله فولادي سياه نسبت به لوله گالوانيزه راحت تر فرسايش مي يابد و بنابراين براي حمل گاز مناسب تر است و لوله گالوانيزه براي حمل آب به جاي گاز مناسب است.

اتصالات لوله گالوانيزه

با يک لايه روي پوشانده شده است که باعث مي شود اين اتصالات از قابليت محافظت در برابر خوردگي بالاتري برخوردار باشند و از تجمع رسوبات معدني که لوله را مسدود مي کنند جلوگيري مي کند. لوله گالوانيزه عمدتاً براي حمل آب براي تأمين ساختمان هاي خانگي و تجاري استفاده مي شود. همچنين ممکن است به دليل جلوگيري از زنگ زدگي به عنوان قاب داربست عمل کند.

اتصالات لوله گالوانيزه به دليل توانايي مواد در محافظت در برابر خوردگي و نمک براي کاربردهاي بيشماري در فضاي باز و صنعتي استفاده مي شود. لوله و اتصالات گالوانيزه ممکن است در اکثر کاربردها به استثناي خطوط زيرزميني استفاده شود. در حالي که آنها با خطوط آب سرد بهتر کار مي کنند، ممکن است با آب گرم نيز استفاده شوند. مزيت اصلي استفاده از اتصالات گالوانيزه مقاومت بالاي آنها در برابر زنگ زدگي در مقايسه با اتصالات مشکي و مسي است. اتصالات لوله گالوانيزه نبايد براي کاربردهاي گاز استفاده شود.

اتصالات فولادی

(اتصالات آهني چکش خوار سياه) براي اتصال به لوله آهن سياه استفاده مي شود. لوله آهني سياه براي انتقال گاز طبيعي و پروپان در مصارف مسکوني استفاده مي شود.

لوله فولادي سياه به صورت بدون درز توليد مي شود که آن را به نوع بهتري براي حمل و نقل گاز و سيستم هاي اسپرينکلر آتش نشان مي دهد زيرا بهتر از لوله گالوانيزه مي تواند از آتش سوزي جلوگيري کند. لوله آهني مشکي نيز به دليل مقاومت بالاي حرارتي در سيستم هاي اسپرينکلر آتش نشاني و به دليل مقاومت در برابر آسيب آب براي خطوط آبرساني بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد. از آنجايي که سطحي رنگ تيره دارد که در طي فرآيند ساخت توسط اکسيد آهن تشکيل مي شود، به آن لوله فولادي سياه مي گويند.

تفاوت اصلي لوله فولادي و لوله گالوانيزه در سطح است

تفاوت لوله اتصالات گالوانیزه و فولادی

لوله فولادي مشکي بدون روکش و بدون بخار ساخته مي شود و به همين دليل براي انتقال گاز مانند پروپان و گاز طبيعي به ساختمان هاي مسکوني و تجاري کاربرد فراواني دارد.

لوله گالوانيزه داراي روي روي سطح است Galvanized fittings بنابراين مواد معدني با گذشت زمان پوسته پوسته مي شوند و لوله را مسدود مي کنند. اين منجر به انفجار خواهد شد. با توجه به اين موضوع، انتقال گاز توسط لوله هاي گالوانيزه خطرناک است، بنابراين اغلب در حمل آب استفاده مي شود.

از طرف ديگر لوله فولادي مشکي براي حمل و نقل آب مناسب نيست. لوله هاي فولادي سياه رنگ در آب خورده مي شوند و مواد معدني لوله در آب حل مي شود و خط را نيز مسدود مي کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *