Sending
User Review
0 (0 votes)

مزایای لوله های پلی اتیلن

مزایای لوله پلی اتیلن چیست

مزایای لوله پلی اتیلن یک لوله پلاستیکی انعطاف پذیر است که اغلب برای جایگزینی خطوط لوله اصلی بتنی یا فولادی استفاده می شود. ساخته شده از لوله پلی اتیلن (پلی اتیلن با چگالی بالا)، سطح بالای نفوذ ناپذیری و پیوند مولکولی قوی این ماده، آن را برای خطوط لوله با فشار بالا ایده آل کرده است لوله پلی اتیلن در سراسر جهان برای خطوط اصلی آب، شبکه های گاز، شبکه های فاضلاب، خطوط انتقال دوغاب، آبیاری روستایی، خطوط تامین سیستم آتش نشانی، کانال های برق و ارتباط، و لوله های طوفان و زهکشی استفاده می شود.

مزایای لوله های پلی اتیلن

مزایای لوله پلی اتیلن

چقرمگی و مقاومت شیمیایی پلی اتیلن، همچنین مقاومت در برابر خوردگی و سبک وزن آن، به استفاده روزافزون از آن در شرایطی که نیازمند سیستم های لوله کشی سیال و گاز مقرون به صرفه و بادوام است کمک کرده است طبق بیانیه مطبوعاتی موسسه لوله های پلاستیکی، لوله های پلی اتیلن به دلیل دوام، اتصالات بدون نشتی، مقاومت در برابر خوردگی و مقرون به صرفه بودن طولانی مدت، از دهه 1950 در اروپا و آمریکا برای آب و سایر سیالات استفاده شده است.

اتصال لوله پلی اتیلن

مزایای لوله پلی اتیلن

برای اتصال لوله پلی اتیلن می توان از جوش لب به لب، جوش الکتروفیوژن، جوش سوکت یا جوش اکستروژن استفاده کرد. این اتصالات لوله را در طول فرآیند اتصال گرم می‌کنند و در نتیجه یک اتصال کاملاً همگن ایجاد می‌شود که اگر قوی‌تر از لوله موجود در هر دو طرف جوش نباشد، قوی‌تر است. نیازی به درزگیر لاستیکی یا مواد شیمیایی اتصال دهنده نیست که برای اتصال لوله های PVC استفاده می شود و به سمیت محیطی کمک می کند و احتمال خرابی را در طول زمان افزایش می دهد. به گفته تامین کنندگان لوله پلی اتیلن، پلی اتیلن کمتر مستعد نفوذ ریشه است و یکپارچگی خط لوله را حتی زمانی که در خاک های ناپایدار نصب می شود حفظ می کند.

از آنجایی که سیستم جوش ذوبی نیاز به لنگرها یا بلوک های مهار رانش را از بین می برد، اتصالات کاملاً در برابر بار نهایی مقاوم می شوند و هزینه های مواد و نصب را کاهش می دهند. این امر همچنین حفاری‌های آینده نزدیک به خط لوله را ایمن‌تر می‌سازد، که برای خطوط لوله گاز فشار بالا حیاتی است. نصب بدون ترانشه با سیم پیچ لوله پلی اتیلن ایمن تر و کمتر در محیط اطراف نفوذ می کند.

سیستم های لوله پلی اتیلن

مزایای لوله پلی اتیلن

را می توان در کاربردهای مختلفی استفاده کرد، از جمله ترانشه استاندارد برای خطوط اصلی آب، خطوط اصلی حلقه آتش، شبکه های فاضلاب و خطوط لوله اصلی گاز، و همچنین حفاری افقی برای لوله های برق و مخابرات. به گفته یک سازنده سیستم های لوله پلی اتیلن، نصب سیستم های  مقرون به صرفه است، هزینه های نگهداری طولانی مدت پایینی دارد و امکان استفاده از تکنیک های نصب کم هزینه تر مانند HDD (حفاری جهت افقی)، لغزش، ترکیدگی لوله، لوله شناور و غوطه ور

لوله پلی اتیلن بسیار بادوام و انعطاف پذیر است

مزایای لوله پلی اتیلن

و می تواند در محل تا شعاع بیست و پنج برابر قطر اسمی لوله (برای لوله SDR11 و SDR17) در دمای محیط بیست درجه سانتیگراد یا کمتر از آن خم شود. این باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها در مقایسه با سایر سیستم های لوله می شود که برای تغییر جهت حتی جزئی نیاز به اتصالات چسبدار، مهارها یا بلوک های رانش دارند. به دلیل مقاومت بالای لوله پلی اتیلن در برابر ضربه و انعطاف پذیری، برای نصب در خاک های پویا، از جمله خاک های مستعد زلزله، مناسب است. لوله پلی اتیلن به دلیل داشتن سوراخ صاف و روش اتصال انتها به انتها، ظرفیت جریان بسیار بالایی دارد. لوله پلی اتیلن در محیط خوردگی نمی کند و ویژگی های جریان خود را در طول زمان حفظ می کند، برخلاف سیستم های لوله کشی آهنی، که زنگ می زند و مقاومت داخلی در برابر جریان سیال ایجاد می کند.

موارد مصرف لوله پلی اتیلن

از آنجایی که لوله پلی اتیلن از پلی اتیلن بکر با درجه مواد غذایی ساخته شده اند، برای انتقال آب آشامیدنی ایمن هستند، مشروط بر اینکه هر گونه زباله اولیه خارج شده باشد. لوله پلی اتیلن در برابر طیف گسترده ای از مواد شیمیایی مقاوم است و به آن اجازه می دهد در کارخانه های فرآیندی و در مناطقی با محیط های خورنده یا اسیدی بدون نیاز به پوشش های محافظ یا گالوانیزه استفاده شود، همانطور که لوله های فولادی نیاز دارند. به دلیل رسانایی حرارتی پایین لوله پلی اتیلن، می تواند در هنگام انتقال سیالات نسبت به لوله های فلزی دماهای ثابت تری را حفظ کند و به طور قابل توجهی نیاز به عایق برای کنترل تراکم در اطراف خط لوله را کاهش دهد.

طول عمر مورد انتظار لوله های پلی اتیلن

مزایای لوله پلی اتیلن

اگرچه اغلب تخمین زده می شود که لوله لوله پلی اتیلن 50 سال عمر کند، اما احتمال عمر آن 100 سال است. PIPA (انجمن لوله‌های صنعت پلاستیک) و موسسه لوله‌های پلاستیکی (PPI) هر دو مقاله‌های سفید فنی در مورد عمر طراحی لوله پلی اتیلن منتشر کرده‌اند. عنوان مقاله PIPA ” امید به زندگی برای لوله های پلاستیکی” است و بیان می کند که به دلیل داده های رگرسیون تنش پنجاه ساله، برخی افراد به اشتباه معتقدند که سیستم های لوله های پلاستیکی دارای امید به زندگی پنجاه ساله هستند. در واقع، این سیستم های لوله می توانند تا 100 سال یا بیشتر از آن دوام بیاورند.

لوله ها و اتصالات پلی اتیلن در اواسط دهه 1900 برای کاربردهای آبیاری و تامین آب و همچنین برای گاز، سوخت و سایر کاربردهای صنعتی معرفی شدند. استفاده از این فاصله زمانی 50 ساله این تصور غلط را ایجاد می کند که نشان دهنده عمر لوله 50 سال است. عمر واقعی سیستم های لوله ای که به درستی تولید و نصب شده اند را نمی توان پیش بینی کرد، اما می توان انتظار داشت که بیش از آن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *