Sending
User Review
0 (0 votes)

موارد استفاده لوله های استیل

موارد استفاده براي لوله هاي استیل

موارد استفاده لوله استیل استیل از زمان توسعه بيش از صد سال پيش، به يکي از محبوب ترين و همه کاره ترين مواد در جهان تبديل شده است و اکنون در صنايع مختلف ضروري است. اين شامل تعدادي از کاربردها به طور خاص براي لوله هاي استیل است که از خواص مثبت فراوان فلز بهره مي برند.

در حالي که فولاد قرن‌هاست که وجود داشت، در برابر خوردگي آسيب‌پذير بود و داراي معايب ديگري بود که باعث شد دانشمندان به دنبال آلياژهاي جايگزيني باشند که در شرايط سخت بهتر عمل کنند. در اوايل دهه 1800 تشخيص داده شد که ترکيب آهن و کروم مقاومت بالايي در برابر زنگ زدگي دارد، اما يک قرن ديگر طول کشيد تا سرانجام فرمول مناسب را به صفر برسانند.

سرانجام، در سال 1912، هري برلي از آزمايشگاه تحقيقاتي  يک آلياژ استیل مارتنزيتي را کشف کرد.

آلياژهاي استیل از چه چيزي ساخته شده اند؟

موارد استفاده لوله استیل

طبق تعريف، استیل يک آلياژ آهن است که حداقل 10.5 درصد کروم دارد. تنوع فوق العاده اي در انواع آلياژهاي موجود در بازار وجود دارد و هر کدام از نظر ترکيب شيميايي دقيق متفاوت هستند. عناصر آلياژي مانند نيکل، موليبدن، تيتانيوم، کربن، نيتروژن و مس مي توانند استحکام، شکل پذيري و ساير خواص استیل را افزايش دهند.

براي واجد شرايط بودن به عنوان استیل ، بايد دستورالعمل هاي مقاومت در برابر خوردگي در يک محيط خاص را رعايت کند. اين مقاومت از لايه بيروني اکسيد کروم فلز ناشي مي شود. اين لايه ميکروسکوپي سطحي به عنوان لايه غيرفعال ناميده مي شود زيرا به طور طبيعي با اکسيژن موجود در هواي اطراف واکنش مي دهد و از خوردگي بيشتر جلوگيري مي کند. علاوه بر اين، لايه مي تواند در صورت دريافت هر گونه آسيبي مانند خط و خش، خود را ترميم کند.

خواص مفيد استیل چيست؟

موارد استفاده لوله استیل

بديهي است که ويژگي اصلي استیل مقاومت در برابر خوردگي آن است. آلياژهاي مختلف سطوح مختلفي از مقاومت را ارائه مي دهند. به عنوان مثال، استیل 304، احتمالاً محبوب ترين آلياژ استیل جهان، سطح بسيار خوبي از مقاومت در برابر خوردگي را ارائه مي دهد. با اين حال، وقتي صحبت از يک محيط دريايي مي شود، 304 به خوبي مناسب نيست، زيرا به ويژه در معرض قرار گرفتن در معرض کلريد است که قطعاً در آب دريا وجود دارد. در عوض، برنامه‌اي که در محيط‌هاي دريايي قرار مي‌گيرد احتمالاً بايد به آلياژي مانند 316 روي آورد که داراي مزاياي اضافي 2 درصد موليبدن است.

استیل مزاياي ديگري نيز دارد. در مقايسه با فولاد معمولي، آلياژهاي استیل چقرمگي برودتي بيشتر، نرخ سخت شدن کار بالاتر، افزايش استحکام و سختي، شکل پذيري بيشتر، ظاهر جذاب تر و هزينه هاي تعمير و نگهداري را کاهش مي دهند. با همه اينها، جاي تعجب نيست که استیل در صنايع مختلف، از جمله لوله کشي، بسيار محبوب است.

از آنجايي که هر آلياژ رفتار متفاوتي دارد، مهم است که بتوان بين آنها تمايز قائل شد. آلياژهاي استیل به پنج خانواده مختلف تقسيم مي شوند که هر کدام با ويژگي هاي خاص خود مشخص مي شوند. پنج خانواده آستنيتي، فريتي، مارتنزيتي، دوبلکس و سخت شدن بارندگي هستند.

کاربردهاي استیل براي لوله کشي چيست؟

موارد استفاده لوله استیل

مزاياي فلز مقاوم در برابر خوردگي در مورد لوله ها بايد کاملاً واضح باشد. به همين دليل است که استیل يک انتخاب رايج براي کاربردهاي لوله کشي است. از آنجايي که لوله‌ها و لوله‌ها در اشکال و اندازه‌هاي بسيار متنوعي هستند، تشخيص بين آنها ممکن است دشوار باشد. به همين دليل، ما به طور کلي لوله ها را بر اساس عملکرد آنها طبقه بندي مي کنيم.

استیل گريد 304 يکي از رايج ترين آلياژهايي است که براي لوله ها استفاده مي شود. اين به دليل مقاومت در برابر خوردگي و ساير مزاياي آن است. 304 همچنين مقاومت شيميايي قوي را ارائه مي دهد، يک امتياز اضافي براي موادي که در معرض مقادير زياد آب هستند، به ويژه در محيط هاي صنعتي.

با اين حال، هنگامي که دماي بالاي 800 درجه فارنهايت را مديريت مي کنيد، 304 مناسب نخواهد بود، زيرا در برابر بارش کاربيد حساس مي شود. در چنين مواردي،استیل 304L مناسب تر خواهد بود.

لوله فشارقوی استیل

موارد استفاده لوله استیل

يکي از کاربردهاي خاص لوله کشي به عنوان لوله فشار استیل شناخته مي شود. اين درجه از فولاد ضد زنگ از کروم جامد يا مخلوط کروم و نيکل ساخته شده است. آلياژهاي مناسب براي اين نوع لوله ها عموماً از خانواده فريتي و آستنيتي مي آيند. کاربردها عبارتند از لوله بدون درز، لوله جوش داده شده، لوله جوش داده شده با همجوشي الکتريکي و لوله جوش داده شده با قطر بزرگ. اين نوع لوله مي تواند براي کاربردهاي خورنده يا با دماي بالا و همچنين محيط هاي پرفشار مفيد باشد.

يکي ديگر از کاربردهاي محبوب براي لوله کشي از جنس استنلس استيل در لوله هاي بهداشتي است. به عنوان مثال، بهداشت يک شرکت اصلي است
توجه در صنايع غذايي و آشاميدني و تجهيزات پزشکي استیل ، علاوه بر مقاومت در برابر خوردگي، به دليل تميز کردن آن آسان است و کدر نمي شود. آلياژ ASTMA270 يک انتخاب محبوب براي لوله کشي بهداشتي است.

برخي از کاربردهاي لوله هاي استیل

موارد استفاده لوله استیل

در صنايع با کارايي بالا مانند هوافضا و مهندسي است. آلياژهايي که بر پايه کروم و نيکل هستند درجه بالايي از مقاومت در برابر حرارت را ارائه مي دهند که يک نکته مهم براي هواپيما است. لوله هاي هواپيما از جنس استنلس استيل نيز بايد مستحکم باشند و بتوانند با کار سخت شده و جوش داده شوند.

کلينتون طيف گسترده اي از لوله هاي استیل ، از جمله آلياژهاي زير را ارائه مي دهد: 304، 304L، 316، و 316L. لوله هاي استیل ما معمولا در کاربردهاي ساختماني يافت مي شوند. به دليل شکل‌پذيري، به راحتي مي‌توان آن را بدون نياز به عمليات حرارتي در ديوارها نصب کرد. ما دريافتيم که ميانگين طول عمر لوله هاي فولادي در لوله کشي نزديک به پنجاه سال است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *