Sending
User Review
0 (0 votes)

آشنایی با شیرآلات صنعتی

آشنایی با انواع شیرآلات

شیر توپی

آشنایی با شیرآلات صنعتی شیر توپی یک شیر یک چهارم دور کار می کند. عضو بسته یک پلاگین کروی با یک سوراخ است. هنگامی که شیر در حالت باز است، سوراخ عبوری در راستای جریان سیال است و از این رو، سیال از آن عبور می کند. دریچه با چرخش کره زمین به میزان 90 درجه بسته می شود. به طوری که اکنون سوراخ عمود بر جریان می شود و در نتیجه جریان را متوقف می کند

صندلی معمولاً محیطی است و از مواد نرم ساخته شده است تا خاموشی محکم را ارائه دهد. این صندلی می تواند از پلاستیک یا فلز ساخته شود. استفاده از شیرهای توپی در شرایط نیمه باز توصیه نمی شود. به دلیل عدم تراز بین جهت جریان و باز شدن دوشاخه، افت فشار زیادی در حالت نیمه باز رخ می دهد.

با توجه به چالش های ذکر شده در بالا، شیرهای توپی بیشتر در برنامه های خاموش کننده استفاده می شوند. شیرهای توپی معمولاً در بخار، آب، روغن، گاز، هوا، سیالات خورنده استفاده می شوند. آنها می توانند دوغاب ها و مایعات خشک گرد و غبار را اداره کنند. دریچه های توپی با مواد ساینده و فیبری استفاده نمی شوند زیرا خطر آسیب به نشیمنگاه و سطح پلاگین را به همراه دارد.

شیر کشویی

آشنایی با شیرآلات صنعتی

شیر دروازه ای یک نوع شیر کشویی است. در شیرهای شیر کشویی، عضو بسته کننده یک دروازه فلزی است. دروازه به پایین می لغزد تا دریچه بسته شود. در شرایط کاملاً باز، مساحت جریان برابر با مساحت لوله است و از این رو، افت فشار ناچیزی در سراسر شیر وجود دارد.

شیر کشویی به طور ایده آل باید به عنوان شیر روشن و خاموش استفاده شود. استفاده از آنها به عنوان دریچه گاز توصیه نمی شود زیرا در شرایط نیمه باز ممکن است فرسایش دروازه رخ دهد. در شرایط نیمه باز به دلیل ارتعاشات، شیر در معرض سایش و پارگی سریع قرار می گیرد.

همچنین در هنگام بسته شدن و بازکردن، اصطکاک قابل توجهی وجود دارد و از این رو باز و بسته شدن سریع و مکرر این دریچه ها امکان پذیر نیست.

این شیرها به دلیل قابلیت کار با آب بندی فلز-فلز کاربرد خود را در صنایع پتروشیمی پیدا می کنند.
شیر دوشاخه

مشابه شیرهای توپی، شیرهای پلاگین نیز از نوع شیرهای یک چهارم چرخشی هستند. این شیر از یک پلاگین تشکیل شده است که می تواند به شکل استوانه یا مخروطی باشد.

دوشاخه دارای یک شکاف است که در شرایط باز مطابق با جریان باقی می ماند. هنگامی که دوشاخه 90 درجه چرخانده می شود، این شکاف بر جریان عمود می شود و دریچه بسته می شود.

شیرهای دوشاخه برای کنترل سیالات با مواد جامد معلق، دوغاب و غیره مناسب هستند.

شیرهای دوشاخه عمدتاً برای کاربردهای روشن و خاموش استفاده می شوند. هنگامی که برای هدف دریچه گاز استفاده می شود، افت فشار از طریق دریچه به دلیل عدم همسویی بین جهت جریان و جهت دهانه (شکاف) بیشتر است.

شیر پروانه ای

آشنایی با شیرآلات صنعتی

شیرهای پروانه ای ساده ترین و در عین حال همه کاره ترین شیرها هستند. آنها شیرهایی هستند که یک چهارم نوبت کار می کنند که معمولاً در صنایع مختلف برای کاربردهای مختلف استفاده می شوند. عملکرد یک چهارم چرخش عملکرد سریع شیر را تضمین می کند.

در شرایط باز حداقل انسدادی برای جریان سیال از شیر وجود دارد زیرا جریان به صورت آیرودینامیکی از اطراف دیسک عبور می کند. این باعث افت فشار بسیار کمتری در شیر می شود.

با توجه به حالت عملکرد منحصر به فرد، می توان به راحتی و بدون نیاز به گشتاور زیاد و سایش و پارگی، سوپاپ را فعال کرد. به دلیل عدم وجود اصطکاک، می توان از استفاده از محرک های حجیم اجتناب کرد. یکی دیگر از مزایای شیر پروانه ای اندازه جمع و جور آنها است.

سوپاپ کاملا فشرده است و شبیه یک دیسک فلزی است. این کار نصب آنها را بسیار آسان می کند. آنها را می توان برای رسیدگی به دوغاب ها و مایعات با مواد جامد معلق استفاده کرد زیرا هیچ حفره ای برای رسوب ذرات جامد در داخل بدنه شیر وجود ندارد.

شیر سوزنی

آشنایی با شیرآلات صنعتی

شیر سوزنی یک نوع حرکت خطی از شیرها است و معمولاً در هر دو کاربرد روشن و خاموش و دریچه گاز استفاده می شود. در شیر سوزنی، جریان سیال از طریق شیر از مسیر S پیروی می کند.

به همین دلیل جهت جریان دو بار تغییر می کند که منجر به افت فشار بیشتر می شود. با توجه به سایر مزایای ارائه شده توسط آنها، آنها به طور گسترده در کاربردهایی استفاده می شوند که افت فشار از طریق شیر یک عامل کنترل کننده نیست.

این شیرها معمولاً بیشتر از اندازه‌های بزرگتر از NPS 12 (DN 300) استفاده نمی‌شوند، زیرا نیروهای زیادی بر روی ساقه اعمال می‌شوند تا دریچه را تحت فشار سیال باز یا بسته کنند. دریچه‌های گلوب به فشار زیادی روی نشیمنگاه نیاز دارند تا هنگامی که مایع از پایین دیسک فشار وارد می‌کند، آن را بسته نگه دارد.

آنها برای هر دو کاربرد خاموش و دریچه گاز استفاده می شوند، اما انواع خاصی از تریم ها برای کاربردهای دریچه گاز که در آن افت فشار زیاد درگیر است، مورد نیاز است. این شیرها را می توان در سه پیکربندی، بسته به کاربرد، استفاده کرد.

آ. الگوی تی
ب الگوی زاویه
ج الگوی وای

هنگامی که دیسک از ساقه خارج می شود و اجازه می دهد روی وزن خود قرار گیرد، می توان از شیرهای گلوب به عنوان دریچه های بدون بازگشت استفاده کرد. ماشینکاری صندلی ها در مقایسه با سایر انواع شیرآلات آسان تر و ارزان تر است.
دریچهی پیچی

شیر دیافراگمی

آشنایی با شیرآلات صنعتی
یک لوله / آستین پلاستیکی که از الاستومرهای تقویت شده تشکیل شده است. عمل آب بندی/بستن با فشار دادن یا فشار دادن این آستین/لوله به دست می آید. شیرهای پینچ برای جابجایی دوغاب ها و سیالاتی که دارای مواد جامد معلق هستند بهترین گزینه هستند.

شیرهای دیافراگمی مزایای زیادی نسبت به انواع دیگر شیرها دارند. آنها را می توان برای جابجایی سیالات خورنده استفاده کرد زیرا هیچ تماسی بین سیال حمل شده و مکانیزم واقعی شیر وجود ندارد.

پس از انتخاب مواد آستین مناسب، این شیر می تواند با انواع سیالات کار کند. از آنجایی که سیال در حال حمل با قطعات فلزی تماس پیدا نمی کند، این شیرها را می توان برای کاربردهای مواد غذایی نیز استفاده کرد.

به طور کلی، شیر دیافراگمی برای کاربردهای کم فشار مناسب هستند. هنگامی که با دوغاب های ساینده استفاده می شود، آنها باید به عنوان دریچه های روشن و خاموش استفاده شوند. اگر برای اهداف دریچه گاز استفاده شود، آستین فرسوده می شود.

شیرخودکار

شیرهای چک دیسکی که به آنها شیرهای بدون بازگشت نیز می گویند، اجازه می دهند جریان فقط در یک جهت از آنها عبور کند و جریان را در جهت معکوس متوقف کند. به دلیل این ویژگی منحصر به فرد جهت، شیرهای چک دیسکی اساساً برای برخی از کاربردهای حیاتی در سیستم های بخار استفاده می شوند.

چهار نوع عمده شیر چک دیسکی به شرح زیر وجود دارد:

1. شیر چک را بلند کنید

آشنایی با شیرآلات صنعتی

دریچه های چک بالابر به سادگی بر اساس اصل گرانش کار می کنند. هنگامی که سیال به سمت جلو می آید، دیسک در برابر نیروی گرانش توسط نیروی سیال ورودی از روی صندلی بلند می شود.

بنابراین شیر اجازه می دهد تا مایع در این جهت عبور کند. هنگامی که سیال در جهت مخالف قرار می گیرد، نیروی گرانش را تحمل می کند و دیسک روی صندلی باقی می ماند و دریچه را بسته نگه می دارد.

در شرایطی که فشارهای برگشتی کم باشد، می‌توان به سختی خاموش شد. دریچه در چنین شرایطی سیال را نشت می کند.

2. سوپاپی

در این نوع شیر چک، دیسک یا عنصر بسته‌کننده در اطراف نقطه‌ای که به آن لولا شده است، می‌چرخند.

هنگامی که سیال در جهت جلو می آید، دیسک در حالت باز حرکت می کند و اجازه عبور سیال را می دهد. هنگامی که جریان سیال در جهت مخالف می آید، دیسک نوسان می کند و روی صندلی قرار می گیرد تا آن را از دست بدهد.

3. دریچه های فنری

آشنایی با شیرآلات صنعتی

در این نوع شیرهای چک، با استفاده از فنر، آن را محکم ببندید. فنر دیسک روی صندلی را نگه می دارد.

حتی در شرایط جریان رو به جلو، سیال باید مقداری فشار به نام فشار ترک وارد کند تا دیسک را در برابر فشار فنر باز کند.

4. شیر چک نوع دیافراگم

این نوع دریچه‌های چک از دیافراگم‌هایی استفاده می‌کنند که به‌گونه‌ای چیده شده‌اند که باز شوند تا جریان فقط در جهت جلو باشد.

وقتی جریان از جهت معکوس می آید، دیافراگم ها بسته می مانند.

1. تله بخار

تله های بخار یک دستگاه غیرفعال هستند و بر اساس اصل اختلاف فشار کار می کنند. در طول عملیات، فشار فرآیند ممکن است پس از تله تحت فشار برگشتی قرار گیرد. در چنین شرایطی، به دلیل فشار منفی در تله، میعانات ممکن است از طریق تله به تجهیزات فرآیند برگردد.

از این رو، همیشه توصیه می شود که یک دیسک چک یا شیر بدون بازگشت را بعد از تله شناور تعمیر کنید. این شیر چک به میعانات اجازه می دهد تا از خروجی تله به سیستم بازیابی میعانات جریان یابد، اما اطمینان حاصل می کند که در جهت معکوس جریان نمی یابد.

2. مخلوط کردن برنامه ها

در کاربردهایی که دو یا چند سیال مخلوط می شوند، valves چک باید در انتهای هر خط جداگانه نصب شوند. این امر از آلودگی یک مایع توسط دیگری جلوگیری می کند.

3. شیرهای چک دیسکی به عنوان خلاء شکن

آشنایی با شیرآلات صنعتی

دریچه های چک دیسکی، زمانی که به صورت معکوس نصب شوند، می توانند به عنوان خلاء شکن عمل کنند. در حالی که به عنوان خلاء شکن استفاده می شود.

در شرایط عادی کار، شیر بسته می ماند و اجازه نمی دهد بخار از آن عبور کند. هنگامی که تشکیل خلاء اتفاق می افتد (در حین خاموش شدن)، دیسک باز می شود و به هوا اجازه می دهد تا وارد شود و بنابراین از تشکیل خلاء جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *