Sending
User Review
0 (0 votes)

تفاوت لوله استنلس استیل و لوله مسی

 

تفاوت لوله استنلس استیل و لوله مسی
استنلس استیل و مس به طور کلی هر دو برای کاربردهای داخلی و خارجی ایده آل هستند و هر دو در طول زمان به خوبی حفظ می شوند. در واقع شباهت های بیشتری بین این دو فلز وجود دارد تا تفاوت. با گفتن آن، کدام یک برای پروژه شما مناسب است؟

امروزه انواع مختلفی از سیستم های لوله کشی در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد که رایج ترین آنها لوله کشی فرآیندی و لوله کشی سرویس است. لوله‌کشی فرآیند وظیفه انتقال سیالات بین واحدهای پردازش و مخازن ذخیره‌سازی در یک مرکز صنعتی را بر عهده دارد. از سوی دیگر لوله کشی سرویس، آب، هوا، بخار و سایر سیالات را برای پردازش حمل می کند.

به طور فزاینده ای از استنلس استیل و مس در پروژه های لوله کشی صنعتی استفاده می شود. بنابراین، مطالعه این دو فلز برای کمک به درک ویژگی‌های فردی و ترجیحات کاربردی آنها ضروری است.

تفاوت استنلس استیل و مس در لوله کشی صنعتی

تفاوت لوله استنلس استیل و لوله مسی
این دو انتخاب دارای ویژگی‌ها و ویژگی‌های کاربردی منحصربه‌فردی هستند که آنها را به فلزات ترجیحی برای لوله‌کشی صنعتی و سایر کاربردها تبدیل می‌کند.

لوله های مسی معمولاً از مس خالص یا تقریباً خالص ساخته می شوند که به دو صورت کشیده و آنیل شده موجود است. انتهای ساده لوله های مسی معمولاً با لحیم کاری، لحیم کاری و با اتصالات فلنج و گشاد به هم متصل می شوند. پرس فیت نیز یک گزینه است، بدون کارهای داغ یا کار تخصصی.

از سوی دیگر، استنلس استیل از آلیاژهای مختلفی با محتوای کروم در محدوده 12 تا 30 درصد تشکیل شده است که تا زمانی که غلظت موضعی بیش از 12 درصد باشد از آن محافظت می کند. علیرغم اشتراک گذاری برخی ویژگی ها، استنلس استیل و مس تفاوت های زیادی دارند که ارزش دیدن دارد.

مقاومت در برابر خوردگی

تفاوت لوله استنلس استیل و لوله مسی
مقاومت در برابر خوردگی توانایی سیستم‌های لوله‌کشی برای بی‌تأثیر ماندن از اثرات خورنده سیالات جاری در آن و همچنین هرگونه نیروی خورنده خارجی است. خوردگی می تواند عمومی، موضعی یا هر دو باشد.

لوله های استنلس استیل به لطف لایه اکسید کروم غیرفعال که روی سطح تشکیل می شود، می توانند در برابر خوردگی مقاومت کنند. به ویژه در برابر خوردگی تنشی ناشی از کلرید عملکرد خوبی دارد.

از سوی دیگر، لوله های مسی زمانی که در معرض گازهایی مانند دی اکسید کربن، دی اکسید گوگرد و سولفید هیدروژن قرار می گیرند، به راحتی خورده می شوند. قرار گرفتن در معرض محیط های اسیدی می تواند باعث خوردگی لوله های مسی داخلی شود. در لوله های آب، این امر می تواند باعث تغییر رنگ آب و مسمومیت با مس شود.

نرخ جریان آب

سرعت جریان سیال در لوله کشی معمولاً تحت تأثیر عوامل زیادی مانند ابعاد لوله و زبری است. مقایسه سر به سر لوله های فولادی و مسی نشان می دهد که ناهمواری در لوله های مسی جریان آب و سایر سیالات را کند می کند.

در مقایسه، لوله‌های استنلس استیل نرخ جریان بالاتری را بدون خطر خوردگی ساختاری و شکست لوله‌ها فراهم می‌کنند.

استحکام کششی

استنلس استیل به طور متوسط ​​2.5 برابر قوی تر از مس است و در تست های کرنش و تنش بسیار بهتر عمل می کند. ساختار نسبتا ضعیف‌تر مس، لوله‌های آن را در برابر نیروهای خارجی آسیب‌پذیر می‌کند که ممکن است باعث ایجاد ترک و نشت شود.

سهولت نصب

با توجه به موارد فوق، مس فلزی بسیار نرمتر و چکش خوارتر است. این بدان معنی است که می توان آن را به راحتی به اشکال مختلف خم کرد و در نتیجه نیاز به اتصال دهنده ها و وسایل اضافی در طول لوله کشی کاهش می یابد.

همچنین، سختی و سبکی لوله های مسی، آنها را برای نصب طولانی مدت ایده آل می کند. با این حال، تجزیه و تحلیل هزینه-فایده باید در طول برنامه ریزی در نظر گرفته شود، زیرا قیمت مس بیشتر از همتایان استنلس استیل آن نوسان دارد.

هدایت حرارتی و الکتریکی

فولاد رسانای خوبی برای گرما و الکتریسیته است. با این حال، مس یک رسانای عالی برای گرما و انرژی الکتریکی است، از این رو از آن در مبدل های حرارتی استفاده می شود.

برنامه های کاربردی
استنلس استیل و مس خواص مکانیکی و شیمیایی متفاوتی دارند. به همین دلیل، کاربردهای آنها در لوله کشی صنعتی نیز متفاوت است، اگرچه در مناطق دیگر آنها به جای یکدیگر استفاده می شوند.

کاربردهای لوله استنلس استیل

تفاوت لوله استنلس استیل و لوله مسی
لوله کشی آب: لوله های استنلس استیل می توانند آب سرد و گرم را حمل کنند.

لوله کشی نفت و گاز: تقاضای زیادی برای استنلس استیل در این صنعت وجود دارد. به خصوص نفت دریایی، که در آن فشار بیشتری بر روی لوله های استنلس استیل نصب شده در محیط های خورنده خشن وارد می شود.

خطوط تراکم: مقاومت در برابر خوردگی و ظرفیت ذاتی استنلس استیل برای تحمل دما و فشار بالا، آن را برای خطوط میعان مناسب می کند.

لوله کشی فاضلاب: استنلس استیل قوی، مقاوم در برابر خوردگی است و فشار را در طول عملیات خود حفظ می کند. این ویژگی ها انتقال موفقیت آمیز فاضلاب را تضمین می کند.
لوله کشی برای سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی: لوله فولادی دارای مزایای غیر خورنده، هیدرولیکی و هزینه ای هستند. بنابراین، به یکی از مواد متداول لوله کشی برای بازسازی و پروژه های ساخت جدید تبدیل شده است.

لوله های مواد غذایی و آشامیدنی: استنلس استیل ماده ای ایمن است که می توان از آن برای حمل مواد غذایی و مایعات آشامیدنی بدون خطر آلودگی استفاده کرد.

کاربردهای لوله مسی

تفاوت لوله استنلس استیل و لوله مسی
لوله مبدل حرارتی: ضرایب انتقال حرارت به طرز شگفت انگیزی در لوله های مسی امکان تولید مبدل های حرارتی مقرون به صرفه و کارآمد برای صنعت  را فراهم می کند.

سیستم‌های توزیع آب: استحکام کششی بالای مس باعث می‌شود که دیواره‌های لوله‌کشی نازکی داشته باشند و همچنان فشار آب جاری را تحمل کنند. همچنین می توان لوله ها را به راحتی به شکل های مختلف به دلخواه خم کرد.

لوله های مکش گاز پزشکی و خلاء: در اینجا مس تمیز و چربی زدایی می شود و لوله ها با استفاده از اتصالات مویرگی محکم به هم وصل می شوند.

نصب و تاثیر بر محیط زیست
تا زمانی که کار نصب به صورت حرفه ای انجام شود، هم استنلس استیل و هم مس می توانند به اندازه کافی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری عمده دوام بیاورند. با این حال، ممکن است پس از مدتی مس از نظر تغییر رنگ و نشت موضعی بررسی شود. نصب فولاد بسیار ساده تر است و این امر باعث کاهش هزینه و زمان کار می شود. این مطمئناً در هنگام نصب در پرس فیت، که در آن جوشکاری لازم نیست، بیشتر صادق است.

اغلب اوقات یکی از عوامل اصلی تاثیر محیطی فلزات با طول عمر آن ارتباط مستقیم دارد. مورد دیگر قابلیت بازیافت آن است.

هر دو فلز می توانند بازیافت شوند و معمولا بازیافت می شوند. فولاد ضد زنگ یکی از بازیافت ترین مواد (بیش از کاغذ یا شیشه) است و مس می تواند عملکرد خود را حتی پس از فرآیند بازیافت حفظ کند.

مزایا و معایب استنلس استیل و مس

تفاوت لوله استنلس استیل و لوله مسی
برای داشتن درک روشنی از هر دو فلز، مهم است که به جنبه های مثبت و منفی آنها نگاه کنید.

مزایای استنلس استیل
دوام: استنلس استیل دوام بیشتری نسبت به مس دارد و می تواند در شرایط سخت مقاومت کند.

ظاهر: رنگ ثابت را در طول عمر محصول حفظ می کند.

سبک وزن: نصب آن را آسان می کند

مقاومت در برابر خوردگی بالا: همچنین در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم است.

استحکام کششی: به عنوان یک فلز درجه یک برای کاربردهای پیشرفته شناخته می شود.

مزایای مس

تفاوت لوله استنلس استیل و لوله مسی
حداقل نگهداری: برنامه هایی که برای چندین دهه دوام دارند.

قالب‌گیری آسان: از آنجایی که فلزی انعطاف‌پذیرتر است، خم شدن و قالب‌گیری برای کاربردهای مختلف آسان‌تر است.

مقاوم در برابر آتش: قادر به مقاومت در برابر گرمای شدید است.

زنگ زدگی تقریبا غیرممکن است: برای برنامه های خانگی که کاربران نیازی به نگرانی در مورد زنگ زدگی ندارند عالی است.

رسانایی حرارتی: مس دارای بالاترین رسانایی حرارتی در بین سایر مواد مهندسی است، از این رو از آن در مبدل های حرارتی استفاده می شود.

زیبایی منحصر به فرد: بسته به طعم زیبایی شناختی، تغییر رنگ طبیعی مس جلوه ای منحصر به فرد به فلز می دهد که برای کاربردهایی که نیاز به جذابیت قدیمی دارند، مناسب است.

معایب استنلس استیل

تفاوت لوله استنلس استیل و لوله مسی
هزینه های بالا: برنامه ها می توانند هزینه اولیه بالایی داشته باشند. با این حال، این در مورد تمام محصولات با کیفیت صدق می کند و می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری به جای هزینه در نظر گرفته شود.

خمش سخت: به دلیل استحکام کششی خمش سخت تر از مس است.

امکان لکه گیری آب: بسته به کاربرد امکان ایجاد لکه بر روی سطح فولاد ضد زنگ وجود دارد. با این حال، این را می توان به راحتی از طریق روش های مختلف تمیز کردن و نگهداری مدیریت کرد.

معایب مس

بی ثباتی قیمت: اغلب مس گرانتر از استنلس استیل است. با این حال، این بی ثباتی قیمت گذاری آن است که می تواند به جای قیمت گذاری بالای آن، مشکلاتی را برای پروژه ایجاد کند.

تغییر رنگ: مس با گذشت زمان ممکن است رنگ خود را از دست داده یا تغییر دهد. اگر به پایان خاصی نیاز است، پس تعمیر و نگهداری منظم ضروری است.

آسیب پذیری: از آنجایی که مس فلز نرم تری است، می تواند در حین استفاده آسیب پذیر باشد، به خصوص در مواردی که برای تکمیل کار نیاز به خنک کننده است.

مقاوم در برابر خوردگی کمتر: نسبت به استنلس استیل در برابر خوردگی مقاومت کمتری دارد.

آسیب پذیری شدید دما: لوله های مسی در تحمل سرمای شدید مشکل دارند.

نیازی به گفتن نیست که در همه پروژه ها، مواد مختلف با نیازهای مختلف مطابقت دارند. اگر به دنبال رسانایی حرارتی بالا برای انتقال سریع حرارت هستید، مس گزینه شماست. اگر به دنبال لوله کشی مقاوم در برابر خوردگی درجه دریایی هستید، استنلس استیل بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *