Sending
User Review
0 (0 votes)

تفاوت لوله فولادي کربن با فولادي ضد زنگ

انتخاب بين فولاد ضد زنگ يا فولاد کربني

تفاوت لوله فولادي کربن و فولادي ضد زنگ سوالي است که بسياري از طراحان، مهندسان، کارخانه ها و کارگران صنعت در برخي مواقع با آن مواجه هستند. لوله هاي کربن استيل و فولاد ضد زنگ هر دو گزينه هاي خوبي براي استفاده در موارد مختلف هستند. با اين حال، اگر به اصول اوليه آلياژهاي فولادي مختلف و کاربرد آنها بپردازيم، بهتر است نوع فولادي را که متناسب با نيازهاي کاربرد شما است، تعيين کنيد.

همانطور که همه ما مي دانيم، اکثر انواع فولادي کاربردهاي زيادي دارند. با اين حال، حتي اگر هر روز با فولاد براي اهداف بدون فشار يا حساس به خوردگي کار مي کنيد، ممکن است هرگز از در نظر گرفتن تفاوت بين فولاد نرم معمولي و فولاد ضد زنگ دست نکشيد. در اينجا در اين وبلاگ به بحث فولاد و تفاوت لوله و اتصالات کربن استيل با لوله و اتصالات فولادي ضد زنگ مي پردازيم.

لوله و اتصالات

معني فولاد

تفاوت لوله فولادي کربن و فولادي ضد زنگ

فولاد نوعي فلز است که به عنوان آلياژ اساسي شناخته مي شود. آلياژ دو يا چند عنصر فلزي طبيعي است که با هم ترکيب مي شوند و يک فلز منحصر به فرد را مي سازند. وقتي در مورد فولاد صحبت مي کنيم، در مورد نوعي از آلياژ فلز صحبت مي کنيم که مخلوطي از آهن يا حداقل يک نوع فلز ديگر است. اکثر انواع فولاد داراي چندين فلز در مخلوط هستند، اگرچه مقدار آنها ممکن است متفاوت باشد.

فولاد کربن

فولاد کربني فولاد پايه اي است که در ترکيب کربن و آهن وجود دارد. ممکن است حاوي مواد ديگري در مقادير يا آثار اندازه گيري نشده باشد. فولاد کربني بر اساس مقدار کربن مخلوط شده با آهن طبقه بندي مي شود. فولاد کم تا متوسط ??کربن احتمالاً کمتر از 0.3? کربن دارد، در حالي که کربن بالا ممکن است تا 2? داشته باشد. تفاوت در درصد محتوا اغلب بر اساس جوش پذيري انتخاب مي شود. کربن به دليل توانايي خود در تحمل دماهاي بالا و استحکام / استرس شناخته شده است.

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ با افزودن کروم به آلياژ ايجاد مي شود. در حالي که فولاد کربن پايه ممکن است فقط تا 2? کربن داشته باشد، فولاد ضد زنگ بر خوردگي عمومي با حداقل محتواي 10? کروم تمرکز دارد. ساير عناصر ممکن است در فولاد ضد زنگ در مقادير غير قابل اندازه گيري با فولاد کربني وجود داشته باشد. مهمترين ويژگي فولاد ضد زنگ اين است که به راحتي خورده نمي شود يا زنگ نمي زند. اجتناب از خوردگي يک ويژگي منحصر به فرد براي فولاد است، زيرا اکثر فولادهاي ملايم عمدتاً از آهن ساخته شده اند و آهن در معرض هواي معمولي اکسيژن دار به سرعت زنگ مي زند.

ملاحظات براي لوله هاي فولادي

اگر تصميم گيري بين گزينه هاي کربن و فولاد ضد زنگ براي لوله هاي خود براي شما سخت شده است، در اينجا چندين عامل وجود دارد که مي توانيد در نظر بگيريد:

ماده

اولين عامل شکست‌دهنده زماني که بايد در مورد فلز تصميم بگيريد اين است که بفهميد آيا مي‌تواند برخي از مواد خورنده مانند آب شور يا مواد شيميايي پردازش را انجام دهد يا خير. اگر چنين است، شما فلزي مي خواهيد که به راحتي واکنش نشان ندهد. احتمالاً ترجيح داده مي شود که يک لوله فولادي ضد زنگ انتخاب کنيد، اما خواص موادي را که با آنها کار مي کنيد دوباره بررسي کنيد تا بررسي کنيد که آيا آنها واکنش نشان مي دهند يا خير.

درجه حرارت

لوله هاي کربن فولادي به دليل توانايي خود در مقاومت در برابر حرارت بالا شناخته شده اند و براي لوله هاي بخار عالي هستند. با اين حال، اگر مي خواهيد با آب و هواي شديد کار کنيد (به عنوان مثال، انتقال مايعات برودتي)، درجه متفاوتي از لوله ها ضروري است.

هزينه

خوشبختانه، هر دو فولاد کربن و فولاد ضد زنگ در مقايسه با آلياژهاي نيکل بسيار مقرون به صرفه هستند. لوله‌هاي فولادي کربني اغلب به عنوان کم‌هزينه‌ترين فولاد براي لوله‌کشي رتبه‌بندي مي‌شوند، اما فولاد ضد زنگ نيز معمولاً پشت سر آن قرار دارد. اين امکان را به شما مي دهد تا بدون نياز به ملاحظات قابل توجه در مورد هزينه ها، مواد مناسب را انتخاب کنيد که بهترين تناسب با پروژه را داشته باشد.

ظاهر

اگر لوله هاي شما قابل رويت هستند و ظاهر آن در ليست ملاحظات قرار دارد، دانستن پوشش اين فولادها به شما کمک مي کند. فولاد ضد زنگ معمولاً داراي درخشندگي است که در صورت قرار گرفتن در معرض آب و هوا و ساير عناصر مي تواند مقاومت کند. از طرف ديگر، فولاد کربني تيره‌تر است و معمولاً پس از رنگ‌آميزي روکش مات دارد. متأسفانه، در صورت قرار گرفتن در معرض آن ممکن است زنگ بزند و از نظر ظاهري خراب شود. گالوانيزه نيز يک گزينه است.

نتيجه

لوله هاي کربن فولادي براي مصارف مختلف گزينه اي محبوب هستند. لوله هاي هواکش و بخار، لوله هاي شهري و لوله هاي فاضلاب اغلب از فولاد کربني ساخته مي شوند. اگر خواص اضافي را که ممکن است در مواد شيميايي يا دما به آن نياز داشته باشيد، در نظر بگيريد، مفيد خواهد بود. جزئيات بالا مي تواند به شما کمک کند فولاد مناسب خود را انتخاب کنيد.

تفاوت بين فولاد کربن و لوله فولادي ضد زنگ

تفاوت لوله فولادي کربن و فولادي ضد زنگ

فولاد ضد زنگ براق است و در انواع مختلفي موجود است که مي تواند غلظت کروم آلياژ را تا حدي افزايش دهد که پوشش فولادي مانند شيشه بازتابنده باشد. چشم آموزش نديده مي تواند به سرعت بين لوله هاي کربن فولادي و لوله هاي فولادي ضد زنگ 309 تفاوت قائل شود. فولاد کربني داراي روکش مسطح و مات است که شبيه گلدان هاي چدني يا نرده هاي آهن راه راه است.

لوله فولادي کربن در مقابل لوله فولادي ضد زنگ

مقاومت در برابر خوردگي

ظرفيت مقاومت در برابر خوردگي قابل توجه ترين تمايز بين فولادهاي کربني و فولادهاي ضد زنگ است. فولادهاي ضد زنگ همانطور که از نامشان پيداست معمولاً در برابر خوردگي مقاوم تر از فولادهاي کربني هستند. هم کربن و هم فولادهاي ضد زنگ حاوي آهن هستند که وقتي در معرض هوا قرار مي گيرند اکسيد مي شوند و در نتيجه زنگ مي زنند. فولاد ضد زنگ به دليل افزودن کروم نسبت به فولاد کربني در برابر خوردگي مقاوم تر است. کروم راحت تر از آهن به اکسيژن مي چسبد. هنگامي که کروم به اکسيژن متصل مي شود، يک پوشش اکسيد کروم ايجاد مي کند که از باقي مانده مواد در برابر زوال و خوردگي محافظت مي کند.

حضور

تفاوت لوله فولادي کربن و فولادي ضد زنگ

اگر پروژه نياز به جذابيت زيبايي دارد، ظاهر فلز بايد در نظر گرفته شود. هنگامي که صحبت از ارائه بصري مي شود، فولاد ضد زنگ با درمان هاي خاص اغلب انتخاب مي شود. اگرچه ممکن است هر دو سمباده و صيقل داده شوند تا ظاهري درخشان و براق داشته باشند، فولاد کربني بلافاصله پس از فرآيند پرداخت به يک پوشش يا رنگ شفاف نياز دارد. اگر اين کار انجام نشود، فولاد کربني تغيير رنگ داده و در نهايت زنگ مي زند. علاوه بر اين، اگر فولاد ضد زنگ خراشيده شود، درخشش خود را در ناحيه خراشيده حفظ مي کند، اما يک قطعه فولاد کربني رنگ شده بايد دوباره رنگ شود وگرنه خورده مي شود.

بودجه

يکي ديگر از عوامل مهم که بايد در نظر گرفته شود، تفاوت قيمت بين کربن و فولاد ضد زنگ است. اگرچه قيمت ها بر اساس درجه متفاوت است، فولادهاي ضد زنگ معمولا گرانتر از فولاد کربني هستند. اين بيشتر به دليل افزودن طيف وسيعي از عناصر آلياژي مانند کروم، نيکل، منگنز و غيره به فولاد ضد زنگ است. اين اجزاي اضافي همگي هزينه بيشتري نسبت به فولاد کربني دارند. از سوي ديگر، فولاد کربني عمدتاً از قطعات آهن و کربن ارزان قيمت تشکيل شده است. اگر با بودجه محدود روي پروژه بعدي خود کار مي کنيد، فولاد کربن ممکن است گزينه ايده آلي باشد.

لوله هاي فولادي ضد زنگ

تفاوت بين لوله هاي فولادي ضد زنگ 304 و فولاد ضد زنگ 316

تفاوت لوله فولادي کربن و فولادي ضد زنگ

فولادهاي زنگ نزن به دليل استحکام، مقاومت در برابر خوردگي و مقرون به صرفه بودن در بسياري از کاربردهاي فلزي استفاده مي شوند. فولاد ضد زنگ فريتي، آستنيتي و دوبلکس وجود دارد. ورق هاي فولادي 304 و 316 آستنيتي SS هستند. آنها حاوي 18? کروم و 8? نيکل در ترکيب هستند. ماده 316 در ترکيب خود حاوي موليبدن است. 4% موليبدن به ماده 316 اجازه مي دهد تا مقاومت خوردگي بالايي در برابر يون هاي کلريد داشته باشد. هر دو ماده حاوي کربن، آهن، منگنز، فسفر، گوگرد و سيليکون هستند.

به عنوان بخشي از پنج خانواده فولاد ضد زنگ، فولاد ضد زنگ 304 و فولاد ضد زنگ 316 گريدهاي آستنيتي هستند که حاوي سطوح بالايي از کروم و نيکل هستند. اين تأثير زير را دارد:

کروم

استحکام کششي، سختي، سختي پذيري، سايش چقرمگي و مقاومت در برابر سايش، مقاومت در برابر خوردگي و مقاومت در برابر پوسته شدن در دماهاي بالا را افزايش مي دهد.
نيکل – بدون از بين بردن شکل پذيري و چقرمگي، استحکام و سختي را افزايش مي دهد.
اما افزودن عناصر آلياژي مانند موليبدن مي تواند تفاوت هاي ظريف اما مهمي ايجاد کند.

موليبدن

استحکام، سختي، سختي پذيري و چقرمگي و همچنين مقاومت در برابر خزش و استحکام را در دماهاي بالا افزايش مي دهد.
فولاد ضد زنگ 304 چيست و در کجا استفاده مي شود؟
لوله‌هاي فولادي ضد زنگ 304 به‌عنوان پرکاربردترين لوله‌هاي فولادي ضد زنگ، به‌ويژه در کاربردهاي صنعتي و تجهيزات آشپزخانه وجود دارد. اين يک درجه بسيار مقاوم در برابر حرارت است و مقاومت خوبي در برابر خوردگي در برابر بسياري از مواد شيميايي خورنده و همچنين جوهاي صنعتي ارائه مي دهد. با شکل‌پذيري عالي، فولاد ضد زنگ 304 را مي‌توان به راحتي با تمام روش‌هاي رايج جوش داد.

فولاد ضد زنگ 304L يک تنوع بسيار کم کربن است که از بارش مضر کاربيد به دليل جوشکاري جلوگيري مي کند. اين تغيير همان مقاومت در برابر خوردگي فولاد ضد زنگ 304 را ارائه مي دهد، اما با خواص مکانيکي کمي پايين تر.

فولاد ضد زنگ 316 چيست و در کجا استفاده مي شود؟

تفاوت لوله فولادي کربن و فولادي ضد زنگ

هنگامي که صحبت از لوله هاي فولادي ضد زنگ 316 به ميان مي آيد، مي توانيد انتظار داشته باشيد که مقاومت در برابر خوردگي و سوراخ شدن در برابر کلريدها نسبت به فولاد ضد زنگ 304 و سطوح بالاتري از استحکام در دماهاي بالا را داشته باشيد. اين تا حدي به دليل افزودن موليبدن است. اين همان چيزي است که آن را به يک درجه ايده آل براي کاربردهايي مانند پمپ ها، شيرآلات، تجهيزات نساجي و شيميايي، خمير و کاغذ، و کاربردهاي دريايي تبديل مي کند.
فولاد ضد زنگ 316L نسخه کم کربن فولاد ضد زنگ 316 است که به جلوگيري از بارش کاربيد به دليل جوشکاري کمک مي کند.

بنابراين، تفاوت بين فولاد ضد زنگ 304 و فولاد ضد زنگ 316 چيست؟

هنگامي که صحبت از فولاد ضد زنگ 304 در مقابل فولاد ضد زنگ 316 به ميان مي آيد، در حالي که هر دو براي مقاومت در برابر خوردگي، استحکام، جوشکاري و مقاومت در برابر حرارت مناسب هستند، فولاد ضد زنگ 316 به دليل تنوع در عناصر آلياژي، در همه اين دسته ها برتري کمي دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *