Sending
User Review
0 (0 votes)

فولاد ضد زنگ چیست؟

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ چيست؟

تاريخچه مختصري از فولاد ضد زنگ که همان استیل یا استنلس استیل هم هست
تولد فولاد به حدود 4000 سال قبل باز مي گردد، زماني که سلاح هاي آهني به دليل افزايش استحکام، جاي برنز را گرفتند. براي هزاران سال، اساس فولاد بدون اينکه واقعا بدانيم چرا بهتر از جايگزين هاي آن است، استفاده مي شد. در اواخر قرن 19 و اوايل قرن 20، زماني که فولاد شروع به توليد تجاري کرد، پيشرفت هاي بزرگي به دست آمد. در سال 1856، هنري بسمر راه جديدي براي کاهش محتواي کربن با وارد کردن اکسيژن به آهن مذاب ارائه کرد. اين منجر به پيشرفت‌هاي مختلفي در فولاد شد و شرکت فولاد ايالات متحده در سال 1901 متولد شد. در سال 1904، يک دانشمند فرانسوي به نام لئون ژيله، ترکيبي از آلياژها را ساخت که فولاد ضد زنگ را تشکيل مي‌داد. در سال 1913، هري برلي اين فرآيند را مستند کرد و به مقاومت در برابر خوردگي اشاره کرد و اولين مارتنزيتي را به ثبت رساند. وارد کنيد: فولاد ضد زنگ:
فولاد ضد زنگ که در ابتدا “فولاد ضد زنگ” ابداع شد، به دليل سطح براق و استحکام فوق العاده اش به زودي در بازارها موج مي زند. اين يک شگفتي واقعي از فناوري بود و واقعاً صنايعي مانند حمل و نقل و پزشکي را مدرن کرده است. فوايد گسترده آن زندگي روزمره را به گونه‌اي آسان‌تر مي‌کند که ما حتي فکرش را هم نمي‌کنيم.

Stainless steel

اکثر مردم کلمه Stainless يا عبارت Stainless Steel را مي شنوند و ذهنشان به يخچال يا لوازم آشپزخانه جديدي که در يک کاتالوگ بررسي مي کردند مي پرد. با اين حال، فولاد ضد زنگ در هزاران کاربرد مختلف در بازارها از هوافضا گرفته تا پزشکي استفاده مي شود و به دلايل بسيار خاصي استفاده مي شود. بنابراين، آن چيست؟
فولاد ضد زنگ = آهن + کروم (> 10.5?) + برخي موارد ديگر
معادله بالا اساس يک آلياژ فولاد ضد زنگ را تشکيل مي دهد، اما از همه انواع عناصر براي تشکيل درجات مختلف ضد زنگ استفاده مي شود. اين گريدهاي مختلف خواص و قابليت هاي متفاوتي دارند و به همين دليل در بسياري از موارد براي اهداف متفاوتي استفاده مي شوند. بيشتر توليد فولاد ضد زنگ در گروه 10 آلياژي است، اما در حال حاضر بيش از 250 آلياژ فولاد ضد زنگ وجود دارد.
کويل هاي فولادي ضد زنگ

چرا فولاد ضد زنگ در توليد بسيار محبوب است؟

فولاد ضد زنگ چيست؟

بنابراين، چه چيزي فولاد ضد زنگ را در مقايسه با ساير فلزات عالي مي کند؟ خوب، همه چيز. اين فلز در برابر خوردگي مقاوم‌تر است (زنگ نمي‌زند)، مقاومت در برابر حرارت و اکسيداسيون بالاتري نسبت به ساير فلزات دارد و در مقايسه با ساير فلزات هم در دماي اتاق و هم در دماهاي بالا استحکام بالاتري دارد. علاوه بر اين ويژگي ها، ويژگي هاي منحصر به فرد فولاد ضد زنگ، ظاهر آن و نياز کم به تعمير و نگهداري، همگي آن را به گزينه اي قوي براي بسياري از کاربردها تبديل کرده است.
بياييد مقاومت در برابر خوردگي را کمي بيشتر بررسي کنيم. چرا مقاومت در برابر خوردگي دارد؟ چرا فولاد ضد زنگ زنگ نمي زند؟ پاسخ کوتاه: کروم. بياييد به معادله خود در بالا نگاه کنيم. آهن که فلز پايه در اکثر فولادهاي زنگ نزن است، معمولاً در صورت قرار گرفتن در معرض اکسيژن به سرعت زنگ مي‌زند. چيزي که ضد زنگ را از فولاد کربني يا ديگر انواع فولاد جدا مي کند، لايه اکسيد کرومي است که به اين فلز پايه اضافه مي شود. اين لايه براي تشکيل يک لايه غيرفعال عمل مي کند که مقاومت در برابر خوردگي را تا حد زيادي افزايش مي دهد و به نوبه خود زنگ زدگي را به حداقل مي رساند. همانطور که مي توان حدس زد، افزايش مقدار کروم، مقاومت در برابر خوردگي را افزايش مي دهد.

فولاد ضد زنگ داراي گزينه هاي آلياژي متفاوتي است

و متالورژي متفاوت هر آلياژ باعث ايجاد خانواده هاي مختلف فولاد ضد زنگ و گريدهاي متفاوت در آن خانواده ها مي شود. 5 خانواده اصلي فولاد ضد زنگ وجود دارد:
فولاد ضد زنگ آستنيتي (سري 300).
مارتنزيتي (سري 400) فولاد ضد زنگ
فريتيک (سري 400) استيل ضد زنگ
سخت شدن بارش (درجات PH) فولاد ضد زنگ
دوبلکس
در اين خانواده ها، درجه هاي مختلفي از ضد زنگ وجود دارد. افزودن عناصر مختلف، شيمي هر درجه را تغيير مي دهد و عوامل آن درجه را تغيير مي دهد که مي تواند بر کاربرد ماده تأثير بگذارد. به عنوان مثال، در مورد شکل پذيري در مقابل جوش پذيري.
کدام نوع فولاد ضد زنگ براي شکل‌پذيري بهترين است؟
اگر کسي به دنبال آلياژي با شکل پذيري بهتر باشد، به دنبال درجه اي با محتواي نيکل، مس و منگنز افزايش يافته مانند سيم فولادي زنگ نزن 305 خواهد بود. کاربردهاي معمولي فولاد ضد زنگ 305 عبارتند از:
توليد قطعات پزشکي
قطعات جراحي
دم
قطعات کشيده شده عميق
کدام نوع فولاد براي جوش پذيري بهتر است؟
در حالي که به دنبال آلياژي با قابليت جوشکاري بهتر هستيم، مي‌توانيم به دنبال گزينه‌اي با محتواي تيتانيوم يا نيوبيم افزايش يافته باشيم، مانند فولاد ضد زنگ 316L. کاربردهاي معمولي فولاد ضد زنگ 316L عبارتند از:
صفحه نمايش هاي شيميايي
پالايشگاه هاي نفت
شيلنگ فلزي انعطاف پذير
برنامه هاي کاربردي دريايي
قطعات صنعت نساجي

کدام نوع فولاد ضد زنگ استحکام بيشتري را ارائه مي دهد؟

فولاد ضد زنگ چيست؟
يکي ديگر از مشخصه هاي متداول که سازندگان در طول قطعه سازي به دنبال آن هستند، مواد با استحکام بيشتر است. اين امر با فولاد ضد زنگ با افزودن کربن، نيتروژن و/يا واناديوم به آلياژ ضد زنگ به دست مي آيد. فولاد ضد زنگ 440 نسبت به اکثر گزينه هاي ضد زنگ داراي محتواي کربن بالاتري است و بنابراين يکي از آلياژهاي قوي تري است که ما داريم.
برچسب زدن کاربردهاي معمولي فولاد ضد زنگ 444 عبارتند از:
کارد و چنگال
قيچي
وسايل جراحي
سلاح گرم
کدام يک از آلياژهاي فولادي داراي مقاومت عالي در برابر اکسيداسيون هستند؟
مقاومت در برابر اکسيداسيون يکي ديگر از ويژگي هاي محبوبي است که قطعه سازان در نيازهاي فلزي خود به دنبال آن هستند. مقاومت در برابر اکسيداسيون يک مقاومت غير معمول است، زيرا در فولاد ضد زنگ با افزايش محتواي سيليکون و/يا آلومينيوم به دست مي‌آيد. فولاد ضد زنگ 321 به دلايل زيادي يک انتخاب محبوب است، اما محتواي سيليکون بالاتر آن باعث مقاومت بهتر در برابر اکسيداسيون مي شود. کاربردهاي معمولي فولاد ضد زنگ 321 عبارتند از:
پشته ها و منيفولدهاي اگزوز
قطعات موتور جت
اتصال دهنده ها
حلقه هاي جمع کننده هواپيما
لوله

مزاياي فولاد ضد زنگ نورد سرد چيست؟

فولاد ضد زنگ چيست؟
فولاد ضد زنگ نورد سرد به ما اجازه مي دهد به ضخامت ها و تحمل هايي برسيم که هيچ کس در زمان اختراع آن تصور نمي کرد. توانايي رسيدن به ضخامت‌هايي به کوچکي 0.00039 اينچ (بله 3 صفر صحيح است) کاتاليزوري در پيشبرد صنايع حمل‌ونقل و پزشکي در آينده بوده است. نورد سرد با در نظر گرفتن ويژگي هاي دقيق به ما امکان مي دهد خواص فيزيکي و استحکام آلياژ نورد شده را افزايش دهيم. فولاد ضد زنگ واقعاً داراي برخي از قابليت‌هاي شگفت‌انگيز است و اميدواريم در سال‌هاي آينده شريکي در پيشرفت‌هاي فناوري باشد.
آيا سوال ديگري در مورد فولاد ضد زنگ داريد؟ با يک متخصص فولاد ضد زنگ در Ulbrich تماس بگيريد و ما خوشحال خواهيم شد که به آنها پاسخ دهيم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *