Sending
User Review
5 (1 vote)

مشخصات لوله استیل 316

لوله استیل 316 زنگ نزن آستنیتی بزرگترین گروه فولادهای زنگ نزن است و حدود 66 درصد از کل تولید لوله استیل را تشکیل می دهد. لوله استیل زنگ نزن آستنیتی دارای ریزساختار بسیار خاصی است که با آلیاژ کردن فولاد با نیکل و/یا منگنز و نیتروژن کافی بدست می آید. این ریزساختار بسیار پایدار سپس در تمام دماها حفظ می شود.
سری 300 فولادهای آستنیتی آلیاژهای کروم نیکل هستند و پرمصرف ترین گروه استیل زنگ نزن هستند.
– نوع 316: دومین لوله استیل زنگ نزن آستنیتی معمولی نوع 316 است. افزودن 2% مولیبدن مقاومت بیشتری در برابر اسیدها و خوردگی موضعی ناشی از یون های کلرید ایجاد می کند. در حالی که 316 به اندازه 304 استفاده نمی شود، مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی نسبت به کلریدها و اسیدها دارد.
نوع 316 به طور کلی به عنوان بادوام، تمیز، آسان برای ساخت، جوش پذیر و دارای روکش خوب شناخته می شود. مزایای مختلف بسیار زیادی دارد که حتی با وجود اینکه نوع لوله استیل 316 هزینه اولیه کمی دارد، می تواند طول عمر عملکردی محصولات فولادی را تا سال ها بهبود بخشد و این بدان معناست که می تواند در آینده باعث صرفه جویی در هزینه های کلان شرکت ها شود.

لوله استیل 316L و 316H

لوله استیل 316 یک نسخه کم کربن از نوع 316 است که بارش کاربید را به حداقل می رساند و به طور گسترده برای کاربردهای جوشکاری استفاده می شود. 316L همچنین یک فولاد ضد زنگ عالی برای مصارف با دمای بالا و خوردگی بالا است، به همین دلیل است که برای استفاده در پروژه های ساختمانی و دریایی بسیار محبوب است.
درجه 316H یک اصلاح با کربن بالا از آلیاژ 316 است که برای استفاده در خدمات دمای بالا ساخته شده است. این آلیاژ در دماهای بالا استحکام بالاتری دارد و برای کاربردهای ساختاری و مخازن تحت فشار در دماهای بسیار بالا استفاده می شود.

مزایای لوله استیل 316

لوله استیل 316 مزایای زیادی دارد که شامل موارد زیر می شود:
– در دماهای بالا برای مدت بیشتری از نوع 304 قوی تر می ماند
– جوش پذیری عالی دارد
– قابلیت ماشینکاری فوق العاده ای دارد
– مقاومت در برابر خوردگی خوب است
– مقاومت در برابر سوراخ شدن عالی
– ساختار آستنیتی به آن چقرمگی عالی می دهد، حتی در دماهای برودتی
– مقاوم در برابر آب آشامیدنی
– مقاومت برتر در برابر کلرید
– مقاومت در برابر مواد شیمیایی خورنده: افزودن مولیبدن مقاومت فلز را در برابر اسیدهای استیک، سولفوریک و گوگرد و همچنین بسیاری از مواد شیمیایی و حلال های صنعتی افزایش می دهد. این نوع از مواد شیمیایی فرآیند خورنده برای ساخت طیف وسیعی از محصولات از جمله جوهر، منسوجات، مواد شیمیایی عکاسی، کاغذ، منسوجات، لاستیک و سفید کننده ها استفاده می شود.
– مقاومت بهتر در برابر ترک خوردگی و سوراخ شدن: استیل 316 خطر کمتری برای ترک خوردگی ناشی از استرس، بهبود مقاومت در برابر خزش و محافظت بهتر در برابر خوردگی حفره ای و شکافی را ارائه می دهد.

کاربرد استیل 316

این مزایا و مزایای متعدد به این معنی است که استیل 316 در بسیاری از برنامه ها و محیط های مختلف استفاده می شود که شامل نمونه های زیر می شود:
– سطوح، تجهیزات و وسایل آماده سازی غذا، به ویژه در محیط های کلرید
– نیمکت و تجهیزات آزمایشگاهی
– تابلوهای معماری ساحلی، نرده و تزئینات
– اتصالات قایق
– ظروف شیمیایی، از جمله برای حمل و نقل
– مبدل های حرارتی
– صفحات بافته شده یا جوش داده شده برای استخراج معادن، استخراج معادن و تصفیه آب
– بست های رزوه ای
– فنر
– ذخیره و جابجایی اسید استیک
– در صنعت خمیر و کاغذ برای جلوگیری از آلودگی آهن محصول استفاده می شود، به ویژه نوع 316 به طور گسترده در دستگاه کاغذ استفاده می شود.
– مخازن تحت فشار
– قطعات کوره
– شیرها و پمپ ها
– تجهیزات دارویی
– تجهیزات شیمیایی عمومی
– شناورهای استیل
– فولاد سازه و اجزاء در محیط های دریایی
– تجهیزات پزشکی
– محیط های ساحلی
– مناطق با نمک زیاد (مانند جاده ها)
– امکانات آبجوسازی
– محیط هایی با افزایش مواجهه با قلیاها و اسیدها
– تجهیزات صنعتی که با مواد شیمیایی فرآیند خورنده که برای ساختن محصولاتی مانند جوهر، منسوجات، سفید کننده ها، مواد شیمیایی عکاسی و لاستیک استفاده می شود.
– تجهیزات آماده سازی غذا به ویژه در محیط های کلرید.
– کاربردهای معماری

چگونه لوله استیل 316 را جوش دهیم

316L عملکرد جوشکاری خوبی را ارائه می دهد، اما محتوای کربن بالا تولید کربن مرزی دانه و ترکیبات کروم را در فرآیند جوشکاری آسان می کند و مقاومت به خوردگی آن را کاهش می دهد.
سیلیکون، محلول در فریت، دارای اثر تقویت و مقاومت در برابر اکسیداسیون است، اما محتوای بالا به طور جدی بر جوش پذیری فولاد 316L تأثیر می گذارد. منگنز می تواند جایگزین FeS به عنوان MnS شود که وظیفه گوگردزدایی را دارد. در همین حال، همچنین می تواند شکل توزیع سولفید را بهبود بخشد و FeS لایه نازک را به توزیع کروی تبدیل کند، بنابراین مقاومت در برابر ترک را بهبود می بخشد. با این حال، محتوای بیش از حد منگنز باعث کاهش مقاومت در برابر خوردگی می شود. خصوصیات مرزی دانه 316L به ناخالصی های کمیاب مانند گوگرد و فسفر حساس است که به راحتی منجر به ترک حرارتی جوشکاری می شود. بنابراین، محتوای گوگرد و فسفر باید به شدت کنترل شود. کروم می تواند دمای انتقال شکننده فولاد را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و با افزایش محتوای کروم، مقدار ضربه کاهش می یابد. مولیبدن می تواند در دمای بالا، پراکنده شده و کاربیدهای خاصی را تشکیل دهد که می تواند مقاومت در برابر فرسایش هیدروژنی و سخت شدن ثانویه را در دما و فشار بالا بهبود بخشد، اما چقرمگی فولاد ضد زنگ تحت تأثیر محتوای بالای مولیبدن قرار می گیرد.
اثرات همه این عناصر بر روی فولاد نه به سادگی روی هم قرار می گیرند و نه یکدیگر را خنثی می کنند. بنابراین، ترکیب شیمیایی لوله و اتصالات و مواد جوش 316L باید به شدت کنترل شود تا از تعادل عناصر آستنیتی (Ni، منگنز، C، N، و غیره) و عناصر فریتی (Cr، Mo، Si و غیره) اطمینان حاصل شود. در فلز جوش پس از جوشکاری، به طوری که عملکرد اتصال جوش خوبی به دست آید

لوله های جوش داده شده ضد زنگ 316 / 316L

بسیاری از صنایع در محیط های چالش برانگیز، از دماهای شدید گرفته تا خوردگی شدید، فعالیت می کنند. غلبه بر این شرایط سخت با لوله های جوش داده شده استیل 316 و 316L از محصولات لوله ای زنگ نزن.
لوله استیل 316 و گرید خواهر کم کربن آن، 316L، آلیاژهای همه کاره و با استحکام بالا هستند که هم برای کاربردهای عمومی و هم برای کاربردهای با کارایی بالا مناسب هستند. این لوله استیل زنگ نزن آستنیتی دارای مقادیر بالای تری از نیکل و مولیبدن هستند و مقاومت به خوردگی کلی بهتری از جمله خوردگی حفره ای و شکافی در محیط های کلرید نشان می دهند. در اینجا ویژگی های عملکرد تکمیلی این مواد آورده شده است.
استحکام بالا
قابلیت جوشکاری و ماشینکاری خوب
بهداشتی
شکل پذیری خوب
موثر در محیط های اسیدی
به عنوان فولاد ضد زنگ درجه دریایی تعیین شده است
ظاهر زیبایی
آسان تمیز میشود
عملکرد در دمای پایین
بخش‌های تجاری معمولی که از لوله‌ جوشی لوله استیل 316 و 316L بهره می‌برند شامل داروسازی، تجهیزات پزشکی، ساخت‌وساز، هوافضا، منسوجات، ظروف آشپزخانه، معماری، فرآوری مواد غذایی، نفت و گاز، تصفیه زباله، پتروشیمی، خمیر و کاغذ و دریایی می‌شوند. رایج ترین کاربردهای این نوع فولاد ضد زنگ عبارتند از:
منیفولدهای اگزوز
اتصال دهنده ها
تجهیزات پزشکی
دستگاه های کاشتنی پزشکی
تجهیزات پالایشگاهی
قطعات کوره
ابزار آماده سازی غذا
مبدل های حرارتی
قطعات موتور جت
یراق آلات و تزئینات قایق
کندانسورها
اواپراتورها
تجهیزات پردازش شیمیایی
پمپ ها
اواپراتورها
تجهیزات دارویی
سوپاپ ها
لهجه های معماری
تجهیزات عکاسی
تانک ها
تجهیزات خمیر و کاغذ
قطعات دریایی
تجهیزات پردازش نساجی

لوله استیل 316L

هر دو لوله استیل 316 و 316L نه تنها در برابر خوردگی و مواد غذایی و نوشیدنی ها، بلکه در برابر انواع مواد شیمیایی آلی و معدنی مقاومت بیشتری دارند. از آنجایی که این آلیاژها توسط فرایندهای همجوشی و مقاومتی تشکیل شده و به هم متصل می شوند، 316 و 316L انتخاب بسیار خوبی برای جوشکاری هستند.
هر دو 316 و 316L لوله استیل زنگ نزن آستنیتی حاوی مولیبدن هستند و مقاومت شگفت انگیز آنها در برابر خوردگی این آلیاژها را به گزینه ای عالی برای انواع محیط های تهاجمی و خشن مانند جوهای دریایی تبدیل می کند.
هر دو لوله استیل 316 و 316L در دماهای بالا استحکام خزش، تنش در برابر گسیختگی و کشش بالاتری را ارائه می‌کنند که آن‌ها را برای کاربردهای ساخته شده یا فرم‌دهی شده مناسب می‌سازد.

تفاوت لوله استیل 316L و 316

بنابراین، تفاوت بین این دو درجه لوله استیل دقیقا چیست؟
316L یک تنوع بسیار کم کربن از لوله استیل 316 است. 316L دارای حداکثر ترکیب کربن 0.03٪ است که آن را به یک آلیاژ ایده آل برای جوشکاری تبدیل می کند. این سطح کربن کم به 316L در برابر رسوب کاربید در حین جوشکاری مصونیت می دهد که مقاومت بهینه در برابر خوردگی را تضمین می کند.
از سوی دیگر، لوله استیل 316، فلز مستقیم این دو است، به این معنی که خواص مکانیکی آن افزایش یافته است. 316 دارای ترکیب کربن متوسط ​​است، استحکام جامد و مقاومت در برابر خزش را ارائه می دهد و خواص مکانیکی و مقاوم در برابر خوردگی عالی را در دماهای زیر صفر نشان می دهد.
کاربردهای رایج لوله استیل 316/316L
کاربردهای معماری
پردازش مواد غذایی
لوازم پردازش خمیر و کاغذ
تجهیزات پالایش نفت و نفت
صنعت نساجی
دارویی و عکاسی
اگزوز، کوره، مبدل های حرارتی، قطعات موتور جت
تریم سوپاپ و پمپ
اواپراتورها
لوله
قطعات در معرض اتمسفرهای دریایی

مشخصات فنی لوله استیل 316

لیست قیمت لوله استنلس استیل 316 درپایپ اتصال، تامین کننده لوله استیل 1.4401، لوله اگزوز استیل 316، لوله اگزوز استنلس استیل 316، لوله 40 جدول زمانبندی استیل 316
لوله sa 312 tp 316 مشخص شده ASTM برای استفاده در کاربردهایی با دمای بالا همراه با استفاده در محیط‌های حاوی محیط‌های خورنده عمومی استفاده می‌شود. از نظر محبوبیت و کاربرد، پس از آستنیتی درجه 304، لوله استیل 316، درجه 316 آلیاژی است که در شرایط سخت تر قابل استفاده است. در واقع، محبوبیت لوله های بدون درز استیل 316 به دلیل توانایی آن در مقاومت موثر در برابر خوردگی ناشی از تنش یون کلرید در مقایسه با سایر گریدهای استیل، از استیل درجه 310 پیشی می گیرد.

لوله های تولید شده از استیل astm a312 tp316 که اغلب به عنوان درجه دریایی شناخته می شوند، می توانند در برابر خوردگی ناشی از آب دریا و محلول های آب نمک مقاومت کنند. در واقع، لوله استیل 1.4401 به دلیل توانایی آن در مقاومت در برابر ترکیب مذکور، اغلب در جریان های فرآیندی که حاوی هالیدهایی مانند کلرید هستند، استفاده می شود. افزودن مولیبدن به آلیاژ استیل لوله 316 نه تنها مقاومت در برابر حفره های کلرید را بهبود می بخشد، بلکه باعث خوردگی عمومی نیز می شود.لوله استیل آلیاژی 316 به طور مشخص خزش، تنش در برابر گسیختگی و همچنین خواص مقاومت کششی بالاتری را حتی در تنظیمات دمای بالا نشان می دهند. مشابه با درجه آلیاژ 304، یک ویژگی مشترک بین فولاد ضد زنگ 304 و astm a312 tp316 ERW این است که هر دو می توانند یک لایه اکسید غیرفعال شده روی سطح لوله ها در شرایط اکسیداتیو تشکیل دهند. بدین ترتیب از مستعد بودن لوله های ss 316 erw در برابر خوردگی در برابر اکسیداسیون اتمسفر جلوگیری می کند.

سایز لوله استیل

اندازه لوله و لوله فولادی ضد زنگ: NPS، جدول زمانی لوله، DN
چندین روش متداول برای توصیف ابعاد لوله و لوله در سیستم لوله‌کشی لوله‌ای وجود دارد، ما باید اندازه‌های دقیق را بدون سردرگمی محاسبه کنیم، معمولاً اندازه لوله و لوله با قطر خارجی، ضخامت دیواره و طول تعریف می‌شود، قطر داخلی نیز برای اندازه‌های لوله ذکر می‌شود. این پارامترها برای مفهوم ابعاد اساسی هستند.

اندازه اسمی لوله
NB
برنامه لوله
اندازه DN
قطر اسمی و برنامه لوله
ابعاد لوله در مقابل ابعاد لوله
BWG
اشکال و اندازه ها
تحمل ابعاد
اندازه اسمی لوله
سیستم ANSI آمریکای شمالی به طور گسترده در سیستم لوله استفاده می شود، اندازه لوله (NPS) اندازه های استاندارد برای لوله های مورد استفاده برای فشارها و دماهای مختلف تعریف شده است، قطر خارجی در اینچ استفاده می شود، مقادیر NPS و OD همیشه برابر نیستند. از NPS ⅛ تا 12 اینچ، مقادیر NPS و OD متفاوت هستند، بیش از 14 اینچ، مقادیر NPS و OD برابر هستند، اندازه ابعاد واقعی است، نه اسمی.

NB
NB (Nominal Bore) نیز روش دیگری برای ارجاع اندازه و ابعاد لوله است، این مقدار بین NB و NPS یکسان است.

برنامه لوله
ضخامت دیوار به عنوان جدول (Sch.) شناخته می شود، امروزه، انتخاب زیادی از ضخامت دیوارها برای پاسخگویی به همه کاربردها تحت فشارهای مختلف، وزن استاندارد (STD)، فوق العاده قوی (XS) و دو برابر فوق قوی (XXS) وجود دارد. سه عدد اصلی برای ضخامت است، 5S و 10S ضخامت دیواره نازکتر برای لوله فولادی ضد زنگ هستند.

اندازه DN
سیستم ISO اروپایی نیز مبتنی بر OD است، قطر اسمی (DN) نیز اغلب به ابعاد لوله اشاره می‌شود، تقریباً همان OD را با سیستم ANSI ارائه می‌کند، اما بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود، و با انتخاب‌های بسیار بیشتری برای ضخامت دیواره‌های مختلف.

اندازه لوله اسمی، قطر اسمی و جدول جدول زمانی لوله
ASME B36.19 ابعاد لوله فولادی ضد زنگ از جمله قطر بیرونی و ضخامت دیواره جدول را نشان می دهد، شماره برنامه دارای پسوند “S” برای ضخامت دیوار است که دارای SCH 5S، SCH 10S، SCH 40S، SCH 80S است.

استاندارد ASME B36.10 ابعاد لوله فولادی کربنی را بدون پسوند “S” برای برنامه لوله تعیین می کند.

اندازه اسمی OD ضخامت دیوار، SCH
NPS DN Mm 5S 10S 10 20 30 40S STh 40 60 80S XS 80 100 120 140 160 XXS
به NPS 12 (از جمله) مقدار اسمی است، نه OD واقعی، به عنوان مثال، NPS 6 اینچ (DN150)، قطر بیرونی لوله باید 168.3 میلی متر باشد، نه 152.4 میلی متر.
وقتی NPS بیش از 14 باشد، OD لوله باید ابعاد واقعی داشته باشد، به عنوان مثال، NPS 20 اینچ، قطر باید 508 میلی متر باشد، با ضرب آن در 25.4 اینچ به میلی متر تبدیل می شود.
قطر داخلی لوله با قطر خارجی و زمانبندی تعریف می شود.
نمونه هایی از قطر خارجی واقعی

تفاوت بین ابعاد لوله و لوله
به طور کلی، NPS یک عدد اندازه لوله است که به قطر اسمی اشاره دارد، نه قطر واقعی همانطور که در بالا مشخص شد، OD فیزیکی واقعی بزرگتر از OD اسمی آن است، و عدد برنامه برای ضخامت لوله ذکر شده است، لوله را می توان با قطر داخلی اندازه گیری کرد. از آنجایی که لوله برای انتقال سیال استفاده می شود، نیاز به محاسبه پارامتر مربوطه دارد.

اندازه لوله بر حسب اینچ یا میلیمتر بیان می شود، این مقدار واقعی است، OD فیزیکی واقعی یک لوله دقیقاً به اندازه OD اسمی آن در قطر خارجی و ضخامت دیواره است، ابعاد لوله در ضخامت دیواره با جدول Numble بیان نمی شود. نمودار اندازه لوله بیشتر

لیست اتصالات استیل پایپ اتصال 

اتصالات استیل 304

اتصالات استیل 316

اتصالات استیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *