Sending
User Review
3 (2 votes)

اتصالات لوله

انواع اتصالات لوله ::اتصالات لوله به منظور اتصال لوله های فلزی، تغییر مسیر یا قطر لوله ها و انشعاب گیری از لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند.

پایپ اتصال  به عنوان یکی از تامین کنندگان تجهیزات صنعتی در زمینه های پتروشیمی، ساختمانی و آب و فاضلاب شناخته شده است. پایپ اتصال  با پشتوانه تجربه در زمینه تامین تجهیزات و با داشتن کارشناسان خبره و مجرب، توانایی تامین انواع لوله و اتصالات لوله ، انواع شیرآلات صنعتی ، فلنج ها و لوازم داربستی را دارد. شما می توانید برای استعلام قیمت یا مشاوره با کارشناسان پایپ اتصال تماس بگیرید.

انواع اتصالات لوله

همان طور که در ابتدا به آن اشاره شد اتصالات، برای اتصال لوله های فلزی، تغییر مسیر و قطر لوله و انشعاب گیری از آن ها ساخته می شوند. اتصالات را می توان به طور کلی به دو دسته ی اتصالات جوشی و اتصالات فشار قوی تقسیم بندی کرد. در ادامه هرکدام از انواع این نوع اتصالات رو توضیح خواهیم داد. شما می توانید با مراجعه به این سایت ، قیمت اتصالات لوله مانیسمان و نیز اتصالات فشار قوی را مشاهده کنید.

لوله و اتصالات پلی اتیلن

لوله و اتصالات پلی اتیلن یکی از جدیدترین اتصالات ساختمانی است که ویژگی های منحصربفردی دارد. این نوع از اتصالات از وزن کمی برخوردار بوده و نصب کردن آن ها نیز بسیار راحت تر از سایر لوله ها و اتصالات است. همچنین پوشش درونی لوله ها طوری طراحی می شود که رسوب کمتری به خود جذب کند. بنابراین اگر به دنبال لوله و اتصالات باکیفیت و مقاوم هستید، بهتر است اتصالات پلی اتیلن را انتخاب کنید!

انواع اتصالات لوله

اتصالات جوشی

اتصالات جوشی نوعی از اتصالات هستند که برای اتصال آن ها به لوله از جوش کاری لب به لب (Butt Weld) استفاده می شود. برای مطالعه مزایای اتصالات جوشی می توانید بر روی لینک کلیک کنید. این نوع از اتصالات مطابق استاندارد ابعادی ASME B16.9 ساخته می شوند. اتصالات جوشی خود به دو دسته ی اتصالات جوشی درزدار و اتصالات جوشی مانیسمان تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

اتصالات جوشی لوله و اتصالات فلنج

اتصالات جوشی درزدار

همان طور که از نام این نوع از اتصالات مشخص است این نوع اتصالات دارای یک خط جوش بر روی بدنه ی خود هستند و با استفاده از ورق و عملیات جوشکاری ساخته می شوند. اتصالات جوشی یه دلیل وجود درز جوش، تحمل دما و فشار بالا را ندارند و نباید از آن ها در انتقال سیالات با دما یا فشار بالا استفاده کرد. زانو 45 درجه، زانو 90 درجه، سه راهی مساوی و نامساوی، تبدیل (ردیوسر) و بوشن از رایج ترین اتصالات جوشی درزدار هستند.

اتصالات جوشی مانیسمان

اتصالات جوشی مانیسمان از برشکاری و خم کردن لوله های مانیسمان ساخته می شوند و نسبت به اتصالات جوشی درز دار تحمل دما و فشار بالاتری را دارند. به دلیل مشکل بودن روش ساخت، قیمت این نوع از اتصالات از قیمت اتصالات جوشی درزدار گران تر است. مهم ترین اتصالات جوشی مانیسمان مورد استفاده در صنعت عبارت اند از: زانو 45 درجه، زانو 90 درجه، سه راهی مساوی و نامساوی، بوشن، تبدیل (ردیوسر) و کپ.

لوله مانیسمان
لوله مانیسمان

اتصالات فشار قوی

اتصالات فشار قوی به دو دسته ی اتصالات فشار قوی دنده ای و اتصالات فشار قوی ساکت ولد تقسیم می شوند. این نوع اتصالات طبق استاندارد ابعادی ASME B16.11 ساخته می شوند و نسبت به اتصالات جوشی، دما و فشار بسیار بالاتری را تحمل می کنند. با توجه به جنس و کیفیت ساخت این نوع از اتصالات می توان گفت که با توجه به یکسان بودن جنس و سایز، قیمت اتصالات فشار قوی از اتصالات جوشی بسیار بالاتر است. اتصالات فشار قوی در کلاس های 2000، 3000 و 6000 تولید می شوند.

اتصالات فشار قوی دنده ای

اتصالات فشار قوی دنده ای دارای رزوه هایی هستند که به وسیله آن ها می توانند به لوله ها متصل شوند. نصب آسان و عدم نیاز به جوشکاری، دو مزیت بزرگ اتصالات فشار قوی دنده ای نسبت به اتصالات ساکت ولد هستند. مهم ترین انواع اتصالات فشار قوی دنده ای ای عبارت اند از: زانو 45 درجه، زانو 90 درجه، سه راهی مساوی، سه راهی نامساوی، مهره ماسوره، تردولت، نیپل، انواع بوشن و کپ.

اتصالات فشار قوی ساکت ولد

اتصالات فشار قوی ساکت ولد برخلاف اتصالات دنده ای دارای هیچگونه رزوه ای نیستند و دارای یک پله یا فرورفتگی جهت قرارگیری لوله هستند. برای وصل کردن اتصالات فشار قوی ساکت ولد ابتدا لوله در درون این نوع از اتصالات قرار داده می شود و سپس اطراف آن جوشکاری می شود. این عملیات جوشکاری باعث می شود تا اتصالات ساکت ولد آب بندی بهتری نسبت به اتصالات دنده ای داشته باشند. زانوی 45 درجه، زانوی 90 درجه، سه راهی مساوی، سه راهی نامساوی، ساکولت، بوشن، مهره ماسوره، بوشن تبدیلی، نیم بوشن و کپ جزو رایج ترین نوع اتصالات ساکت ولد هستند. این اتصالات در کلاس های 3000، 6000 و 9000 تولید می شوند.

لازم به ذکر است که با توجه به وضعیت کنونی و عدم ثبات بازار، برای اطلاع درست تر و دقیق تر از لیست قیمت اتصالات لوله ، حتماً با کارشناسان پایپ اتصال تماس بگیرید .

اتصالات لوله کشی ساختمان

اتصالات لوله کشی انواع مختلفی دارند که هر یک با توجه به ویژگی های مخصوص خود در شرایط مختلفی به کار برده می شوند. با کمک این اتصالات لوله کشی است که می توان آب،گاز و … را به مسیر مورد نظر هدایت کرد. استفاده از اتصالات لوله کشی باعث می شود تا هنگام خراب شدن قسمتی از لوله ها، بتوان به راحتی تعمیرات را انجام داد.

لوله کش های متخصص معمولا به قدری در کار خود حرفه ای هستن که تنها با نگاه کردن به مسیر لوله کشی می توانند تشخیص دهند به چه نوع قطعات و اتصالات لوله کشی نیاز است. مهم ترین و کاربردی ترین اتصالات لوله کشی ساختمان را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

اتصالات مغزی

از مغزی ها معمولا برای اتصال دو قطعه از اجزای لوله کشی و همچنین تغییر دادن قطر لوله ها استفاده می شود. مغزی به قطعه کوتاه آهن ریخته شده در قالب گفته می شود که دو سر خارجی آن اصطلاحا دنده می گردد. مغزی ها در دو نوع روپیچ توپیچ و رو پیچ ساده دسته بندی می شوند. نوع دیگری از مغزی ها با نام لوله مغزی نیز در اتصالات لوله کشی به کار برده می شوند. این لوله ها معمولا طولی کمتر از ۳۰ سانتی متر دارند و در دو سر آن ها عملیات رزوه کاری انجام شده است. این مسئله باعث می شود تا تعویض این نوع لوله ها بسیار آسان انجام شود.

درپوش لوله

از درپوش ها برای مسدود ساختن لوله ها و انشعابات آن ها استفاده می شود. در پوش ها به طور کلی به دو نوع چهار گوشه و شش گوشه تقسیم بندی می شوند. نوع اول معمولا برای لوله هایی با قطر کم و نوع دوم برای لوله های بزرگ تر استفاده می شوند. از درپوش ها می توان برای لوله هایی استفاده کرد که در قسمت انتهایی خود رزوه مادگی دارند. یکی از موارد استفاده درپوش ها، در دریچه های مربوط به بازدید است.

ساده ترین نوع اتصالات ساختمانی هستند که برای انسداد لوله ها استفاده می شوند. اگر بخواهیم یک لوله با قطر کم را مسدود کنیم، درپوش های چهار گوشه بهترین گزینه است. برای مسدود کردن لوله های با قطر زیاد نیز درپوش های شش گوشه پیشنهاد می شود.

مهره ماسوره

یکی از متداول ترین نوع اتصالات لوله کشی، مهره ماسوره ها می باشند. مهره ماسوره از سه تکه جداگانه، شامل قسمت نری، مادگی و واسط ارتباطی تشکیل شده اند. این دو قسمت با توجه به نوع رزوه ای که دارند بر روی دو لوله ای که قصد اتصالشان را داریم قرار می گیرند، سپس جفت شده و واسط مانند یک پل ارتباطی، اتصال را بین اجزای دیگر برقرار می کند.

این نوع از اتصالات را احتمالا همه ی شما دیده اید! زیرا کاربرد فراوانی در لوله کشی ساختمان دارد. طراحی مهره ماسوره به صورت سه تکه ای انجام شده است. این تکه ها شامل نری و مادگی و همچنین قسمت ارتباط دهنده هستند که با توجه به نوع کاربرد دارای رزوه های مختلفی است. مهره ی ماسوره سه کاربرد بسیار مهم دارد که عبارتند از:
• کاربرد در سیستم های لوله کشی بسته در ساختمان
• برای متصل کردن دستگاه های مختلف مثل آب گرم کن، پکیج دیواری و …
• استفاده در کنار شیرهای قطع و وصل کننده

سه راهی اتصال

با استفاده از این وسیله می توان انشعاب های فرعی را در طول لوله اصلی ایجاد کرد. سه راهی ها کاربردی ترین قسمت اتصالات لوله کشی ساختمان به شمار می آیند و در انواع مختلفی تولید می شوند. هر یک از این سه راهی ها کاربرد ویژه ای دارند، در ادامه پرکاربرد ترین نوع سه راهی ها را معرفی خواهیم کرد:

 

سه راهی تبدیل: از این نوع سه راهی به منظور ایجاد انشعابات توسط لوله هایی با قطر متفاوت استفاده می شود. سه راهی های تبدیل در اندازه های مختلف و دو نوع روپیچ توپیچ و دنده از داخل تولید می شوند.

سه راهی معادل: این نوع سه راهی که از آن به عنوان سه راهی قائم نیز یاد می شود، تنها برای انشعاب دادن به لوله های هم قطر لوله اصلی که در زاویه ۹۰ درجه قرار گرفته اند استفاده می شوند. سه راهی های قائم از داخل دارای دنده هایی جهت اتصال می باشند.

سه راهی ۴۵ درجه: استفاده از این نوع سه راهی ها که مانند سه راهی های نوع قائم از داخل دنده شده اند، در اتصالات لوله کشی فاضلاب بسیار پرکاربرد است. همانطور که از نام این سه راهی مشخص است، کاربرد آن در ایجاد انشعابات ۴۵ درجه ای می باشد.

چهار راهی اتصال

چهار راهی ها نیز عملکردی مشابه سه راهی ها دارند با  این تفاوت که استفاده از این نوع اتصالات لوله کشی، بسیار محدود می باشد.

لازم به ذکر است از معمولا چهار راهی ها برای ایجاد انشعاب در لوله های کم قطر استفاده نمی شود.

انواع بوشن

بوشن وسیله ای است که داخل آن به صورت کامل دنده شده است و به همین دلیل برای ایجاد اتصال بین لوله هایی که قسمت بیرونی آن ها دارای دنده می باشد، کاربرد دارد.

بوشن ها به سه نوع بوشن ساده، بوشن روپیچ توپیچ و بوشن تبدیل تقسیم بندی می شوند.

بوشن های ساده به قطعه های استوانه شکلی گفته می شود که معمولا از طریق ریخته گری چدن ساخته می شوند.

بوشن های رو پیچ توپیچ نیز دارای دو سر می باشند که از خارج و داخل دارای دنده می باشد.

در نتیجه از این نوع بوشن می توان برای اتصال قطعاتی که یکی از داخل و دیگری از رو دنده کاری شده است استفاده کرد.

دو سر بوشن های تبدیل از نظر قطر با یکدیگر تفاوت دارند به همین دلیل است که از این نوع بوشن می توان برای هم راستا کردن و اتصال قطعات با قطر های متفاوت استفاده کرد.

بوشن یک نوع از اتصالات لوله کشی است که داخل آن به صورت کامل رزوه شده است. بنابراین می توان از آن ها برای متصل کردن لوله هایی استفاده کرد که سطح بیرونی آن ها رزوه شده (یعنی داخل آن شیارهایی ایجاد شده) باشد. انواع بوشن را بر اساس نوع کاربرد به سه دسته تقسیم می کنند که عبارتند از:

• بوشن معمولی: اگر بخواهیم دو لوله با قطر یکسان را متصل کنیم از بوشن های معمولی استفاده می کنیم.

• بوشن تبدیل: برای اتصال دو لوله با سایزهای مختلف کاربرد دارد.

• بوشن روپیچ توپیچ: این نوع از بوشن ها دارای طراحی خاصی هستند.

یک طرف آن رزوه ی داخلی و طرف دیگر آن رزوه ی خارجی دارد.

بنابراین می توان به وسیله ی آن ها مقدار کمی به طول لوله ی اصلی اضافه کرد.

زانویی در اتصالات لوله کشی

از اتصالات زانویی برای تغییر جهت دادن مسیر لوله کشی ها به اندازه ۹۰ و یا ۴۵ درجه استفاده می شود.

زانویی ها نیز دارای انواع مختلفی می باشند…

 

زانویی ۹۰ درجه: این  نوع زانویی که از آن به عنوان زانویی قائم نیز نام برده می شود.

برای تغییر دادن جهت لوله ها به اندازه ۹۰ درجه کاربرد دارد.

زانویی های قائم در دو نوع ساده و روپیچ توپیچ تولید می شوند.

نوع اول این زانویی ها در قسمت داخل دنده کاری شده است

نوع دوم این زانویی ها که به زانوی چپقی معروف است،

هم از داخل و هم از خارج دارای دنده می باشد.

زانویی ۴۵ درجه: همانطور که حدس می زنید، کاربرد این نوع زانو کاملا شبیه به نوع ۹۰ درجه آن است با این تفاوت که انحراف ایجاد شده توسط این نوع زانو، ۴۵ درجه می باشد.

زانویی ۴۵ درجه نیز مانند زانویی قائم دارای دو نوع می باشد

که یکی تنها از داخل دنده شده است و دیگری از هر دو طرف.

جالب است بدانید معمولا از زانویی های ۴۵ درجه در مواردی استفاده می شود که احتمال گرفتگی لوله در صورت استفاده از زانوی قائم وجود داشته باشد.

در این شرایط، معمولا از دو زانویی ۴۵ درجه و یک مغزی جهت ایجاد انحراف دلخواه استفاده می کنند.

زانویی تبدیل: این نوع زانویی برای اتصال قطعاتی که دارای قطر های مختلف می باشند استفاده می شود.

فلنچ و واشر

فلنچ ها صفحات مدور چدنی هستند.

برای بستن اتصالات لوله کشی اصطلاحا فلنچ دار یا فلنچی به کار برده می شوند.

توجه داشته باشید که برای آب بندی کردن فلنچ ها لازم است از واشر استفاده کنید.

هنگام بستن فلنچ اطمینان حاصل کنید که تمامی پیچ ها به یک اندازه محکم شده اند…

در غیر این صورت ممکن است فشار وارد شده به واشر در تمامی قسمت ها یکسان نباشد.

فلنچ نوعی صفحه ی چدنی است که می توان از آن برای بستن اتصالات لوله کشی مخصوص استفاده کرد.

واشرها نیز برای آب بندی کردن فلنچ کاربرد دارند.

نصب فلنچ ها باید با دقت بسیار زیادی انجام شود زیرا اگر پیچ ها به صورت مناسب بسته نشده باشد، ممکن است به لوله کشی آسیب وارد کند.

انواع فلنج

 

مشاهده لیست قیمت اتصالات مانیسمان از انواع اتصالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *