Sending
User Review
0 (0 votes)

اتصالات مانیسمان

انواع اتصالات مانیسمان ، برخلاف اتصالات سیاه درزدار، درز جوش نداشته و در فشار و دماهای بالا کاربرد دارد. انتهای اتصالات بدون درز به صورت V شکل بوده و به منظور جوشکاری پخ زده می شود. از جمله اتصالات بدون درز مانیسمان می توان به زانو 90 درجه، زانو 45 درجه، سه راهی نامساوی ، سه راهی مساوی، تبدیل صاف، تبدیل کج، کپ، بوشن و سردنده اشاره کرد.

  • رانو 90 درجه مانیسمان
  • زلنو 45 درجه مانیسمان
  • سه راهی مساوی مانیسمان
  • سه راهی تبدیل مانیسمان
  • تبدیل صاف مانیسمان
  • کپ مانیسمان
  • بوشن مانیسمان
  • سر دنده مانیسمان

مشخصات اتصالات مانیسمان

اتصالات  مانیسمان که با نام های بدون درز نیز شناخته می شوند در اصطلاح علمی به آنها سیمی لسSeamless گفته می شود؛ به آن دسته از اتصالات فولادی گفته می شود که در فرآیند تولید آنها از انواع روشهای جوش فلرات استفاده نمی شود و تفاوت دیگر آنها در ماده اولیه محصولات می باشد. اما در اتصالات درزدار فرآیند تولید از برش ورق و شکل دهی و جوش و سرانجام غلطک استفاده می شود ولی در تولید اتصالات مانیسمان از مقاطع فولادی به شکل شمش و از طریق حرارت و کشش و غلطک و عبور از زره و همچنین نیروهای گریز از مرکز استفاده می شود که در صنایع مختلف به لحاظ متریال و مواد اولیه سازنده آن بالاتر و با کیفیت بهتر، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

انواع اتصالات مانیسمان

 زانوی مانیسمان : برای تغییر جهت جریان مورد استفاده قرار میگیرد . زانوی مانیسمان با دو زاویه 90 درجه و 45 درجه تولید و عرضه میگردد.

توجه مهم : اتصالات مانیسمان با برند بنکن دارای انواع متفاوتی از زانویی مانیسمان می باشد ، یکی از این موارد زانویی شعاع کوتاه (short radius) می باشد که طول انحنا کمتری نسبت به نوع شعاع بلند (long radius) دارد و مخصوص استفاده در مکان هایی می باشد که فضای کمتری دارند و یا اینکه برای خطوط جکت استفاده می شود ، زانوهای مانیسمان رایج در بازار شعاع بلند می باشند.

سه راهی مانیسمان : برای انشعاب گرفتن از خطوط لوله اصلی استفاده می شود .

سه راهی مانیسمان به دو نوع سه راهی مساوی و سه راهی تبدیلی دسته بندی می شوند .

تبدیل مانیسمان : برای انجام تغییر سایزینگ در خطوط لوله از تبدیل مانیسمان استفاده می شود .

تبدیل های مانیسمان بنکن دارای دو مدل تبدیل مانیسمان صاف و تبدیل مانیسمان کج می باشد .

کپ مانیسمان : به وسیله کپ مانیسمان می تواند انتهای خط لوله کشی را مسدود کرد .

بوشن مانیسمان : برای اتصال خط رزوه ای به خط جوشی به صورتی که خط دنده ای به صورت روپیچ باشد مورد استفاده قرار می گیرد ، بوشن های مانیسمان از داخل و به صورت توپیچ رزوه می شوند.

سردنده مانیسمان : همانند بوشن از سردنده مانیسمان نیز برای اتصال خط رزوه ای به خط جوشی استفاده می شود با این تفاوت که سردنده ها از رو و به صورت نری رزوه می شوند و اغلب برای شیرآلات برنجی مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد اتصالات مانیسمان

اتصالات مانیسمان به دلیل جوشی بودن، سیستم را آب بند دائمی می کنند.

اتصال جوشی پیوسته بین اتصالات مانیسمان و لوله باعث ایجاد ساختار مستحکمی از لوله و اتصالات می شود.

اتصالات مانیسمان جوشی کمترین فضا را نسبت به سایر اتصالات اشغال می کند.

تغییر جهت های تدریجی و سطوح صاف اتصالات مانیسمان افت فشار سیستم را کاهش می دهد.

قیمت اتصالات مانیسمان به نسبت دیگر اتصالات مناسب تر میباشد.

محل های مورد استفاده قرار دادن اتصالات مانیسمان

سیستم اطفا حریق از مواردی می باشد که می بایست از اتصالات مانیسمان استفاده شود و اصولا برای طراحی خط آتش نشانی از لوله و اتصالات مانیسمان رده 40 استفاده می شود . برای سیستم های آبرسانی داخل موتورخانه که با فشار و دمای بالا همراه است از اتصالات مانیسمان استفاده می شود .برای سیستم های که قرار بر عبور سیالات بخاری با دمای بالا هست الزاما می بایست از اتصالات مانیسمان استفاده شود. یکی دیگر از پرکاربردترین موارد مصرف اتصالات مانیسمان صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می باشد.

اتصالات مانیسمان
اتصالات مانیسمان

مشاهده لیست قیمت لوله مانیسمان از انواع لوله آهنی

مشاهده لیست قیمت اتصالات مانیسمان از انواع اتصالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *