Sending
User Review
0 (0 votes)

 

لوله مانیسمان چیست

لوله مانیسمان چیست :: لوله های فولادی که به منظور انتقال نفت و گاز و سایر محصولات پتروشیمی به کار میرود را میتوان به روشهای گوناگون تقسیم بندی نمود. یکی از روش های تقسیم بندی رایج، روش تولید و ساخت بر مبنای لوله هاست که به دو دسته تقسیم کلی لوله های بدون درز (لوله مانیسمان) و لوله های درزدار (لوله های جوشی) می شود.

پایپ اتصال به عنوان تامین کننده تخصصی تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به بررسی جامع لوله مانیسمان چیست.

روش تولید و کاربردهای آن خواهد پرداخت.

برای دریافت لیست قیمت محصولات مانیسمان در واتس اپ پیغام دهید

تعریف لوله چیست؟

لوله Pipe یک استوانه با سطح مقطع توخالی است جهت انتقال مواد قابل جریان مانند گازها، مایعات و دیگر سیالات در صنایع مختلف استفاده می شود.

لوله ها همچنین در مسیرهای کوتاه با شرایط خاصی میتواند برای انتقال مواد جامد نیز استفاده شوند.

لوله ها از جنس های متفاوتی مانند فولاد، استنلس استیل، چدن، آلومینیوم، مس، پلی اتیلن، بتن و مواد کامپوزیتی مانند فایبرگلس و … ساخته می شوند.

انواع لوله گالوانیزه

لوله بدون درز یا لوله مانیسمان چیست؟

لوله های بدون درز Seamless Pipe  یا لوله مانیسمان (لوله مانسمان)، هیچگونه درز یا جوشی ندارند.

برای اولین بار دو بردار آلمانی به نام های رینارد و مکس مانیسمان ( Reinhard and Max Mannesmann ) در سال ۱۸۹۰ موفق به ساخت لوله های فولادی بدون درز شدند و در طول سال ها شرکت این برادران به شرکتی عظیم و چندملیتی به نام مانیسمان (آلمانی – اتریشی) Mannesmannröhren-Werke AG تبدیل می شود، به همین جهت لوله های بدون درز در ایران با نام برند لوله مانیسمان متداول شده است.

 

روش ساخت لوله بدون درز

روش تولید لوله مانیسمان، با روش حرارت شمش فولادی با مقاطع دایره ای یا مربع مستطیل و کشش آن و حرکت روی غلتک ها و عبور از اسکترودهای لوله ساز تولید می شود. لوله های بدون درز برای رسیدن به ابعاد لازم و قطر مناسب لوله، عملیات شکل دهی در دو مرحله صورت می گیرد. مرحله نخست پس از حرارت دادن شمش ها در کوره دوار توسط قالب و پرس عمودی و فشار سمبه ماترس و عبور از غلتک های مخصوص کشیده و ابعاد حدودی خود را پیدا میکند. سپس با حرارت بیشتر به حالت نیمه خمیری نورد (لوله توپر) در آورده و با عبور از اکستوردهای دایره ای لوله توخالی و بدون درز ایجاد می شود. قطر و ضخامت لوله بسته به جرم شمش میتواند متفاوت باشد.

پس از بازرسی لوله فولادی و در صورت لزوم با عملیات سند پلاست، سطح مقطع لوله را پاکسازی کرده و با روش سرد یا گرم عملیات گالوانیزاسیون انجام می شود.

تا از هر گونه زنگ زدگی و پوسیدگی جلوگیری شود.

 انواع لوله های بدون درز

لوله های مانسمان را براساس ابعاد مقطع لوله به سه رده پرکاربرد میتوان تقسیم کرد. لوله بدون درز رده ۲۰، لوله مانیسمان رده ۴۰ و لوله بدون درز رده ۸۰ به صورت تجاری توسط کارخانه ها در طول های ۶ و ۱۲ متری تولید می شود، شرکت لوله سازی دقیق کاوه، کارخانه فولاد اهواز در ایران و نیز کشورهای چین، آلمان، اوکراین، رومانی و روسیه از مطرح ترین سازندگان لوله بدون درز محسوب می شوند.

پایپ اتصال  با دارا بودن سابقه درخشان در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و آب و فاضلاب و نیز با دانش فنی و و با داشتن کادر مهندسین متخصص ، این امکان را فراهم نموده تا کلیه سفارشات در زمینه های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاهی را با رعایت استانداردهای بین المللی و با دقت بیشتری انتخاب و گلچینی از با کیفیت ترین آنها را با قیمتی مناسب و در کمترین زمان ممکن آن هم از کارخانجات و تولیدکنندگان بزرگ داخلی و خارجی تهیه، تامین و تحویل نماید. لازم به ذکر است بخاطر فرایند ساخت،  این نوع لوله ها با مقاطع محدود تولید می شود و نسبت به لوله های درزدار فولادی پرهزینه تر هستند.

لوله های مانیسمان به دلیل ساختار یکنواخت و نداشتن هیچگونه درز جوشی مقاومت بسیار بالایی در هر نوع شرایط آب و هوایی را تحمل می کند.

 

کاربرد لوله های مانیسمان

براس استاندارد جهانی API ۵L  لوله های مانسمان در صنایع مختلف بویژه حساس و استراتژیک به کار می روند.

از لوله بدون درز رده ۲۰ عموما در لوله کشی گاز داخل ساختمان استفاده می شود که به لوله گاز هم معرف است.

بر اساس قوانین سازمان نظام مهندسی بدلیل ساختار این نوع لوله برای ساختما نهای بالای ۵ طبقه حتما باید از لوله رده ۲۰ بدون درز استفاده شود که در هنگام زلزله هر نوع آسیبی به ساختمان، احتمال شکاف یا ترک لوله در صورت بروز خمیدگی به حداقل ممکن برسد.

لوله های رده ۴۰ و رده ۸۰ بدون درز بدلیل حساسیت های بسیار بالای صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاه های حرارتی یا سیکل ترکیبی، برج ها و خطوط آتشنشانی  استفاده می شوند.

مهمترین بخش در خرید لوله مانیسمان بدلیل استفاده آن در صنایع استراتژیک، نیازمند اعتماد کامل به شرکت تامین کننده و دارا بودن گواهینامه های بازرسی و فنی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با مشاوران پایپ اتصال  در ارتباط باشید.

مشاهده لیست قیمت لوله مانیسمان از انواع لوله فلزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *