Sending
User Review
5 (1 vote)

لوله استنلس استیل هنگامی که به لوله های فولادی فکر می کنید، اولین ماده ای که به احتمال زیاد به ذهن شما خطور می کند لوله استنلس استیل است، یکی از پرکاربردترین مواد در مورد سیستم های لوله کشی. لوله های جوش داده شده از جنس استنلس استیل، از آنجایی که سطحی صیقلی و غیر متخلخل دارند، طراحی زیبایی را ارائه می دهند و به دلیل محتوای کروم موجود در استنلس استیل استحکام و دوام چشمگیری را ارائه می دهند.
بنابراین، مزایای اصلی استفاده از لوله استنلس استیل دقیقا چیست؟

لوله استنلس استیل
آنها در برابر خوردگی مقاوم هستند
هنگام تصمیم گیری در مورد نوع مواد لوله کشی، آسیب آب، زنگ زدگی و سایر تهدیدات خوردگی عوامل جدی هستند که باید در نظر گرفته شوند. مواد مهمی که در استنلس استیل یافت می شوند عبارتند از نیکل، منگنز، آهن، کربن و سیلیکون. این مواد هستند که به استنلس استیل مقاومت چشمگیری در برابر خوردگی و سطوح بالای گرما می دهند.
اگرچه، مهمترین ماده ای که در آن وجود دارد، کدام است. از آنجایی که استنلس استیل یک لایه اکسید کروم تولید می کند، در برابر زنگ زدگی و آسیب آب بسیار مقاوم است. مقدار لایه اکسید کروم در لوله استنلس استیل مقاومت آن را در برابر زنگ زدگی و سایر تهدیدات خوردگی تعیین می کند.

آنها فوق العاده قوی و بادوام هستند
کروم نه تنها مقاومت قابل توجهی در برابر خوردگی ایجاد می کند، بلکه به استنلس استیل دوام و استحکام باورنکردنی آن را نیز می بخشد. اکثر لوله های جوش داده شده از استنلس استیل حاوی حدود 10.5 درصد کروم هستند. این لایه اکسید کروم است که دوام قابل توجهی را ارائه می دهد.
در صورت آسیب یا خراشیدگی لوله های جوش داده شده با استنلس استیل، در اثر واکنش با اکسیژن، یک لایه یا پوشش محافظ جدید تشکیل می شود.
طول عمر بالایی دارند
در مقایسه با انواع مختلف لوله‌های فولادی و فلزی، استنلس استیل می‌تواند با طول عمر بسیار طولانی‌تری دوام بیاورد. به همین دلیل است که معمولاً لوله استنلس استیل را در بسیاری از آشپزخانه‌های تجاری و خانگی پیدا می‌کنید. بسته به کاربرد و نحوه نگهداری، لوله استنلس استیل می توانند حدود 50 سال عمر کنند.
طول عمر طولانی لوله استنلس استیل را نیز می توان به داشتن مقاومت بالا در برابر دماهای شدید و نور UV (فرابنفش) نسبت داد. این بدان معنی است که آنها نیازی به تعمیر و نگهداری بسیار مداوم ندارند یا پس از نصب نیاز به تعویض مداوم دارند.
بسیار بهداشتی هستند
لوله کشی از جنس استنلس استیل همچنین در آشپزخانه های خانگی و تجاری و در ماشین آلات مربوط به مواد غذایی استفاده می شود زیرا در مقایسه با انواع لوله کشی بسیار بهداشتی تر هستند. این یکی از دلایل اصلی استفاده از استنلس استیل در مهمان‌نوازی، بیمارستان‌ها و سایر صنایعی است که بهداشت در آن اولویت حیاتی است.
از آنجایی که استنلس استیل سطحی غیر متخلخل دارد، به این معنی است که مایعات را جذب نمی کند و رشد انواع باکتری ها را بسیار دشوار می کند. این همچنین باعث می شود که استنلس استیل تعمیر و نگهداری بسیار پایینی داشته باشد زیرا می توان آن را به راحتی پاک و ضد عفونی کرد.
آنها سازگار با محیط زیست هستند
فولاد ضد زنگ نیز تجزیه ناپذیر است و کاملاً قابل بازیافت است. بعد از اینکه دیگر نیازی به لوله کشی نیست، به سادگی جمع آوری می شود تا ذوب شود و از هر گونه آلودگی پاک شود. سپس می توان آن را به محصولات فولادی جدید بازیافت کرد و لوله استنلس استیل را به یک انتخاب بسیار دوستدار محیط زیست تبدیل کرد.

فروش انواع لوله استنلس استیل در فروشگاه پایپ اتصال در مدل های  درزدار , استنلس استیل بدون درز

به صورت کیلویی و شاخه در ردهای مختلف رده 10 رده 20 رده 30  رده 40 رده 80 رده 160

با الیاژهای 316 316L 304L 304 321  برای مصارف صنایع غذایی صنایع شمیایی  صنایع شیری

با برندهای تایوان اسپانیا چین ایران از سایز 1.4 تا 24 اینچ

کاربرد لوله استنلس استیل

کاربرد لوله استنلس استیل

.درجات کاربرد لوله استنلس استیل در تعیین درجه لوله های استنلس استیل برای انتخاب عوامل بسیاری در نظر گرفته می شود. نیاز اصلی استنلس استیل این است که برای کاربرد یا محیطی خاص در برابر خوردگی مقاوم باشند. استحکام و ویژگی های ساخت نیز در نظر گرفته می شود. بیش از 60 درجه استنلس استیل وجود دارد. با این حال، کل گروه را می توان به چهار کلاس متالورژیک تقسیم کرد. در تعیین درجه انتخاب، ممکن است برای دستیابی به الزامات عملکرد کلی خدمات، خواص مکانیکی یا فیزیکی اضافی نیز در نظر گرفته شود.
درجات و کاربردهای لوله استنلس استیل
سری 300 آستنیتی – نمرات معمولی T304 و T316 هستند
کروم (17-25٪)، نیکل (8-25٪)؛ غیر مغناطیسی، غیر قابل عملیات حرارتی با کار سرد می تواند استحکام بالایی ایجاد کند. افزودن مولیبدن (تا 7٪) می تواند مقاومت در برابر خوردگی را افزایش دهد. سری 300 در برابر خوردگی مقاومت می کند و استحکام خود را در دماهای بالا حفظ می کند و نگهداری آنها آسان است. نوع 316 حاوی نیکل کمی بیشتر از نوع 304 است و 2 تا 3 درصد مولیبدن به آن مقاومت در برابر خوردگی بهتری می دهد.
کاربردهای معمولی: کاربردهای جراحی، تجهیزات غذایی و آشامیدنی، تجهیزات فاضلاب، تجهیزات شیمیایی، کاربردهای معماری.
400 سری مارتنزیتی – درجه معمولی: 410
کروم مستقیم (12-18٪)؛ مغناطیسی است و می تواند با عملیات حرارتی سخت شود. نوع 410 در برابر خوردگی در اتمسفرهای ملایم، بخار و محیط های شیمیایی ملایم مقاوم است.
کاربردهای معمولی: اتصال دهنده ها، قطعات ماشین آلات، شفت پمپ.
فریتی سری 400 – درجه معمولی 430
کروم مستقیم (12-18%)؛ کربن کم، مغناطیسی، اما غیر قابل عملیات حرارتی.
کاربردهای معمولی: کاربردهای تراش بسیار صیقلی، پردازش مواد غذایی.
سخت شدن بارش – درجه معمولی: 17-4
کروم (12-28٪)، نیکل (4-7٪)؛ مارتنزیتی و آستنیتی نام معمولی درجه 17-4 از افزوده های 17% کروم و 4% نیکل گرفته شده است، همچنین به عنوان درجه 630 شناخته می شود. آنها دارای استحکام بالا، شکل پذیری نسبتا خوب و مقاومت در برابر خوردگی خوب در دماهای متوسط ​​هستند.
کاربردهای معمولی: شیر، چرخ دنده، قطعات پمپ، پیچ و مهره، اره، شفت.

لوله استنلس استیل صنعتی

لوله استنلس استیل صنعتی

استانداردها لوله استنلس استیل صنعتی: ASTM A321، ASTM A213، ASTM A269، ASME SB 677
استانداردهای لوله استنلس استیل صنعتی دوبلکس: ASTM A789/ ASME SA 789. ASTM A790/ ASME SA 790
جنس: AISI 304، 304L، 316، 316L
قطر بیرونی: 5.8 – 508 میلی متر
ضخامت دیوار: 0.3 – 50 میلی متر
لوله فولادی ضد زنگ اضافه شده با عناصر شیمیایی Ni و Cr برای ایجاد مقاومت در برابر خوردگی بهتر برای استفاده در محیط های مختلف، مواد معمول 304L و 316L، استاندارد در ASTM A312، A213، A270 و غیره.

لوله استنلس استیل صنعتی چیست؟

لوله استنلس استیل صنعتی نوعی فولاد توخالی و طولی است، بخش فولادی اقتصادی به شکل گرد است. لوله و لوله استیل صنعتی به طور گسترده ای در صنایع نفت، صنایع شیمیایی، پزشکی، غذایی، صنایع سبک، تجهیزات و دستگاه ها و قطعات ساختاری و غیره استفاده می شود. آن را در قطعات تجهیزات و پروژه های ساختاری استفاده می شود. همچنین برای تولید انواع سلاح های معمولی، بشکه، گلوله و غیره استفاده می شود. این نوع لوله ها به دو دسته تقسیم می شوند: لوله های بدون درز فولادی ضد زنگ و لوله های جوش داده شده ضد زنگ. با توجه به فرآیند تولید می توان به انواع اساسی زیر تقسیم کرد: لوله استنلس استیل نورد گرم، اکستروژن، سرد-دایره، شش ضلعی، مثلث متساوی الاضلاع، هشت ضلعی و سایر لوله های فولادی ضد زنگ با شکل خاص.
Octal لوله و لوله استنلس استیل فوق العاده آستنیتی را در استانداردها و درجه های مواد مختلف ارائه می دهد.
توضیح استانداردهای رایج
ASTM A312
ASTM A213
ASTM A269
ASTM A789/ASME SA789
ASTM A790/ASME SA790
ASME SB 677
ASTM A312 – برای دمای بالا و خورنده عمومی
مشخصات استاندارد ASTM A312 برای لوله استنلس استیل آستنیتی بدون درز، جوشکاری شده و سرد سنگین. لوله ولوله استنلس استیل به طور گسترده در مخزن ذخیره اسید سولفوریک در صنایع کود فسفات استفاده می شود. کارخانه اسید فسفریک راکتور فلور سیلیک / اسید. کریستالایزر کلرات در تولید کود; سیستم تهویه در کارخانه داروسازی; فیلتر بازیابی حلال، کندانسور، خط لوله؛ تجهیزات سفید کننده و فیلتر در صنعت خمیر و کاغذ. خطوط لوله و سیستم جمع آوری آب در سکوهای دریایی؛ تقطیر فلاش چند مرحله ای، نمک زدایی چند اثر در دمای پایین. کندانسور آب دریا برای نیروگاه و غیره.
ترکیب شیمیایی برای ASTM A312 TP304 و TP316
ویژگی های مکانیکی
روش های عملیات حرارتی
تحمل مجاز در ضخامت دیوار در ASTM A312
جایی که:
t = ضخامت اسمی دیوار
D = قطر خارجی سفارش داده شده
لوله ضد زنگ ASTM A213 برای دیگ بخار، مبدل حرارتی
ASTM A213 فولاد کربن آهنی بدون درز و لوله فولادی ضد زنگ آلیاژ آستنیتی را پوشش می دهد که برای دیگ بخار، سوپر هیتر و لوله های فولادی مبدل حرارتی اعمال می شود.
ASTM A269 – لوله های ضد زنگ استفاده عمومی
ASTM A269 لوله های فولادی ضد زنگ را برای کاربردهای معمولی بدون درز و جوش می پوشاند.
ASME SB 677 – مقاومت بسیار خورنده

ASTM A789 – لوله ضد زنگ دوبلکس
ASTM A789/ASME SA789 لوله استنلس استیل صنعتی فریتی/آستنیتی بدون درز و جوش داده شده را برای خدمات عمومی پوشش می دهد. این استاندارد همچنین برای مواد لوله استنلس استیل صنعتی دوبلکس اعمال می شود. تمام لوله های این استاندارد باید با شرایط عملیات حرارتی مطابق با درجه حرارت و شرایط خاموشی مشخص ارائه شوند. هنگامی که عملیات حرارتی نهایی در یک کوره پیوسته است، یا زمانی که شرایط عملیات حرارتی مستقیماً با کوئنچ پس از شکل‌دهی گرم به دست می‌آید، تعداد لوله‌های هم اندازه و از همان مقدار گرما باید از اندازه‌های تعیین شده لوله‌ها تعیین شود

ASTM A790 – مقاومت خوب در برابر ترک خوردگی تنشی
ASTM A790/ASME SA 790 مشخصات استاندارد برای لوله استنلس استیل صنعتی فریتی/آستنیتی بدون درز و جوش داده شده است. از جمله مواد لوله استنلس استیل صنعتی دوبلکس. مشخصات استاندارد عمدتاً لوله‌های فولادی فریتی/آستنیتی جوش بدون درز و طولی را پوشش می‌دهد که برای خدمات خورنده عمومی با تاکید ویژه بر مقاومت در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش استفاده می‌شود. این نوع لوله باید با فرآیند جوشکاری بدون درز یا خودکار، بدون افزودن فلز پرکننده در فرآیندهای جوشکاری تولید شود. تجزیه و تحلیل حرارتی باید برای تعیین درصد عناصر شیمیایی مشخص شده انجام شود. تست کشش، تست سخت شدن، تست مسطح شدن، تست هیدرواستاتیک و تست غیر مخرب باید طبق الزامات مشخص شده انجام شود.
اندازه و درجه لوله و لوله فولادی ضد زنگ
محدوده عرضه هشتگانه برای لوله و لوله استنلس استیل صنعتی
استانداردها: ASTM A321، ASTM A213، ASTM A269، ASME SB 677
استانداردهای لوله فولادی ضد زنگ دوبلکس: ASTM A789/ ASME SA 789. ASTM A790/ ASME SA 790
جنس: AIS
I 304, 304L, 316, 316L
قطر بیرونی: 5.8 – 508 میلی متر،
ضخامت دیوار: 0.3 – 50 میلی متر
مقاومت در برابر خوردگی لوله و لوله استنلس استیل صنعتی
عملکرد مقاومت در برابر خوردگی ویژگی کلیدی برای لوله های ضد زنگ است. انواع متداول فولاد شامل فولاد فریتی و مارتنزیتی است که عمدتاً با افزودن کروم ساخته می شوند و از طریق عملیات حرارتی یا برای بازپخت تولید می شوند. محصولات لوله های فولادی ضد زنگ آستنیتی وجود دارند که غنی از کروم و نیکل هستند و در مقایسه با مواد مارتنزیتی یا فریتی در شرایط مشابه، سطوح مقاومت بهتری را ارائه می دهند.
انواع متداول لوله های فولادی ضد زنگ
همانطور که لوله های فولادی ضد زنگ در صنایع و کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، انواع رایج لوله های لوله استنلس استیل صنعتی. در زیر آمده است:
• لوله های فولادی ضد زنگ در استفاده با فشار بالا
• لوله های بهداشتی
• استفاده مکانیکی
• لوله های فولادی ضد زنگ برای ساختار و ساخت و ساز
• لوله فولادی ضد زنگ بویلر، مبدل حرارتی
• لوله های هواپیما
• صنایع نفت و گاز، فرآیند کراکینگ نفت، پوشش و لوله
• برای خطوط لوله، انتقال مایع
لوله ضد زنگ برای فشار بالا

قیمت لوله استنلس استیل 304

قیمت لوله استنلس استیل 304

قیمت لوله استنلس استیل به صورت روزانه در پایپ اتصال بروز می شود شما می توانید لوله های استیل را از همکاران ما استعلام نمایید لوله استنلس استیل 304 به صورت شاخه ای و کیلویی به فروش می رسد تمامی لوله ها با انالیز به فروش می رسد سرتاسر لوله ها داری مارک کامپیوتری می باشد و تمامی مشخصات لوله درج شده است این لوله ها دو سر داری کونیک می باشد قیمت لوله ها در حال نوسان می باشد به خاطر تغییر ارز در کشور در صورت خرید حتما قیمت را از همکاران ما جویا شوید.

لوله استنلس استیل 304 درجه یکی از همه کاره ترین و متداول ترین استنلس استیل 304 موجود در بازار، لوله استنلس استیل 304 استانداردترین آلیاژ مورد استفاده در این نوع است. در اصل، لوله SS304 یک آلیاژ کروم آستنیتی است که به عنوان ضد زنگ “18/8” نیز شناخته می شود زیرا ترکیب فولاد از 18٪ کروم و 8٪ نیکل است.
محتوای کروم باعث افزایش مقاومت قابل توجه مواد در برابر اثرات خوردگی و اکسیداسیون می شود. آلیاژ استنلس استیل 304 در برابر اکثر اسیدهای اکسید کننده مقاومت می کند و در برابر زنگ زدگی معمولی مقاومت می کند، اگرچه این بدان معنا نیست که فولاد در طول زمان کدر نمی شود. برای ایجاد استحکام کششی بالاتر، فولاد باید به صورت سرد کار شود. برای مقاطع فولاد ضد زنگ که به شدت جوش داده می شوند، ممکن است برای ایجاد حداکثر مقاومت در برابر خوردگی، بازپخت پس از جوش ضروری باشد.
محدوده محصولات لوله و لوله های فولادی ضد زنگ 304
مشخصات لوله و لوله های فولادی 304: ASTM A/ASME SA213/A249/A269/A312/A358 CL. I به V ASTM A789/A790
اندازه لوله استنلس استیل 304 (بدون درز): 1/2 اینچ NB – 16 اینچ NB
ضخامت دیوار لوله و لوله های فولادی ضد زنگ 304 موجود است:
Schedule 5S – Schedule XXS
لوله و لوله های فولادی ضد زنگ 304 تست مواد دیگر:
NACE MR0175، H2 SERVICE، OXYGEN SERVICE، CRYO SERVICE و غیره.
ابعاد لوله و لوله های فولادی ضد زنگ 304
تمام لوله ها مطابق با استانداردهای مربوطه از جمله ASTM، ASME و API و غیره تولید و بازرسی/تست شده است.
فولاد ضد زنگ نوع 304 دارای ویژگی های جوشکاری و کشش عمیق است – ساخت آن آسان است، تمیز کردن آن آسان است و از نظر زیبایی برای چشم دلپذیر است.
لوله های بدون درز فولاد ضد زنگ DIN 1.4301، لوله های بدون درز SS UNS S30400، لوله های فولادی ضد زنگ 304، لوله های بدون درز JIS SUS 304، لوله های بدون درز فولادی ضد زنگ 304 در هند.
کاربردهای لوله استنلس استیل304
فولاد در سراسر صنعت به ویژه در فرآوری مواد غذایی رایج است زیرا مواد در برابر خوردگی ناشی از اسیدهای موجود در مواد غذایی معمولی حساس نیستند. در نتیجه، چنین فولادی برای مواردی مانند سینک، سطوح کار، مناطق آماده سازی و یخچال ایده آل است. همچنین یک ماده عالی برای استفاده در صنعت داروسازی برای محیط هایی مانند اتاق های تمیز است.
گرید 304 را می توان در مبدل های حرارتی، ظروف شیمیایی، خطوط لوله و در سراسر صنعت آبجوسازی یافت. می توان از آن به عنوان یک ماده ساخته شده استفاده کرد که در آن گازهای نفتی با دمای بالا یا گازهای تولید بخار مانند مخازن تحت فشار ذخیره می شود. حتی می توان آن را به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز یافت که در آن از مواد برای اهداف زیبایی مانند فاسیاهای ساختمانی استفاده می شود.
ورق و لوله 304 و 304L خواص مشابهی دارند و در موارد خاص دارای گواهینامه دوگانه می باشند که به این نتیجه می رسد که هر مورد دارای خواص و ترکیبی است که با هر دو نوع فولاد مطابقت دارد. به دلیل محتوای کربن بالاتر فولاد که برای استفاده در کاربردهای دمای بالا در نظر گرفته شده است، درجه 304H نمی تواند در این معادله گنجانده شود. 304 ترکیب
لوله استنلس استیل 304 مقاوم در برابر خوردگی
در طیف وسیعی از محیط های جوی و بسیاری از محیط های خورنده عالی است. در معرض خوردگی حفره‌ای و شکافی در محیط‌های کلرید گرم و ترک خوردگی ناشی از تنش بالای حدود 600 درجه سانتیگراد. در برابر آب آشامیدنی با حداکثر 200 میلی گرم در لیتر کلرید در دمای محیط مقاوم است و در دمای 600 درجه سانتیگراد به حدود 150 میلی گرم در لیتر کاهش می یابد.
304 لوله فولادی ضد زنگ مقاومت حرارتی مقاومت در برابر اکسیداسیون خوب در سرویس متناوب تا 8700 درجه سانتیگراد و در سرویس مداوم تا 9250 درجه سانتیگراد. استفاده مداوم از 304 در محدوده 425-8600C توصیه نمی شود اگر مقاومت به خوردگی آبی بعدی مهم باشد. درجه 304L در برابر بارش کاربید مقاوم تر است و می تواند تا محدوده دمایی بالا گرم شود.

درجه 304H استحکام بالاتری در دماهای بالا دارد، بنابراین اغلب برای کاربردهای ساختاری و فشار در دماهای بالاتر از حدود 5000 درجه سانتیگراد و تا حدود 8000 درجه سانتیگراد استفاده می شود. 304H در محدوده دمایی 425-8600C حساس می شود. این مشکلی برای کاربردهای دمای بالا نیست، اما باعث کاهش مقاومت در برابر خوردگی آبی می شود.
عملیات حرارتی لوله فولادی 304
درمان محلول (پخت) – تا دمای 1010-11200 درجه سانتیگراد گرم کنید و به سرعت سرد کنید. این گرید ها را نمی توان با عملیات حرارتی سخت کرد.

قیمت لوله استنلس استیل 316

قیمت لوله استنلس استیل 316

قیمت لوله استنلس استیل 316 نسبت به 304 قیمت بالاتری دارد و برای مصارف شیمیایی و جاهای که خورندگی بالا دارد مورد استفاده قرار میگیرد و سایزهای مختلفی دارد که می توان به سایز ½ تا 32 اینچ اشاره کرد این لوله ضخامت های مختلفی دارد که می توان به پر مصرف ترین آنها به رده 10 رده 40 رده 80 اشاره کرد این لوله ها با فروش کیلویی و شاخه 6 متری به فروش می رسد شما می توانید قیمت لوله استنلس استیل 316 را هر روز از همکاران ما در پایپ اتصال استعلام نمایید
لوله استنلس استیل 316L یک ماده لوله است که به طور گسترده در مهندسی ساخت و ساز استفاده می شود. شکل لوله یک لوله فولادی توخالی مستطیلی است. تجهیزات مکانیکی، تجهیزات پتروشیمی، تجهیزات پزشکی، خطوط لوله انتقال صنایع غذایی و صنایع سبک یا قطعات مکانیکی از لوله استنلس استیل 316L استفاده می کنند، اما بسیاری از دوستان 316L را با 316 اشتباه می گیرند.در ادامه به معرفی مختصر تفاوت لوله استنلس استیل 316L و 316 می پردازیم. لوله استنلس استیل:

1. تفاوت در هزینه های تولید
تفاوت اصلی بین 316 و 316L در محتوای کربن است. 316L کمتر از 0.03٪ و 316 کمتر از 0.08٪ است. در سری استنلس استیل آستنیتی، کربن عنصری است که به راحتی باعث خوردگی بین دانه ای می شود. هر چه محتوای کربن کمتر باشد، تمایل به خوردگی بین دانه ای کمتر است. بنابراین، مقاومت در برابر خوردگی 316L قوی تر از 316 است و قیمت آن گران تر از 316L است.

2. تفاوت در استحکام لوله استنلس استیل 316L
استحکام کششی لوله استنلس استیل 316 بیشتر از لوله استنلس استیل 316L لیتر است. استحکام کششی لوله استنلس استیل 316 بالاتر از لوله استنلس استیل 520MPa ~ (316L) است. استحکام کششی لوله استنلس استیل 316 تنها بیشتر از 480 مگاپاسکال است. این به این دلیل است که کربن یک عنصر تشکیل دهنده آستنیت قوی است که می تواند استحکام لوله های استنلس استیل را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

3. تفاوت در کاربردهای عملی
تفاوت هزینه بین استنلس استیل 316L و استنلس استیل 316 زیاد نیست. مقاومت در برابر خوردگی و جوش پذیری فولاد ضد زنگ 316L به وضوح بهتر از فولاد ضد زنگ معمولی 316 است. از دیدگاه سازنده، کارخانه های استنلس استیل تمایلی به تولید ندارند زیرا تقاضا برای استنلس استیل 316 بسیار کم است. بنابراین، گردش واقعی در بازار اساساً استنلس استیل 316L کم کربن است. به طور کلی، استنلس استیل 316 به ندرت فروخته می شود مگر اینکه تقاضای خاصی وجود داشته باشد.

4. تفاوت در جوشکاری
کربن اثر منفی بر مقاومت در برابر خوردگی لوله های فولادی ضد زنگ دارد. به خصوص برای استنلس استیل که نیاز به جوش دارند، مقاومت در برابر خوردگی استنلس استیل 316L کم کربن پس از جوشکاری کمتر از استنلس استیل 316 است. 316L مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد و بخش جوش استنلس استیل 316 باید پس از جوشکاری محلول آنیل شود. در صورت استفاده از استنلس استیل 316L، بازپخت محلول پس از جوشکاری مورد نیاز نیست.

5. تفاوت در مقاومت در برابر خوردگی
استنلس استیل 316L مقاومت در برابر خوردگی قوی تری دارد و برای مناطق خوردگی قوی مانند ساحل مناسب است. علاوه بر این، لوله استنلس استیل 316 برای در نظر گرفتن شرایط قبلی توصیه نمی شود.

6. تفاوت در دامنه استفاده
در بیشتر موارد، لوله استنلس استیل 304 برای برآورده کردن الزامات کاربرد کافی است. با توجه به قیمت بالای لوله فولادی 316 ، از منظر هزینه مواد، استفاده از لوله استنلس استیل 316 حدود 1.5 برابر لوله استنلس استیل 304 است،

لوله استنلس استیل چیست ؟

لوله استنلس استیل چیست

لوله استنلس استیل برای کاربردهای با دمای بالا که در آن خوردگی یک مسئله کلیدی است استفاده می شود.
لوله استنلس استیل در ابتدای قرن برای مقابله با تقاضای فزاینده در بسیاری از صنایع برای فولادهای بادوام‌تر که می‌توانستند شرایط خدمات سخت را تحمل کنند، ساخته شد. لوله استنلس استیل به عنوان تکامل فولاد کربنی استاندارد تصور شد و با افزودن عناصر آلیاژی به آهن پایه مانند نیکل و کروم به دست آمد. افزودن چنین عناصر آلیاژی باعث افزایش مقاومت فولاد در برابر خوردگی در کاربردهای سخت می شود.
قبل از بررسی درجات مختلف، اجازه دهید انواع لوله استنلس استیل موجود در بازار و طبقه بندی آنها را بررسی کنیم.
انواع لوله استنلس استیل
به عنوان یک قاعده کلی، هر آلیاژ فولادی که حداقل 10.5 درصد کروم داشته باشد، ممکن است لوله استنلس استیل در نظر گرفته شود. با این حال، بسته به ترکیب عناصر آلیاژی (نیکل، کروم، مولی، تیتانیوم، مس، نیتروژن و غیره) انواع مختلفی از گریدها موجود است. هر آلیاژ ساختار و خواص شیمیایی و مکانیکی خاصی دارد.
ویژگی کلی لوله استنلس استیل این است که به لطف لایه بیرونی اکسید کروم در برابر خوردگی مقاومت نشان می دهند. چنین اکسیدی مانند یک لایه محافظ میکروسکوپی عمل می کند که با اکسیژن واکنش داده و خوردگی را مسدود می کند. علاوه بر این، آلیاژهای فولاد ضد زنگ دارای چقرمگی بهتر در کاربردهای برودتی نسبت به فولاد کربنی، استحکام و سختی بهتر، شکل‌پذیری بهبود یافته و هزینه‌های نگهداری پایین هستند.
لوله استنلس استیل ممکن است به چند خانواده دسته بندی شوند که به عنوان “سری” تعیین می شوند. بیایید نگاه دقیق تری داشته باشیم.
لوله استنلس استیل آستنیتی (سری 30
اینها رایج ترین گریدهای لوله استنلس استیل هستند. ریزساختار لوله استیل آستنیتی با افزودن نیکل، منگنز و نیتروژن به دست می آید که خواص جوش پذیری و شکل پذیری را به آلیاژ می دهد. مقاومت در برابر خوردگی را می توان با افزایش درصد کروم، مولی و نیتروژن به آلیاژ پایه بهبود داد.

با این وجود، گریدهای آستنیتی پایه در برابر ترک خوردگی تنشی آسیب پذیر هستند (درصدهای نیکل بالاتری برای افزایش ترک خوردگی ناشی از تنش ضروری است).لوله استنلس استیل آستنیتی را نمی توان با عملیات حرارتی سخت کرد، اما می تواند تا سطوح مقاومت بالا سخت شود و در عین حال سطح معقولی از استحکام و شکل پذیری را حفظ کند.
حتی اگر فولادهای آستنیتی عموماً غیر مغناطیسی باشند، می توانند برخی از خواص مغناطیسی را بر اساس ترکیب واقعی آلیاژ و سخت شدن کار داده شده در طول تولید نشان دهند. فولادهای زنگ نزن آستنیتی به سری 200 (آلیاژهای کروم-منگنز-نیکل) و 300 (آلیاژهای کروم-نیکل مانند 304، 309، 316، 321، 347 و غیره) تقسیم می شوند. گرید 304/304L رایج ترین لوله استنلس استیل آستنیتی است که برای اکثر کاربردهای خورنده مناسب است. هر درجه دیگری در سری 300 ویژگی های اساسی SS304 را افزایش می دهد.
فولاد ضد زنگ مارتنزیتی (سری 400)
لوله استنلس استیل مارتنزیتی مشابه فولادهای فریتی هستند زیرا هر دو دارای محتوای کروم قابل توجهی هستند، با این حال، فولادهای مارتنزیتی تا 1 درصد کربن بیشتری دارند. محتوای کربن بالا به فولادهای مارتنزیتی اجازه می دهد تا به عنوان فولادهای کربنی و آلیاژی کروم استاندارد سخت شده و تمپر شوند (اما به طور کلی جوش پذیری و شکل پذیری پایینی از خود نشان می دهند).
این نوع لوله استنلس استیل در صورت نیاز به استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی متوسط ​​مشخص می شود. متفاوت از لوله استنلس استیل آستنیتی استاندارد، گریدهای مارتنزیتی مغناطیسی هستند. گریدهای مارتنزیتی معمولی 410، 420 و 440 درجه سانتیگراد هستند.
لوله استنلس استیل فریتی
لوله استنلس استیل فریتی دارای محتوای کروم قابل توجهی هستند اما افزودن کمی به کربن (به طور کلی کمتر از 0.1٪) دارند. نام این خانواده از stainlesssteelpipe به این دلیل است که ریزساختار آنها کاملاً شبیه فولادهای کربنی و کم آلیاژ است.
این فولادها کاربرد وسیعی دارند، به جز سطوح نازک، زیرا مقاومت کمی در برابر جوش دارند یا کاربردهایی که نیاز به شکل پذیری دارند (فولادهای فریتی شکل پذیری و شکل پذیری کمی دارند).لوله استنلس استیل فریتی را نمی توان با عملیات حرارتی سخت کرد. با افزودن مولی به گرید فریتی، فولاد را می توان در کاربردهای بسیار تهاجمی استفاده کرد
به عنوان آب شیرین کن و آب دریا.
این فولاد همچنین مقاومت قابل توجهی در برابر ترک خوردگی تنشی نشان می دهد. به همین ترتیب فولادهای مارتنزیتی، فریت SS مغناطیسی است. رایج ترین گریدهای فریتی 430 (17٪ کروم) و 409 (11٪ کروم) هستند که عمدتاً در بخش خودرو استفاده می شوند.
این فولادها را می توان به شکل های بسیار خاص با شرایط تحمل بالا قبل از عملیات پیری نهایی ماشین کاری کرد. این با سخت شدن و تلطیف معمولی فولادهای مارتنزیتی که در طول عملیات در معرض اعوجاج قرار می گیرند متفاوت است.
مقاومت در برابر خوردگی از. فولادهای سخت کننده رسوبی با فولادهای آستنیتی استاندارد مانند SS304 قابل مقایسه هستند.
رایج‌ترین لوله استنلس استیل سخت‌کننده بارش، 17-4PH است که دارای 17 درصد کروم و 4 درصد نیکل است.
نمودار درجه لوله استنلس استیل (ASTM A312)
جدول ترکیب شیمیایی رایج ترین گریدهای لوله استنلس استیل را تحت مشخصات ASTM A312-ASME SA312 نشان می دهد:
ابعاد استاندارد لوله استنلس استیل توسط مشخصات ANSI ASME B36.19 تنظیم شده است.
لوله های SS بدون درز در محدوده اندازه 1/8 اینچ تا 24 اینچ موجود هستند،لوله استنلس استیل جوش داده شده در محدوده 2 اینچ تا 36 اینچ تولید می شوند (ASTM A312، ASTM A358، یعنی لوله های فولادی کروم استنلس استیل آستنیتی با همجوشی الکتریکی جوش داده شده ، یا به صورت نورد شده).

مشخصات لوله استنلس استیل

بر خلاف آنچه که به صورت عمومی تصورمی گردد که استنلس استیل زنگ نمی زند ،

استنلس استیل بخاطر ترکیب الکترونی آن امکان زنگ زدن را دارد .

ترکیبات لوله استنلس استیل

استنلس استیل با افزایش 5/10 درصد کروم به فولاد معمولی بوجود می آید

بنابراین هر استنلس استیلی که کمتر از 5/10 درصد کروم داشته باشد نباید آنرا استنلس استیل دانست .

نیکل و ترکیبات دیگر خواص دیگری را در استنلس استیل افزایش می دهند.

برای مثال ، عنصر نیکل خواص قابلیت فرم دهی ، شفاف بودن ومقاومت در دمای بالا را به استنلس استیل می بخشد.

زنگ زدگی لوله استنلس استیل

استنلس استیل همانگونه که ذکر شده با افزودن 5/10 درصد کروم به فولاد به وجود می آید

این ترکیب در مجاورت اکسیژن موجود در هوا به اکسید کروم Cr2O3 تبدیل می شود ضخامت این پوشش 130 انگستروم  می باشد .

( هر انگستروم معادل یک صد میلیونیم سانتیمتر است )

وبلا فاصله روی آهن را گرفته و مانع از زنگ زدگی آن می گردد.

محیط ها نا مناسب

این پوشش آگر چه مانند سرامیک سخت است ولی آسیب پذیر می باشد

وبه مجرد خراش چنانچه اکسیژن کافی درمحیط موجود نباشد امکان تشکیل لایه مجدد را پیدا نکرده و به تدریج دچار زنگ زدگی می گردد .

 

به خاطر همین مطلب است که وقتی یک واشر استنلس استیل را همراه با یک واشر لاستیکی به شدت محکم می کنیم

به مرور زمان در اثر کمبود اکسیژن دچار زنگ زدگی می شود .

این موضوع شایان توجه است که در اثر فرم دهی خمکاری و سایر عملیات مرتبا این پوشش از بین میرود و تشکیل می گردد.

استنلش استیل در مقابل آب دریا که مقدار زیادی نمک دارد و همچنین آب های که دارای کلر زیاد هستند ،

دچار آسیب می گردد زیرا کلر در سطح خارجی استنلش استیل اثر گذار بوده و در صورتی که خحراش بر روی سطح استنلس استیل باشد

امکان ترمیم آن را پیدا نمی کند و از همین مجرای کوچک ، آب های با نمک بالا یا کلر زیاد هر روز شروع به تخریب استنلس استیل می ننماید

و این اثر به صورت لک های زنگ زدگی ملاحظه و به تدریج گسترش پیدا می نماید .

نکات مهم لوله استنلس استیل

انچه که بایستی در مورد استنلس استیل و مشتقات آن مورد توجه قرار داد

اینست که استنلس استیل بایستی مرتب با هوا در تماس باشد

و اگر در اثر کار سرد مثل خمکاری ، برش ، فرم دهی و غیره پوشش سطحی آن دچار آسیب شده باشد

و در مجاورت اکسیژن نباشد ، دچار زنگ زدگی خواهد شد.

لوله های استنلس استیل که شرکت از آن استفاده می نماید از گروه 300 می باشد .

استنلس استیل های این گروه غیر مغناطیسی بوده و دارای 19 درصد کروم و 10 درصد نیکل می باشد

معروفترین

از معروفترین و کاربردی ترین استنلس استیل های این گروه میتوان نوع L316 ، 304 و 309S را نام برد .

با توجه به کاربرد های مختلف و شناسایی محل کاربرد می توان از گردیدهای متفاوتی استفاده نمود .

تشخیص استنلس استیل

در مورد المنت استنلس استیل نظر به نامشخص و مطمئن نبودن منابع تولید

و نوع واردات که اغلب بدون دانش فنی صحیح وارد کشور می شود

به هیچ عنوان نمی توان صرفا به اظهار نظر فروشنده متکی بود

زیرا تشخیص نوع استنلس استیل اسید مقاوم یا آتش مقاوم برای هیچ فروشنده ای امکان پذیر نمی باشد مگر با ارائه مدارک و اسناد.

مثلا نوع اسید مقاوم را مبادرت به خرید می نماییم در این صورت هرگز نباید به صرف استنلس استیل بودن تصور نمود

که پاسخ نهایی را داشته باشد و انتظارات ما را بر آورده می نماید

شرکت قادر به ارائه گواهی آلیاژ مصرفی خود در هر موردذ می باشد

و عملکرد آن را در کاربردهای مصرفی تضمین می نماید.

اگر شما قرار است یک المنت را دایکست کنید استفاده از المنت آهنی مقرن به صرفه تر است

یا اگر قرار است آب را در یک سیکل بسته گرم کنید باید از المنت های آهنی استفاده شود نه استنلس استیل

( در صورتیکه آب در یک سیکل بسته عمل کند اکسیژن های فعال آب از بین رفته و خاصیت اکسید کنندگی یا زنگ زدگی را از دست می دهند به شرطی که آب تازه وارد سیستم نشود)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *