Sending
User Review
0 (0 votes)

تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه

تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه

خانه ها براي کار راحت به آب و گاز نياز دارند. گاز گرما و آتش را براي پختن غذا فراهم مي کند و ما نمي توانيم بدون آب زندگي کنيم. از لوله‌ و اتصالات براي حمل اين مواد ضروري به خانه‌ها، ساختمان‌ها و ساير پروژه‌هاي ساختماني براي انتقال يا حمل گاز و آب براي تامين نيازهايشان استفاده مي‌شود. دو تا از پرکاربردترين لوله ها لوله سیاه و لوله گالوانيزه هستند.

لوله سیاه

لوله هاي سياه را لوله هاي فولادي نيز مي نامند و براي انتقال آب و گاز از منابع خود به مصرف کنندگان نهايي استفاده مي شود. اين لوله اي است که توسط مشاغل و خانه ها براي انتقال گاز طبيعي يا پروپان مورد استفاده قرار مي گيرد.

همچنين به دليل مقاومت بالا در برابر حرارت براي سيستم هاي اسپرينکلر آتش نشاني استفاده مي شود. آب گرمايش و سرمايش انتقال يافته به مبدل هاي حرارتي نيز از لوله مشکي استفاده مي کند. معمولاً با جوش يا با استفاده از کوپلينگ هاي مکانيکي به هم متصل مي شود.

در حالي که عمدتا براي خطوط گاز استفاده مي شود، براي اتصال لوازم خانگي به خطوط تامين آنها نيز استفاده مي شود. در خطوط تخليه، لوله کشي گرمايش و لوله کشي گاز طبيعي از لوله سياه استفاده مي شود. حتي مي توان از آن به جاي لوله گالوانيزه در پروژه هايي غير از حمل آب براي شرب استفاده کرد.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانيزه يک لوله فولادي است که با روي پوشانده شده است. روي باعث افزايش طول عمر لوله ها و مقاومت آن در برابر خوردگي و رسوبات معدني در خط مي شود. اين يک ماده لوله کشي است که در خطوط آبرساني استفاده مي شود و بيش از 30 سال است که در خانه ها استفاده مي شود.

تفاوت لوله سیاه و گالوانیزه

نمي توان از آن براي خطوط گاز استفاده کرد زيرا روي مي تواند خطوط را در زماني که شروع به پوسته شدن مي کند مسدود کند، اما کاربردهاي بسيار ديگري نيز دارد. همچنين مي توان از آن در نرده هاي بيروني، داربست، نرده، لوله کشي فاضلاب و آبياري مزارع استفاده کرد و براي پروژه هاي ساختماني بزرگتر استفاده مي شود و طول عمر آن 40 سال است.

اگرچه روي که لوله هاي گالوانيزه را مي پوشاند مي تواند از خوردگي جلوگيري کند، اما سريعتر از لوله هاي مسي يا PVC خورده مي شود. علاوه بر اين، حاوي سرب است که مي تواند مضر باشد. همچنين گرانتر از لوله سياه است. پوسته پوسته شدن روي در لوله هاي گالوانيزه مي تواند باعث ترکيدن لوله ها شود.

در حالي که در حال حاضر لوله‌هاي ايمن‌تر و محکم‌تري وجود دارد که از موادي غير از فولاد ساخته مي‌شوند، لوله‌هاي سياه و لوله‌هاي گالوانيزه هنوز هم بسيار محبوب هستند و در خانه‌ها و ساختمان‌ها استفاده مي‌شوند.

نکته اي که بايد به خاطر داشته باشيد اين است که طبق مشخصات پروژه از آنها استفاده کنيد و در انتقال آب يا گاز به منازل خود فقط از يک نوع لوله استفاده کنيد. ترکيب دو نوع مواد لوله کشي توصيه نمي شود.

خلاصه

1. لوله سياه مانند لوله گالوانيزه از فولاد ساخته شده است. تفاوت اين است که لوله گالوانيزه با روي پوشش داده مي شود، در حالي که لوله سياه اينطور نيست.
2. لوله سياه بهتر است براي خطوط گاز استفاده شود، نه براي خطوط آب زيرا به راحتي زنگ مي زند، در حالي که لوله گالوانيزه ايمن تر براي استفاده در خطوط آب است، اما نمي توان از آن براي انتقال گاز استفاده کرد.
3. لوله سياه ارزانتر از لوله گالوانيزه است زيرا رويي که به لوله گالوانيزه اضافه مي شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *