Sending
User Review
0 (0 votes)

تفاوت لوله پلی اتیلن با لوله پلیکا

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا چه سازنده لوله، چه حرفه اي در ساخت و ساز يا يک مصرف کننده کنجکاو باشيد که به دنبال بهترين لوله کشي براي يک پروژه خانگي کوچک هستيد، ممکن است تعجب کنيد که تفاوت ها و کاربردهاي اصلي بين لوله پلي اتيلن و پلیکا چيست.

لوله پلي اتيلن در مقابل پلیکا

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا
لوله PVC و PE هر دو از مواد ترموپلاستيک تشکيل شده اند. پلي وينيل کلرايد (PVC) و پلي اتيلن (PE). هر دوي اين مواد را مي توان براي اکستروژن لوله با نتايج عالي نسبت به مواد لوله سنتي مانند بتن و فولاد استفاده کرد.
لوله هاي پلي اتيلن و پلیکا معمولاً براي انتقال حجم زيادي از مايع (آب، کود، مواد شيميايي خطرناک) با سرعت بالا استفاده مي شوند. لوله هاي پلاستيکي نسبت به لوله هاي بتني يا فلزي سنتي مي توانند اين سرعت را با کشش و تلاطم کمتري حفظ کنند و مقاومت بيشتري در برابر رسوب و رسوب دارند. لوله هاي پلي اتيلن و پلیکا همچنين در حفظ دماي يکنواخت در سراسر سيستم خط لوله بهتر عمل مي کنند و در برابر تعدادي از مواد شيميايي، عوامل محيطي شديد و قارچ هاي مهاجم در خاک مقاوم هستند. هر دو لوله پلي اتيلن و پلیکا را مي توان در مدت زمان طولاني مورد استفاده قرار داد و به عنوان يک راه حل لوله کشي مقرون به صرفه براي هر کاربرد عمل مي کند.
بنابراين، با تمام شباهت‌هاي بين PE و PVC چه چيزي واقعاً اين دو نوع لوله را متمايز مي‌کند؟

موارد استفاده از لوله هاي پلیکا

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا
PVC يک ترموپلاستيک سبک، ارزان و سفت و سخت است که به دليل سختي مواد در حالت خام، به اکسترودر لوله دو پيچي نياز دارد. لوله هاي ساخته شده از PVC نسبت به لوله پلي اتيلن حساسيت کمتري نسبت به انبساط حرارتي (ازدياد طول) دارند. بنابراين، يک سيستم پلیکا که در معرض نوسان دماي خارجي يا داخلي قرار مي گيرد، بهتر از آسيب احتمالي ناشي از جمع شدن و انبساط لوله ها محافظت مي شود. اعوجاج حرارتي PVC در دماي بيش از 60 درجه سانتيگراد (140 درجه فارنهايت) شروع مي شود و قرار گرفتن بيش از حد در معرض سرما مي تواند باعث شکنندگي لوله در هنگام يخ زدن شود. بنابراين، PVC براي کاربردهايي مانند زهکشي آشپزخانه يا تاسيساتي که در معرض آب و هواي سخت قرار دارند مناسب نيست.
در واقع برخي از انواع PVC به دليل ترکيبات شيميايي براي آب آشاميدني مناسب نيستند، در حالي که انواع ديگر براي استفاده از آب آشاميدني تاييد شده اند. کاربردهاي متداول شامل فاضلاب، شبکه آب، زهکشي/پسماند/تهويه هوا و آبياري است. از آنجايي که پلیکا به نور UV حساس است، اگر در بالاي زمين استفاده شود، بايد داراي تثبيت کننده ها و بازدارنده هاي UV باشد و ممکن است نياز به رنگ آميزي با رنگ لاتکس مبتني بر آب داشته باشد.تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا
لوله پلیکا به دليل صلبيت آن نمي تواند کويل شود و بايد در بخش هاي صلب حمل شود. اين سختي کل پاهاي خطي لوله را که مي توان در يک زمان ذخيره و حمل کرد محدود مي کند و هزينه هاي حمل و نقل را افزايش مي دهد. لوله پلیکا به اتصالات در هر بخش صلب نياز دارد، که نصب را کار فشرده مي کند و خطر نشت و خرابي اتصالات را در هر نقطه اتصال افزايش مي دهد.
از آنجايي که پلیکا سفت است، مي تواند نصب را روي زمين ناهموار دشوار کند و براي ايجاد نتايج رضايت بخش، نياز به تراز کردن زمين دارد. اگر درجه مورد نياز باشد، PVC درجه را پس از نصب به خوبي حفظ مي کند. با اين حال، بر خلاف لوله پلي‌اتيلن انعطاف‌پذير، به دليل استحکام آن، پلیکا   در زمان آويزان کردن تنها به تکيه‌گاه‌هاي متناوب نياز دارد.

موارد استفاده از لوله پلي اتيلن

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا

لوله پلي اتيلن انعطاف پذير است و به عنوان يک قطعه لوله پيوسته که مي تواند به طول برش داده شود، توليد مي شود. از آنجايي که لوله پلي‌اتيلن انعطاف‌پذير و سبک است (در مقايسه با مواد سنتي مانند بتن و فولاد)، لوله پلي‌اتيلن را مي‌توان در کويل‌ها ذخيره و حمل کرد، يا آن‌ها را برش داد. زمين ناهموار نيز کمتر نگران کننده است، زيرا لوله پلي اتيلن انعطاف پذير به راحتي تپه ها، دره ها و موانع را در خود جاي مي دهد.
اتصالات و اتصالات لوله مورد نياز نيست
به جاي اتصالات مکرر، پلي اتيلن را مي توان با هم ذوب کرد و يک سيستم پيوسته و عملاً بدون نشتي ايجاد کرد و نصب کارآمدتر و اقتصادي تر را ايجاد کرد. در حالي که فيوزينگ به ابزار خاصي نياز دارد، اتصالات و اتصالات کمتر باعث کاهش افت سرعت آب و اصطکاک مي شود که مي تواند باعث کاهش فشار روي سيستم شود. اين بدان معناست که انرژي کمتري براي راه اندازي پمپ ها مصرف مي شود.
لوله پلي اتيلن انعطاف پذير است
انعطاف پذيري آن به چاله هاي ورودي کوچکتر اجازه مي دهد که به کاهش ناراحتي هاي جامعه محلي اطراف در هنگام نصب و نگهداري کمک مي کند. اين چا
خصوصيات PE را براي روش هاي نصب بدون ترانشه نيز ايده آل مي کند.
دوام و عمر کارايي طولاني
پلي اتيلن همچنين مقاومت بسيار خوبي در برابر رشد آهسته ترک (SCG) و انتشار سريع ترک (RCP) نشان مي دهد و اين خواص را در طيف وسيعي از دماها از جمله دماهاي بسيار پايين حفظ مي کند. مزاياي ويژگي فني شامل نشت، ترک، ترکيدگي، پارگي، سوراخ شدن و مقاومت شيميايي است که باعث مي شود پلي اتيلن براي طيف گسترده اي از کاربردها مناسب باشد.
پلي اتيلن داراي چقرمگي، دوام و طول عمر عالي است و مطالعات نشان مي دهد اميد به زندگي بيش از 100 سال است. بنابراين، جابجايي آسان است و سيستم ها مي توانند عمر عملکرد طولاني داشته باشند.
در حالي که لوله پي وي سي به عنوان يک گزينه مواد کم هزينه براي سيستم هاي تحت فشار و/يا معلق که از نوسانات شديد دما عاري هستند ايده آل است. لوله پلي اتيلن براي پروژه هايي که شامل آب آشاميدني، قرار گرفتن در معرض دماهاي شديد يا جاهايي که نياز به نصب درجه بندي نشده يا بالاي زمين است، انتخاب مناسبي است.

فناوري لوله 3 لايه

هر دو PVC و PE انتخاب هاي مناسبي براي توليدکنندگاني هستند که مي خواهند از مزاياي صرفه جويي در هزينه، تطبيق پذيري و مزاياي سازگار با محيط زيست فناوري لوله 3 لايه استفاده کنند. لوله هاي 3 لايه با استفاده از سر قالب مخصوص 3 لايه توليد مي شوند که يک لايه داخلي و خارجي جدا شده توسط هسته اي از مواد مختلف را بيرون مي کشد. لوله هاي سه لايه مي توانند استانداردهاي فني يک لوله پليمري تک لايه با کيفيت بالا را با هزينه کمتر با استفاده از مواد هسته ارزان قيمت، به طور کلي دوباره آسياب کنند، برآورده کنند. لوله سه لايه همچنين تطبيق پذيري بيشتري را با امکان انتخاب مواد لايه براي مقابله با چالش هاي محيطي و جابجايي سيال فراهم مي کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *