Sending
User Review
0 (0 votes)

شیر توپی استیل یا بال ولو استیل (ball valve stainless steel) نوعی شیر قطع کننده است که برای کنترل جریان در مواردی که یک جریان “روشن” یا “خاموش” ساده مورد نیاز است استفاده می شود. کار با آن‌ها آسان است و می‌توانند جریان را با یک چرخش ساده 90 درجه‌ای دسته، «قطع» یا «باز» کنند. این نام از یک توپ کروی شکل گرفته شده است که دارای سوراخی است که از طریق آن سوراخ شده است، که برای باز و بسته کردن جریان می چرخد. آنها قادر به انتقال مایعات و گازها در محدوده فشار و دمای گسترده هستند. آنها قابل اعتماد هستند و می توانند همان عملکرد آب بندی را پس از چرخه های زیاد، حتی پس از دوره های طولانی عدم استفاده، تکرار کنند.

آنها بادوام هستند و عمر طولانی و قابل پیش بینی دارند.شیر های توپی عمدتاً در مکان هایی استفاده می شود که نیاز به باز و بسته شدن زیاد یا باز و بسته شدن سریع است.از مزایای آن می توان به کاهش فشار، باز و بسته شدن آسان، آب بندی خوب، وزن سبک و اشغال فضای کم اشاره کرد.
از شیرهای توپی می توان برای هوا، گاز، آب، بخار، مواد شیمیایی، محصولات پتروشیمی و غیره استفاده کرد، استفاده از این شیرها ساده است، برای باز یا بسته شدن شیر، دستگیره را یک ربع حرکت می دهید. شیرهای توپی استیل به دلیل مقاومت مواد در برابر خوردگی استفاده می شوند و اغلب در محیط های تهاجمی یافت می شوند.

شیر توپی استیل معمولاً در دو درجه تولید می شود: 304 و 316.
استیل 304: دارای کروم 18 درصد و نیکل 8 درصد.
استیل 316:دارای کروم 18 درصد، نیکل 8 درصد و مولیبدن 2 درصد.

انواع شیر توپی استیل

شیر توپی استیل چگونه کار می کند؟

آن‌ها از یک توپ توخالی استفاده می‌کنند که می‌چرخد و اجازه می‌دهد در هنگام تراز کردن، جریان را از طریق آن عبور دهد و هنگامی که در موقعیت بسته است، جریان را متوقف می‌کند. چرخش سریع 90 درجه دستگیره تمام چیزی است که برای باز یا بسته شدن کامل جریان شیر لازم است. هنگامی که دسته موازی و در یک راستا با لوله باشد، دریچه باز است.

هنگامی که دسته عمود بر لوله و در زوایای قائم قرار دارد، دریچه بسته می شود. این چرخش 90 درجه در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت برای باز کردن یا بسته شدن جریان شیر است که باعث شد به آنها دریچه‌های یک چهارم چرخشی نیز معروف شوند. این دریچه دارای یک توپ چرخشی داخلی با سوراخ توخالی است که از مرکز عبور می کند. این توپ داخلی از طریق یک ساقه به دسته متصل می شود. بنابراین با چرخاندن دسته، توپ می‌چرخد و زمانی که سوراخ توخالی با لوله و هم جهت جریان قرار می‌گیرد، جریان باز می‌شود و زمانی که سوراخ عمود بر جریان است، جریان قطع می‌شود.

اجزای شیر توپی استیل

اگرچه قطعات متعددی از شیر تشکیل شده است، اجزای اصلی از موارد زیر تشکیل شده اند:

● بدنه سوپاپ
که به آن محفظه یا پوسته شیر نیز گفته می شود، شامل تمام اجزای داخلی شیر می باشد. معمولاً از یک فلز سفت و سخت تشکیل شده است، در این مورد فولاد ضد زنگ، از تمام اجزای داخلی محافظت می کند و آنها را در موقعیت صحیح و تراز برای عملکرد مناسب نگه می دارد. همچنین دسترسی دسته خارجی را برای اتصال و چرخاندن توپ داخلی از طریق ساقه تسهیل می کرد. بدنه شیر در سه گزینه مونتاژی ارائه می شود: طرح های یک تکه، دو تکه و سه تکه.

● توپ چرخشی
این قسمتی است که نام شیر را به آن داده است. این توپی است که دارای “مسیر جریان” است که به عنوان سوراخ شناخته می شود، از طریق مرکز که اجازه می دهد تا محیط از طریق آن جریان یابد. توپ توسط ساقه چرخانده می شود، که یا هنگامی که سوراخ در خط لوله قرار دارد جریان را باز می کند یا زمانی که سوراخ عمود بر جریان است، جریان را می بندد. دو نوع طراحی سوراخ وجود دارد: پورت کامل و پورت کاهش یافته.

● ساقه
که به آن شفت نیز گفته می شود، دسته خارجی را که توپ داخلی را می چرخاند، متصل می کند. ساقه دارای واشر و حلقه های بسته بندی برای اطمینان از مهر و موم محکم و جلوگیری از هرگونه نشتی است. ساقه با چرخاندن دسته چرخانده می شود که به نوبه خود توپ را می چرخاند و جریان را باز و بسته می کند.

● صندلی
صندلی بین توپ و بدنه سوپاپ قرار می گیرد و آب بندی را تضمین می کند. دو صندلی وجود دارد که در دو طرف توپ قرار می گیرند و معمولاً از تفلون (PTFE) تشکیل شده اند.

● دستگیره
دسته نیز اغلب اهرم نامیده می شود. این یک شیر توپی استاندارد است و روشی است که برای چرخاندن شیر توپی به حالت باز یا بسته استفاده می شود.

عکس اجزای شیر توپی استیل
اناتومی شیر توپی استیل

مزایای استفاده از شیر توپی

● سهولت استفاده: آنها با استفاده از نیروی حداقلی با یک چرخش ساده 90 درجه (یک چهارم چرخش) دسته به سرعت باز و بسته می شوند و برای کار نیازی به ابزار ندارند.
● نصب سریع: نصب سریع و آسان آنها با استفاده از انتهای رشته ای ساده به عنوان روشی برای اتصال خطی به یک برنامه کاربردی است.
● همه کاره: آنها برای فشار بالا، دمای بالا و جریان بالا خوب هستند و آنها را برای طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی مناسب می کند.
● بادوام: طراحی ساده و مستحکم آنها مقاومت در برابر سایش و پارگی عمومی را فراهم می کند و عمر طولانی استفاده قابل اعتماد را تضمین می کند.
● قابل اعتماد: آنها برای استفاده تکرارشونده از سرویس بدون نشتی طراحی شده اند، یعنی عملکرد باز و بسته شدن جریان خود را به همان روش برای طول عمر شیر تکرار می کنند.
● مقرون به صرفه: آنها مقرون به صرفه ترین در بین تمام شیرها هستند.
● تعمیر و نگهداری کم: از آنجایی که تعمیر و نگهداری آنها کم است و نیاز به خدمات کمی دارند، این امر منجر به صرفه جویی در هزینه طولانی مدت اضافی می شود.
● بدون نیاز به روغن کاری: صندلی های تفلون نگهدارنده توپ در شرایط مرطوب و خشک به خوبی عمل می کنند.
● افت فشار کم: ظرفیت جریان بالا و افت فشار کم به دلیل اندازه سوراخ در توپ دارند. هنگامی که کاملا باز است، مقاومت کمی در برابر جریان سیال وجود دارد.
● فشرده: کوچکتر از گزینه های دیگر مانند شیرهای دروازه و پروانه ای.

از آنجایی که آنها بسیار بادوام و قابل اعتماد هستند، آنها را برای تقریباً همه محیط ها مناسب می کند و برای اکثر برنامه هایی که جریان “روشن/خاموش” قابل تکرار نیاز است بسیار مناسب است.
قرمز. همچنین در شرایطی که دریچه‌ها برای سال‌ها باز یا بسته می‌مانند و سپس بدون هیچ تاثیری بر عملکرد، عملکرد عادی خود را از سر می‌گیرند.

انتخاب درست شیر توپی استیل

● اندازه سوراخ: قطر داخلی مورد نیاز برای دبی مورد نیاز خود را تعیین کنید: پورت کاهش یافته یا پورت کامل. پورت کامل برای حداکثر سرعت جریان طراحی شده است و همچنین برای مخلوط ها خوب است.
● نوع: شیرهای توپی 1 تکه، 2 تکه، 3 تکه و 3 طرفه. 1-تکه مقرون به صرفه ترین هستند. 2-Pece زمانی استفاده می شود که نیاز به جریان کامل باشد. 3-Pece در مواقعی که نیاز به نظافت منظم باشد استفاده می شود. 3 راه برای مخلوط کردن یا زمانی که چندین ورودی نیاز است استفاده می شود.
● مواد ساخت و ساز: سازگاری شیمیایی بسته به جنس بدنه شیر متفاوت است. فولاد زنگ نزن 316 همه کاره ترین است و می تواند بر روی مادیای خورنده استفاده شود. فولاد ضد زنگ 304 یک جایگزین با قیمت بهتر برای اکثر کاربردها است. برنج به طور سنتی در کاربردهای آب، روغن و هوا مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال برنج بیشتر و بیشتر با قیمت بهتر فولاد ضد زنگ 304 جایگزین می شود. شیرهای پی وی سی سبک تر هستند و با اسیدها و بازها و همچنین با حلال های آلی استفاده می شوند.
● فشار: درجه بندی فشار عملیاتی برای شیرهای توپی متفاوت است و استاندارد ما 1000 psi است که بیشتر کاربردها را پوشش می دهد. ما همچنین شیرهای توپی 2000 psi و 3000 psi را برای کاربردهای منحصربفردتر موجود می کنیم.
● دما: درجه بندی دما می تواند بسته به اندازه متفاوت باشد. فولاد ضد زنگ و صندلی های تفلون عموماً در برابر دماهای بالا مقاومت می کنند، برای ایمن بودن -13⁰F تا 302⁰F را در نظر بگیرید.
● اتصال انتهایی: اکثر شیرهای توپی دارای انتهای رزوه دار NPT ماده هستند. آنها همچنین می توانند با نخ های NPT نر و رزوه های NPT زنانه تولید شوند. دیگر روش‌های جایگزین رایج برای اتصال، انتهای جوش لب به لب و انتهای فلنج هستند.
● Port Count: رایج ترین شیر توپی دو طرفه است که دارای دو درگاه ورودی و خروجی است. این شیر دو طرفه می تواند رسانه ها را در هر دو جهت حمل کند. ما همچنین دارای شیرهای توپی 3 طرفه با سه پورت هستند.
● روش فعال سازی: رایج ترین کارکرد دستی با چرخاندن دسته است. محرک های الکترونیکی یا پنوماتیکی را می توان برای عملکرد از راه دور روی شیر نصب کرد.

معرفی انواع شیر توپی استیل

رایج ترین انواع شیرهای توپی دستی 1 تکه، 2 تکه و 3 تکه هستند که هر کدام را با تصویر برای شما معرفی می کنیم .

● شیر توپی استیل یک تکه
یک تکه دارای بدنه دریچه ای است که از یک تکه ماده جدا شده است. این بدان معنی است که هیچ مفصلی در بدن وجود ندارد که خطر نشتی را از بین ببرد. یک تکه بدنه کوچکتری نسبت به شیرهای دیگر دارد که مقرون به صرفه ترین است. این همچنین منجر به یک توپ کوچکتر می شود که به این معنی است که شیرهای یک تکه همیشه دارای پورت کاهش یافته هستند. این بدان معنی است که قطر داخلی لوله در نقطه ای که شیر نصب می شود یک اندازه کاهش می یابد. آنها معمولاً در جاهایی که تمیز کردن موضوعی نگران کننده نیست و احتمال تجمع ذرات کم است استفاده می شود.

عکس شیر توپی استیل یک تیکه
لیست قیمت شیر توپی استیل یک تیکه

شیر توپی استیل دو تکه
دو تکه دارای بدنه دریچه ای است که از دو قطعه جدا شده است که به هم متصل می شوند. این دو تکه دارای بدنه بزرگ‌تری است که امکان توپ بزرگ‌تر را فراهم می‌کند که به این معنی است که یک پورت کامل امکان‌پذیر است. این بدان معناست که قطر داخلی لوله پس از نصب شیر در سراسر لوله ثابت می ماند. آنها در بین انواع شیرهای توپی رایج ترین مورد استفاده هستند و برای مخلوط ها و کاربردهایی که نرخ جریان بهینه ترجیح داده می شود خوب هستند. بدنه سوپاپ را می توان برای تمیز کردن و سرویس مهر و موم جدا کرد، اما برخلاف سه قطعه، شیر باید از لوله جدا شود.

عکس شیر توپی استیل دو تیکه
لیست قیمت شیر توپی استیل دو تیکه

شیر توپی استیل سه قطعه
یک سه تکه دارای بدنه سوپاپ است که از سه قطعه ساخته شده است که توسط اتصالات پیچی که به هر یک از دو سر نصب شده است، به هم متصل می شوند. این سه تکه همچنین دارای بدنه بزرگ تری است که به شما امکان می دهد یک توپ بزرگتر با یک پورت کامل داشته باشید. آنها برای کاربردهایی که به نگهداری و تمیز کردن منظم نیاز دارند ایده آل هستند. با شل کردن اتصالات پیچ، شیر به سه قسمت جدا می شود و بدون جدا کردن دو سر متصل به لوله، می توان به توپ و نشیمنگاه داخلی دسترسی پیدا کرد. این باعث می شود آنها برای برنامه های غذایی و آشامیدنی و در صنایع داروسازی که به نظافت و تمیز کردن منظم نیاز دارند ایده آل باشند.

عکس شیر توپی استیل سه تیکه
لیست قیمت شیر توپی استیل سه تیکه

شیرهای توپی در کجا استفاده می شود؟

آنها را می توان با طیف کاملی از رسانه ها، که شامل مایعات، گازها، آب، مواد شیمیایی، سوخت و مواد غذایی و آشامیدنی است، استفاده کرد، تا زمانی که انتخاب مواد برای شیر با رسانه در حال انتقال سازگار باشد. به دلیل هزینه نسبی پایین، سهولت استفاده و تطبیق پذیری شیرهای توپی تقریباً در هر صنعتی که از مایع یا گاز استفاده می کند استفاده می شود. اینها شامل سوخت، نفت و گاز، مواد شیمیایی، دارویی، پردازش مواد غذایی و آشامیدنی، و کاربردهای بهداشتی است. آنها همچنین به طور گسترده در بسیاری از فرآیندهای تولید و در کاربردهای مسکونی استفاده می شوند. تطبیق پذیری آنها همچنین آنها را قادر می سازد تا از برنامه های خورنده و برودتی استفاده شوند.

● سازندگان تجهیزات اصلی بسیاری از تولیدکنندگان به طور معمول از شیر گازی در فرآیندهای تولید خود استفاده می کنند.
● آبجوسازی ها: اغلب روی کتری ها برای کنترل جریان در حین انتقال نصب می شوند. در طول فرآیند “مش کردن”، دریچه ها جریان “خارش” داغ را که خورنده است، تسهیل می کنند.
● مخازن: شیرهای توپی اغلب برای کنترل جریان و جلوگیری از زهکشی ناخواسته روی مخازن قرار می گیرند.
● سیستم های لوله کشی: کاملاک های پلی مقاوم در برابر خوردگی برای کاربردهای کشاورزی مناسب هستند.
● کشاورزی: اگرچه شیرهای توپی پلی عمدتاً مورد استفاده قرار می گیرند، شیرهای استیل برای مقابله با مواد شیمیایی، کودها، رطوبت و نوسانات شدید دما مناسب هستند.
● بهداشت و فاضلاب: دریچه های فولادی ضد زنگ به طور گسترده در کارخانه های تصفیه و تصفیه آب استفاده می شود.
● نفت و گاز: در بالادست برای کنترل جریان نفت استفاده می شود، در میان دست از تجهیزات با تنظیم جریان نفت و گاز محافظت می کند و پایین دست در فرآیند پالایش نفت خام استفاده می شود.
● پالایش نفت: نفت خام خورنده است زیرا ممکن است حاوی آب، گوگرد، دی اکسید کربن و میکروارگانیسم ها باشد.این باعث می شود شیرهای توپی استیل مقاوم در برابر خوردگی به انتخاب عالی در یک پالایشگاه نفت تبدیل شوند.
● کاربردهای دریایی: آب دریا به دلیل محتوای سدیم و کلرید برای اکثر مواد به ویژه فلزات خورنده است. استیل برای تحمل دماهای شدید و همچنین مقاومت در برابر فشار بالا و خوردگی ایده آل است.
● لوله کشی مسکونی و تجاری: شیرهای توپی برنجی به طور سنتی مورد استفاده قرار می گرفتند، اما شیرهای توپی استیل در حال حاضر مناسب تر هستند. قیمت آنها بهتر و تمیزتر است، زیرا استیل بدون سرب است.
● چاه آب: معمولاً از دریچه های برنجی استفاده می شد و به نظر می رسد که ضد زنگ بدون سرب برای کاربردهای آب و چاه آب محبوبیت بیشتری پیدا می کند.
به طور ایده آل در سیستم های تهویه مطبوع و تبرید استفاده می شود، آنها برای استفاده در سیستم های زیر بحرانی مناسب هستند.
● سوخت و روغن: وجود شیلنگ های اتصال متعددی که در صنعت پتروشیمی بسیار رایج است به معنای وجود جریانی است که باید کنترل شود. از لحاظ تاریخی بیشتر از شیرهای برنجی استفاده می شد و این به آرامی به سمت شیرهای ضد زنگ می رود زیرا قیمت نسبی استیل همچنان در حال بهبود است.

امکانات شیر توپی استیل :

استنلس استیل – مقاومت در برابر خوردگی عالی، ایده آل برای کاربردهای سخت با دمای بالا
مناسب برای کاربردهای فشار و دمای بالاتر
پورت کامل 1/4 اینچ تا 4 اینچ (DN8 – DN80)
W.P: 1000 WOG (رده بندی آب. روغن، گاز برای شیر) (PN63)
W.T: -20 درجه سانتیگراد تا 200 درجه سانتیگراد
ریخته گری سرمایه گذاری
ساقه ضد باد – از اپراتور محافظت می کند
دستگاه قفل
پد نصب شده با سوراخ و سوراخ شده (اختیاری)

مواد کار شده در شیر توپی استیل :
بدنه و کلاهک – ASTM A351-CF8M/ASTM A216-WCB
توپ – ASTM A351-CF8M
ساقه – ASTM A276-316
غده – AISI 304
صندلی – PTFE/RTFE
واشر مهر و موم، بسته بندی و رانش – PTFE
واشر و مهره فنری – AISI 304
دستگیره و قفل دستگاه – استیل
آستین دسته – PVC