Sending
User Review
0 (0 votes)

لوله گالوانیزه

لوله و اتصالات گالوانیزه

لوله و اتصالات گالوانیزه :::: گالوانیزه کردن یکی از روش هایی است که به طور گسترده، برای حفاظت از فلز در برابر خوردگی بکار گرفته می شود. این راهکار شامل استفاده از یک پوشش نازک فلز روی بر روی یک فلز ضخیم تر است که به محافظت از آن در مقابل محیط اطراف کمک می کند. در ساخت بسیاری از تاسیسات و تجهیزات از این لوله ها استفاده می شود.

برای خرید محصولات لوله و اتصالات گالوانیزه تماس بگیرید

02166311159

گالوانیزه کردن موجب می گردد که در یک فلز خواص ضد خوردگی ایجاد شود. بدون پوشش محافظ روی، فلز در معرض آسیب قرار می گیرد و احتمال اکسیداسیون و خوردگی آن بسیار سریعتر می شود. فولاد گالوانیزه شده یک جایگزین مقرون به صرفه برای استفاده به جای فولاد ضد زنگ آستنیتی یا آلومینیوم است.

کاربرد گالوانیزه

گالوانیزه می تواند به روش های مختلفی از فلز محافظت کند. در مرحله اول، یک پوشش محافظ ایجاد می کند که فلز را از آسیب محیط اطراف حفظ می نماید. لایه روی، مانع از نفوذ آب و رطوبت و سایر عناصر معلق هوا به فولاد و خوردگی آن می شود. پوشش روی باید به اندازه کافی ضخیم باشد تا فلز را در برابر خراشیدگی و حساسیت به خوردگی محافظت نماید.

گالوانیزه همچنین می تواند از فلز در برابر فرآیندی به نام “خوردگی گالوانیکی” محافظت کند. خوردگی گالوانیکی زمانی اتفاق می افتد که دو فلز با آرایش الکتروشیمیایی مختلف در تماس با یکدیگر در مجاورت یک الکترولیت، مانند آب شور، قرار می گیرند. بسته به ساختار اتمی دو فلز، یک فلز آند و دیگری کاتد است. سرعت خوردگی آند در این حالت بیشتر از زمانی است که فقط خودش باشد و سرعت خوردگی کاتد در این حالت آهسته تر از زمانی است که خودش به تنهایی حضور داشته باشد. دلیل اینکه از فلز روی برای گالوانیزه کردن استفاده می شود این است که در تماس با بسیاری از انواع مختلف فلزات، به عنوان آند عمل می کند. بنابراین از آنجا که پوشش روی، در تماس با فلز اصلی معمولا نقش آند را دارد، باعث می گردد که خوردگی فلز پایه یا همان کاتد، آهسته تر شود.

لوله گالوانیزه چیست؟

لوله گالوانیزه به عنوان یکی از مصالح ساختمانی، نقش مهمی در صنعت ساخت و ساز دارند.

همانطور که اشاره کردیم برای جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی لوله، سطح آن را با لایه نازکی از فلز روی می پوشانند تا لوله در برابر آسیب های محیطی مقاوم تر شود. انواع لوله گالوانیزه، از آهن یا فولاد تولید می گردند.

انواع لوله گالوانیزه

در ادامه با انواع لوله های گالوانیزه تولید شده توسط شرکتهای مختلف را بررسی می کنیم.

لوله گالوانیزه فولادی

به این نوع لوله گالوانیزه، لوله های آهنی سفید نیز می گویند. کاربرد لوله گالوانیزه فولادی بیشتر برای تهویه است. این نوع لوله گالوانیزه در مقایسه با لوله گالوانیزه آهنی وزن سبک تری دارد و از فولاد نرم درست شده است. برای ساخت انواع لوله گالوانیزه فولادی، یک قالب درست می کنند و ورق فولاد را تحت فشار زیاد از داخل آن انتقال می دهند. بعد از این کار شکاف یا درز هایی که وجود دارد به یکدیگر جوش داده می شود. سپس لوله ها را تمیز کرده و از حمام مذاب روی عبور می دهند تا نسبت به خوردگی و اکسیداسیون مقاوم شوند. رطوبت روی انواع لوله گالوانیزه فولادی تاثیر ندارد ولی نباید اسید روی آنها ریخته یا از لوله عبور داده شود.

 

لوله گالوانیزه آهنی

برای ساخت این نوع لوله گالوانیزه از آهن سفید نورد شده استفاده می کنند. درزها و شکافها را جوش داده و لوله را تمیز می نمایند و به حمام روی مذاب انتقال می دهند تا پوشش روی، تمام قسمت های لوله را فرا بگیرد. به انواع لوله گالوانیزه آهنی، لوله های با درز هم می گویند. رنگ لوله های گالوانیزه آهنی معمولا تیره است و می توانید با توجه به این ویژگی آنها را تشخیص دهید. با در نظر گرفتن نیاز بازار کارخانه ها انواع لوله گالوانیزه آهنی را در دو نوع لوله گالوانیزه سبک و لوله گالوانیزه سنگین تولید می کنند.

کاربرد لوله گالوانیزه

از لوله های گالوانیزه می توانید برای آبرسانی، گازرسانی، انتقال بخار و هوا در جاهای گوناگون بهره ببرید. همچنین از لوله گالوانیزه برای عبور دادن سیم برق در ساختمان ها استفاده می شود که به لوله گالوانیزه برق مشهور است.

اتصالات گالوانیزه

انواع اتصالات گالوانیزه

اتصالات گالوانیزه دنده ای به دو دسته تقسیم می شوند: اتصالات گالوانیزه سفید و اتصالات گالوانیزه سیاه. از اتصالات گالوانیزه در بخش آبرسانی، گازرسانی، انتقال بخار، هوا و … استفاده می گردد. روش ساخت این اتصالات نیز مانند ساخت لوله های گالوانیزه انجام می گیرد.

در ادامه با انواع اتصالات گالوانیزه آشنا خواهید شد.

اتصالات گالوانیزه بر اساس شکل ظاهری به صورت زیر می باشند:

سه راهی گالوانیزه، زانو گالوانیزه، چپقی گالوانیزه، بوشن گالوانیزه، مغزی گالوانیزه، مهره ماسوره گالوانیزه، تبدیل گالوانیزه، روپیچ توپیچ گالوانیزه و درپوش گالوانیزه

زانو گالوانیزه

این زانو که در دو نوع با زاویه های مختلف ۹۰ و ۴۵ درجه تولید می شود، به شما کمک می کند تا بتوانید لوله کشی خود را با زوایای مختلف و به راحتی انجام دهید.

 سه راهی گالوانیزه

اگر نیاز باشد که از خطوط اصلی لوله گالوانیزه انشعاب بگیرید، می توانید از سه راهی گالوانیزه استفاده کنید. انشعابی که از لوله گالوانیزه خارج می شود می تواند دارای زوایای ۴۵ و ۹۰ باشد. همچنین قطر انشعاب خروجی می تواند در سایز های مختلف تولید شود. اگر قطر انشعاب خروجی با قطر لوله گالوانیزه اصلی برابر باشد به آن سه راهی مستقیم می گویند و اگر قطرش نسبت به لوله گالوانیزه اصلی کمتر باشد به آن سه راهی کاهنده می گویند. به ندرت مشاهده می شود که از سه راهی افزاینده استفاده گردد یعنی سه راهی گالوانیزه که دهانه انشعاب آن از قطر لوله گالوانیزه اصلی بیشتر است. باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای سه راهی گالوانیزه کاهنده هیچگاه دهانه انشعاب گرفته شده کمتر از نصف قطر لوله گالوانیزه نیست. به سه راهی گالوانیزه ۹۰ درجه، سه راهی قائم نیز می گویند.

مغزی گالوانیزه

مغزی گالوانیزه از انواع اتصالات گالوانیزه است که دو سر آن رزوه می گردد یعنی دنده دار می شود که برای اتصال دو لوله گالوانیزه که به صورت مادگی، دنده دار شده اند بکار می رود. اگر مغزی گالوانیزه از نوع تبدیل باشد از آن جهت تغییر قطر یا دهانه لوله به قطر کوچکتر یا بزرگتر استفاده می گردد. این مغزی ها به دو صورت سرد و گرم تولید می شود و دو رنگ سیاه و سفید دارد.

چپقی گالوانیزه

چپقی کاربردی همانند اتصال زانو را دارد با این تفاوت که اگر دو لوله گالوانیزه که می خواهیم به هم متصل کنیم یکی از آنها از داخل دنده دار شده باشد و دیگری خارج آن دنده دار شده باشد آنوقت از چپقی گالوانیزه استفاده می کنیم. چپقی گالوانیزه مانند زانوی گالوانیزه در دو زاویه ۹۰ و ۴۵ درجه تولید و عرضه می گردد.

 مهره ماسوره گالوانیزه

در لوله کشی گالوانیزه، از مهره ماسوره به عنوان اتصالی که می توان آن را جدا کرد استفاده می گردد. شاید بتوان گفت بیشترین موارد استفاده از مهره ماسوره گالوانیزه در مدارات بسته لوله کشی گالوانیزه و اتصال لوله گالوانیزه به یک دستگاه ثابت است.

بوشن گالوانیزه

بوشن گالوانیزه در دو نوع معمولی و تبدیل تولید و عرضه می گردد. از بوشن گالوانیزه معمولی برای اتصال دو لوله گالوانیزه که قطر آن ها با هم برابر است استفاده می شود. بوشن گالوانیزه تبدیل نیز برای اتصال دو لوله گالوانیزه که قطر آنها با هم برابر نیست بکار برده می شود.

روپیچ توپیچ گالوانیزه

این اتصال گالوانیزه همانند بوشن است با این تفاوت که یک سر آن از داخل و سر دیگر از بیرون دنده دار شده است. کاربرد روپیچ توپیچ گالوانیزه در جایی است که بخواهیم طول لوله گالوانیزه را به میزان خیلی اندک زیاد کنیم.

تبدیل گالوانیزه

این اتصال گالوانیزه برای وصل کردن دو لوله گالوانیزه با قطرهای متفاوت به کار می رود. همچنین اگر زاویه دار باشد باعث تغییر مسیر لوله گالوانیزه می گردد.

درپوش گالوانیزه

از درپوش گالوانیزه برای بستن انتهای مسیر لوله گالوانیزه و مسدود نمودن آن استفاده می شود.

لوله گالوانیزه

لیست انواع اتصالات گالوانیزه 

اتصالات گالوانیزه 

اتصالات گالوانیزه توپی برزیل 

اتصالات گالوانیزه مک براند

اتصالات گالوانیزه چینی

اتصالات گالوانیزه جورج فیشر

درپوش گالوانیزه

چپقی گالوانیزه

روپیچ توپیچ گالوانیزه

بوشن گالوانیزه

مهره ماسوره گالوانیزه

مغزی گالوانیزه

تبدیل گالوانیزه

سه راهی تبدیلی گالوانیزه

سه راهی مساوی گالوانیزه

زانو 45 درجه گالوانیزه

زانو 90 درجه گالوانیزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *