Sending
User Review
0 (0 votes)

شیرالات کنترلی

شیر کنترل اطمینان

شیر کنترل اطمینان یا فشار شکن پر کاربردترین انواع شیرهای کنترل فشار (شیرالات اطمینان)، که بطور معمول در هر سیستم هیدرولیک یافت می شوند،هستند.شیر اطمینان

شیرهای اطمینان معمولا در نزدیکی خروجی پمپها نصب می گردند. از این نوع شیرها بمنظور محافظت از پمپ و اجزاء سیستم در مقابل افزایش فشار استفاده می شود. شیرهای اطمینان ظرفیت تحمل بار مقاوم (نیرو- گشتاور) توسط سیلندرها و موتورهای هیدرولیکی را نیز محدود می نمایند. شیرهای اطمینان را می توان به دو دسته ساده و دارای خط فرمان تقسیم نمود.شیر اطمینان

قیمت شیر کنترلی اطمینان

شیر اطمینان و یا safty valve و یا pressure safty valve که به آن PSV هم می گویند جهت تنظیم فشار خروجی در خطوط انتقال به کار برده می شود. گونه دیگری از شیر اطمینان، شیر relief valve می باشد.که به آن RV و یا pressure relief valve می گویند که به اختصار PRV نیز می گویند. این شیر ها یه صورت اتوماتیکی زمانی که دما و فشار بیش تر از حد مجاز باشد، مواد را از بویلر ها، خطوط فشار و دیگر سیستم ها آزاد می کند. ریلیف ولو با عملکرد پایلوت نوع خاصی از شیر اطمینان فشاری می باشد.

شیر اطمینان در ابتدا در انقلاب صنعتی در بویلر بخار استفاده می شدند. بویلر بخار بدون حضور این شیر در معرض انفجار قرار می گرفت مگر این که با دقت بالایی عمل می کرد.

شیر اطمینان یک وسیله ایمنی طراحی شده برای محافظت از یک مخزن تحت فشار یا سیستم در طی یک رویداد بیش از حد است. یک رویداد بیش از حد به هر شرایطی اشاره دارد که باعث می شود فشار در یک کشتی یا سیستم به بیش از فشار طراحی مشخص شده یا حداکثر فشار کاری مجاز (MAWP) افزایش یابد.

شیر کنترل اطمینان

برای دریافت لیست قیمت محصولات از طریق واتس اپ پیغام دهید

شیر کنترل اطمینان شیر کنترل اطمینان شیر کنترل اطمینان شیر کنترل اطمینان

عملکرد شیر کنترل اطمینان

هدف اصلی از یک شیر تخلیه فشار حفاظت از زندگی و اموال است که از طریق تخلیه مایع از یک مخزن بیش از حد فشار ,وارد می شود.

شیر اطمینان ساده

شیر اطمینان ساده یک شیر کنترل فشار نرمال بسته است که از آن بمنظور کنترل حداکثر فشار سیستم استفاده می شود. در شکل ۴-۲۰ (الف) نمای ساده ای از نحوه عملکرد یک شیر اطمینان ساده نشان داده شده است. در شکل ۴-۲۰ (ب) نمای برش خورده و علامت سمبلیک این نوع شیر مشاهده می گردد. باید توجه داشت که با پیچ تنظیم می توان بوسیله تغییر نیروی فشردگی فنر، فشاری را که در آن شیر شروع به باز شدن می کند (فشار شکست) تنظیم نمود.

لازم به ذکر است که برای تخلیه کل جریان پمپ به مخزن، باید ساچمه یا سوپاپ، تا حد مناسبی از جای خود حرکت کرده و مسیر را باز نماید. بنابر این کل جریان پمپ در فشاری بالاتر از حد تنظیمی در شیر اطمینان (فشار شکست) به مخزن تخلیه گشته و معرف حداکثر سطح فشار حاکم در مدار می باشد. از ترکیب سوپاپ و فنر در ساختمان شیر اطمینان ساده معمولا برای استفاده در مدارهایی که دبی عبوری کم است استفاده می شود. شیرهای اطمینان ساده در کمتر از فشار شکست نشتی ندارند و پاسخ زمانی آنها نسبتا سریع است (حدود ۲۵ میلی ثانیه).

نحوه کار شیرالات اطمینان

کاربرد شیر اطمینان ساده

لذا اینگونه شیرها برای تخلیه سیال هنگام بروز افزایش فشار (ناشی از ضربات) ایده آل هستند. از این نوع شیرها جهت اطمینان از سالم ماندن قطعات هنگام بروز فشارهای ناگهانی در مدار و یا به منظور تخلیه فشار اضافی ناشی از انبساط حرارتی در سیلندرهای قفل کن ، جریانهای مداوم با نوسانات کم استفاده می شود. برخی از انواع شیر اطمینان دارای نوعی ضربه گیر هستند تا از حرکت نوسانی سریع سوپاپ جلوگیری نمایند.  در صورتیکه شیر اطمینان ساده جهت عملکرد متناوب مورد استفاده قرار گیرد، امکان صدمه دیدن نشیمنگاه سوپاپ و ایجاد موجهای برگشتی ضربه ای در سیستم هیدرولیک وجود خواهد داشت.

کاربرد شیر اطمینان در تمامی نقاطی است که محدودیت فشار وجود دارد. در این نقاط با نصب شیر اطمینان اولا ایمنی پرسنل تامین می‌گردد و ثانیا فشار سیستم از فشار قابل تحمل تجهیزات فراتر نمی‌رود. اصطلاحا به این محدوده، محدوده فشار کارکرد امن می‌گویند.

شیرهای اطمینان به کمک آزاد سازی بخشی از سیال عملیات ایمن سازی را انجام می‌دهند. شیرهای اطمینان انواع مختلفی دارند اما در سیستم‌های بخار از یک فنر برای آزاد سازی فشار اضافی و سپس بسته شدن مجدد شیر جهت جلوگیری از خروج سیال بعد از پایین آمدن فشار استفاده می‌شود.

شير اطمينان-آزاد کننده با بارگذاري پایلوتی

شيری است كه توسط سيال تخليه شده از يك شير كمكي(شير پايلوتي) كه خود يك شير فشار مستقيم است، راه اندازي و كنترل مي شود.
شیر اطمینان – آزاد کننده پایلوت دار شامل یک شیر اصلی که به وسیله یک دیسک که با پیستون یا دیافراگم  عمل می کند و یک پایلوت می باشد. در شرایط کار عادی پیلوت فشار سیستم  را به محفظه پیستون منتقل می کند. از آنجا که سطح مقطع پیستون بزرگتر از سطح نشیمن دیسک است ، دیسک بسته نگه داشته می شود.
هنگامی که فشار به میزان تنظیم شده رسید ، پیلوت ، جریان سیال را به  محفظه پیستون می بندد   و همزمان محفظه پیستون را تخلیه می کند این امر باعث باز شدن دیسک می شود.

شیر کنترل اطمینان -آزاد کننده متعادل فانوسي

شير اطمينان –آزاد کننده ای است شامل يك فانوس كه داراي سطح موثري معادل نشيمنگاه شير  ( به منظور حذف اثر فشار موجود در خروجي جهت تنظيم فشار شير) كه به طور مؤثر از ورود سيال خروجي به داخل درپوش شير جلوگيري مي كند.این شیر تاثیر فشار برگشت را به حداقل می رساند و از فرسایش زودهنگام فنر می کاهد.
شير ايمني فانوسي متعادل بايد تحت شرايط ذيل تهيه و تدارك شود:
الف) شير اطمينان فشار متعادل بايد در جائيكه فشار موجود در خروجي براي شير اطمينان فشار معمولي خيلي بالاست استفاده شود.
ب) وقتي فشار موجود در خروجي و فشار فوق العاده وارده متغير از 50 درصد فشار تنظيمي تجاوز نكند چنانچه فشار موجود در خروجي با اندازه شير اطمينان -ايمني هماهنگ شود.
ج) وقتي جريان سيال خورنده باشد

-شير اطمينان – آزاد کننده معمولی

يك شير از نوع بارگذاري مستقيم است كه فشار تنظيمي آن متأثر از تغييرات فشار موجود در خروجي فوق العاده وارده مي باشد.
بايد تحت شرايط ذيل تهيه و تدارك شود:
الف) وقتي فشار موجود در خروجي و فشار متغير فوق العاده وارده از 10 درصد فشار تنظيمي تجاوز نكند.
ب) وقتي فشار فوق العاده وارده موجود در خروجي ثابت باشد.

شير اطمينان خلاء

شيرهاي اطمينان خلاء بطور معمول روي مخازن ذخيره نصب ميشوند و معمولاً از نوع بارگذاري وزنه اي يا از نوع شير کمكي خواهد بود. یکی از مراجع با شرح كامل و تعيين اندازه شيرهاي اطمينان خلاء بر اساس استاندارد  (2000 API هواگيري اتمسفريك و مخازن ذخيره فشار پايين سرمايشي و غير سرمايشي) مي باشد.

انواع شیر اطمینان:

شير اطمینان   Safety Valve
شير  آزاد کننده   Relief Valve
شير اطمينان-آزاد کننده  Safety Relief Valve
شير اطمينان-آزاد کننده با بارگذاري مستقيم  Direct loaded safety relief valve
شير اطمينان-آزاد کننده با بارگذاري پایلوتی  Pilot operated safety relief valve
شير اطمينان-آزاد کننده متعادل فانوسي   Balanced bellows safety relief valve
شير اطمينان – آزاد کننده معمولی  Conventional safety relief valve
صفحه گسيختگي  Rupture Disc
شير اطمينان خلاء

 شیر-اطمینان

1- شیر اطمینان وزنه‌ای: این نوع شیرها با نیروی وزنه‌های روی دریچه، فشار درون مخزن را در حد ایمن مهار می‌کنند. این نوع شیر اطمینان قدیمی‌ترین نوع شیر اطمینان است و از آن روی بویلر بخار کشتی بخار و لوکوموتیوهای بخار استفاده می‌شده است.

2- شیر اطمینان حرارتی: این نوع شیر اطمینان براساس حرارت و فشار عمل کرده و در روی آبگرمکن‌ها

شیر کنترل اطمینان شیر کنترل اطمینان شیر کنترل اطمینان شیر کنترل اطمینان

جریان ضربانی در سیستم هیدرولیک

هنگامی که فشار سیال موجب جدا شدن سوپاپ از نشیمنگاه گردد، جریان سیال در مجاورت مجرای باز شده به مخزن شتاب می گیرد و موجب اعمال فشار بیشتر، از طرف سیال بر سوپاپ خواهد شد که این حالت سبب عبور جریان بیش از حد سیال به مخزن می گردد و افت فشار بیشتری را در پی خواهد داشت. این افت فشار موجب می گردد تا سوپاپ مجددا به موقعیت خود باز گردد. تکرار سریع سیکل مذکور یک جریان ضربانی در پائین دست در سیستم هیدرولیک بوجود خواهد آورد.

شیرالات کنترلی

شیرالات اطمینان شیرالات اطمینان شیرالات اطمینان

شیرالات کنترلی : شیر کنترل (Control valve) گونه‌ای از شیرهای صنعتی هستند.

در سیستم‌های کنترلی به کار می‌روند. قیمت شیرالات کنترلی – فروش شیرالات کنترلی شیر کنترلی

این نوع از شیرها با فرمان گرفتن از کنترلر، باز یا بسته می‌شوند در نتیجه دخالت مستقیم انسان در آن وجود ندارد.

این نوع شیرها برای کنترل فشار، دما، دبی و یا ارتفاع مایعات به کار می‌رود.

نیروی مورد نیار برای باز و بسته کردن شیر در شیرهای کنترل به صورت الکتریکی، هیدرولیکی و یا پنوماتیکی است.

همچنین این شیرها به طور معمول با ورودی سیگنال ۴ تا ۲۰ میلی آمپر عمل می‌کنند.

به عبارت دیگر شیر کنترل وسیله ای است که با اعمال نیرویی غیر از نیروی دست عمل مینماید و میزان جریان سیال را در یک سیستم کنترل فرایندی تنظیم میکند.

شیر کنترل شامل یک شیر است که به یک مکانیزم محرکه (actuator)که توانائی تغییر عنصر کنترل کننده سیال را دارد متصل می باشد.

این تغییر بر مبنای سیگنالی است که از سیستم کنترل دریافت میشود.

شیر کنترل نقش مهم و اساسی در یک صنعت فرایندی ایفا مینماید و قسمت زیادی از هزینه های خرید قطعات و دستگاهها در صنایع مربوط به شیر کنترل و سیستمهای جانبی آن میباشد.

شیرالات برنجی

شیرالات چدنی

شیر کنترل اطمینانشیرالات کنترلی اطمینان شیرالات کنترلی اطمینان

کاربرد شیرالات کنترلی

قیمت شیرالات کنترلی قیمت شیرالات کنترلی قیمت شیرالات کنترلی قیمت شیرالات کنترلی قیمت شیرالات کنترلی قیمت شیرالات کنترلی

رایج ترین عنصر کنترل نهایی در صنعت تاسیسات و پایپینگ، شیر کنترل است.

شیرهای کنترل اختلالات بار،جریان، سطح و… را کنترل می کنند تا با جبران اختلالات این مقادیر، متغیرهای جریان سیال عبوری از شیر را تا حد ممکن نزدیک به نقطه تنظیم دلخواه برسانند.
شیرآلات کنترلی یکی از مهمترین و در عین حال یکی از مورد غفلت ترین جزو لوپ های کنترلی می باشند.

دلیل این امر معمولاً ناآشنایی بعضی مهندسین با عملکرد انواع شیرآلات کنترلی و کاربرد هرکدام از آنها، برای شرایط مختلف می باشد.
هر حلقه (Loop) کنترلی معمولاً از یک سنسور وضعیت فرایند، فرستنده و یک کنترلر تشکیل شده است که “متغیر فرآیند” دریافت شده از فرستنده را با ” نقطه تنظیم ” ، یعنی شرایط پردازش مورد نظر مقایسه می کند.

انواع شیرآلات صنعتی کنترلی

شیرآلات صنعتی انواع مختلفی را دارا می‌باشد که در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی قابل استفاده هستند.

بهتر است با انواع شیرآلات صنعتی کنترلی و کاربردهای آن آشنا شوید، تا بتوانید نسبت به انتخاب دقیق‌تر و بهتر آن‌ها اقدام نمایید.

انواع شیرآلات صنعتی کنترلی مورد استفاده توسط صنایع مختلف دنیا عبارتند از:

شیرآلات صنعتی کنترلی زاویه‌ای

شیرآلات کنترلی زاویه‌ای نوعی از شیرآلات صنعتی به شمار می‌آیند که به صورت دستی کار می‌کنند.

برای تنظیم جریان سیال در لوله‌ها استفاده می‌شوند.

شیر زاویه‌ای در مواردی کاربرد دارد که نمی‌توان از شیرآلات معمولی به دلیل دمای بالا، ویسکوزیته بالا و … استفاده نمود.

شیرآلات صنعتی کنترلی زاویه‌ای در محیط‌های انفجاری کاربرد دارند.

از این نوع شیرآلات در بدنه‌های استیل و برنجی با توجه به محیط کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیرآلات کنترلی گلوب

شیرآلات کنترلی گلوب یکی از شیرآلات صنعتی پرکاربرد در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، آب و فاضلاب می‌باشد.

این نوع از شیرآلات صنعتی در تمامی خطوط انتقال سیالات مایع، گاز، دو فازی و سیالات حامل ذرات معلق جامد استفاده می‌شود.

از این نوع شیر برای تنظیم جریان خط لوله استفاده می‌شود.

این طرح شامل یک بدنه کروی شکل است، که به دلیل گرد بودن شکل این شیر به آن گلوب می‌گویند.

شیر گلوب دارای دریچه‌ای است که در آن یک دیسک متحرک یا پلاگین برای بستن شیر قرار گرفته است.

شیرآلات صنعتی کنترلی چرخشی

به این نوع از شیرآلات، شیرهای پروانه‌ای نیز می‌گویند.

دریچه‌های دوار از دو شاخه عرضی تشکیل شده‌اند که چرخش می‌یابند،

بنابراین امکان تنظیم جریان گازها یا مایعات را فراهم می‌آورد.

آن‌ها عمدتاً در موتورهای بخار و بنزین و در کوره‌های صنعتی استفاده می‌شوند.

جالب است بدانید که سرعت عمل این نوع از شیرها بسیار بالا است.

شیرآلات صنعتی کنترلی دیافراگم

شیر دیافراگمی یا شیر پرده‌ای از سه بخش مهم: بدنه، دیافراگم، سرپوش دیافراگم تشکیل شده است.

دیافراگمی که دریچه را می‌بندد، در بالای یک زین قرار دارد.

این طرح می‌تواند شامل محرک‌های پنوماتیک، الکتریکی، هیدرولیک یا حتی دستی باشد.

دریچه‌هایی با دو بدنه پورت به عنوان دریچه‌های دو طرفه شناخته می‌شوند.

در حالی که بدنه‌هایی که دارای سه درگاه هستند، دریچه‌های ۳/۲ یا T نامیده می‌شوند.

بدنه‌هایی که بیش از سه پورت دارند، شیرهای بلوک نامیده می‌شوند.

شیرآلات صنعتی کنترلی سوپاپ‌های هوادار

همان‌طور که از نام این شیر کنترلی پیداست، این نوع شیر از فشار هوا برای تولید حرکات خطی یا دایره‌ای استفاده می‌کند.

شیر توسط پیستون یا دیافراگم پشتیبانی می‌شود.

شیرآلات صنعتی دارای عملکرد هوا می‌توانند به صورت دریچه‌های دو طرفه، سه طرفه و چهار طرفه طراحی شوند.

انواع آن شامل شیرهای رله و پینچ است.

شیرآلات صنعتی کنترلی شیرهای استوانه‌ای کشویی

این نوع شیرها در درجه اول در برنامه‌های کاربردی موتورهای بخار استفاده می‌شود.

در واقع کمک می‌کند تا مقدار بخار موجود در موتور را کنترل نماید. همچنین برای کنترل انتشار گازهای خروجی از آن استفاده می‌شود.

آن‌ها از یک طرف به سمت دیگر می‌چرخند و با کنترل سایر قطعات متحرک برای کنترل بخار و اگزوز حرکت می‌کنند.

امروزه از شیرهای استوانه‌ای کشویی در خودروها برای کنترل میزان مصرف بنزین در موتورها استفاده می‌شود.

شیرآلات صنعتی کنترلی دریچه‌های پیستون زاویه‌ای

این شیرآلات صنعتی توسط محرک پنوماتیک کنترل می‌شوند.

این طرح شامل یک محرک پیستون است که از آن برای تهیه حرکات خطی برای بلند کردن مهرها استفاده می‌شود.

شیرهای پیستون زاویه‌ای در درجه اول در برنامه‌های کاربردی متشکل از سرعت بالا و درجه حرارت بالا استفاده می‌شوند.

شیر کنترل اطمینانشیرالات اطمینان شیرالات اطمینان شیرالات اطمینان شیرالات اطمینان شیرالات اطمینان شیرالات اطمینان شیرالات اطمینانشیرالات کنترلی اطمینان شیرالات کنترلی اطمینان شیرالات کنترلی اطمینان شیرالات کنترلی اطمینان شیرالات کنترلی اطمینان شیرالات کنترلی اطمینان شیرالات کنترلی اطمینان شیرالات کنترلی اطمینان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *