Sending
User Review
0 (0 votes)

شیرالات کنترلی

شیرالات کنترلی شیر هواگیری

وجود هوا و گاز در تمامی سیستم های لوله کشی و تاسیسات، سبب اختلال در عملکرد و جریان انواع سیالات موجود در سیستم پایپینگ می شود. و کار با آن ها را دشوار می سازد، از این رو با روی کار آمدن شیر هواگیری در صنایع تاسیسات و پایپینگ این مشکل را به خوبی می توان مدیریت و یا برطرف نمود. شیر ایرونت یا هواگیری از زیرمجموعه شیرهای کنترلی است، که به صورت دستی و یا اتوماتیک هوای موجود در لوله ها، کالکتورها،پمپ ها، رادیاتورها و غیره را تخلیه می کند.

انواع شیرهواگیری را می توان در دسته های شیرهای اتوماتیک و دستی قرار داد، این شیرآلات از لحاظ فنی باید دارای بدنه ای مستحکم باشند تا در برابر دما و فشار بالای سیالات، از مقاومت کافی برخوردار باشند، و ضریب ایمنی در آن قابل قبول باشد. شیرآلات کنترلی هواگیری را می توان با توجه به کاربرد و ظرفیت کاری در دسته های تک روزنه، دو روزنه و دیسکی قرار داد، که از هر کدام از آن ها با توجه به ویژگی هایی که دارند در صنایع خاصی استفاده می شود.

شیر هواگیری چیست و انواع شیرهای هوا گیری

شیر هواگیری Air Vent Valve قطعه ای بسیار کاربردی و لازم در سیستم های لوله کشی انتقال آب و یا بخار داغ است. در همه سیستم های گرمایشی به سبب تغییرات دما و فشار و واکنش های شیمیایی گازهایی تولید می شوند که برای سیستم مضر و سبب خوردگی لوله ها، جمع شدن رسوب، سوراخ شدن لوله، خرابی پمپ ها، تولید صدا در سیستم و انتقال نادرست دما در کل سیستم می شوند. بنابر این این گاز ها باید از سیستم لوله کشی خارج شوند تا آسیب های گفته شده به حداقل برسد.

به منظور خارج کردن گاز های اضافی از سیستم های گرمایشی از شیر هواگیری استفاده می شود که این شیرآلات صنعتی دارای دو جنس پلاستیک و برنج بوده و روی پمپ سیرکولاتور سیستم لوله کشی قرار می گیرند. شیر هواگیری در بسیاری از سیستم های تاسیساتی مانند موتور خانه ها،  کلکتور ها، پمپ ها و یا هر سیستم دیگری که تغییرات دما موجب هواگرفتگی در آن ها می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آسیب های جدی گفته شده در بالا که جمع شدن هوا در سیستم های گرمایشی ایجاد می کند، تجمع هوا داغ در بالا ترین نقاط سیستم لوله کشی باعث می شود که گردش متوقف شده و سیستم توانایی گرم کردن را از دست  بدهد.

شیر های هواگیری در دو مدل دستی و اتوماتیک تولید شده و در بازار موجود هستند. در حالت کلی هر دو نوع دستی و اتوماتیک آن می تواند در هر سیستم مورد استفاده قرار گیرد، اما تفاوت های جزئی در شیر دستی و اتوماتیک و همچنین شرایط خاص سیستم لوله کشی مسبب تفاوت در استفاده از این دو نوع شیر می شود. همچنین می توانید برای دیدن قیمت شیر گیت ولو و قیمت شیر کنترلی را ببینید.

شیر هواگیری اتوماتیک

شیر هواگیری اتوماتیک دارای یک شناور در داخل محفظه خود است. در حالت عادی زمانی که بخار جمع نشده باشد، این شناور در جای خود قرار گرفته، اما به محض اینکه بخار داغ در لوله و پشت شناور زیاد شده و تجمع پیدا کند شناور کنار رفته و بخار داغ خارج می شود. زمانی که تمام بخار داغ داخل سیستم به بیرون هدایت شد شناور مجدد به جای خود باز می گردد. اگر شناور بنا به دلایلی در قسمتی گیر کند و نتواند به جای اصلی خود بازگردد

دو حالت به وجود می آید؛ یا آب داخل لوله نیز به همراه بخار خارج می شود و یا حالت دوم این که جلوی مسیر خروج بخار را گرفته و باعث می شود بخار در لوله ها باقی بماند. شیر های هواگیر اتوماتیک عموماً برای استفاده روی کلکتور های دارای دبی سنج کاربرد دارند تا با خروج گاز به صورت اتوماتیک مانع انجام کار سیستم نشوند. البته همان طور که گفته شد، از شیرهای هواگیری اتوماتیک در دیگر سیستم ها نیز استفاده می شود و مانعی وجود ندارد.

شیر هواگیری اتوماتیک

برای دریافت لیست محصولات و قیمت ان از طریق واتس اپ سایت پیغام دهید

شیر هواگیری دستی

شیر هواگیری دستی دارای دو نوع است. نوع اول به صورت ولومی باز و بسته و نوع دوم با کمک گرفتن از ابزاری همچون پیچ گوشتی مخصوص باز و بسته و تنظیم می شود. شیر های ولومی برای استفاده کاربران بهینه تر است زیرا شیر های هواگیری به دفعات کم و با فاصله زمانی طولانی مدت باز و بسته می شوند. اما استفاده از هردو نوع با توجه به سیستم لوله کشی و دیگر شرایط مانعی ندارد. در برخی از شیر های هواگیری دستی که در کلکتور ها استفاده می شوند به دلیل عدم وجود فضای کافی برای باز و بسته کردن شیر هواگیری به وسیله پیچ گوشتی از قطعه ای با پوشش پلاستیکی در کنار شیر استفاده می شود که کار پیچ گوشتی را انجام می دهد و در برابر فشار و دمای بالا نیز مقاوم است.

شیر هواگیری جزو اصلی سیستم های گرمایشی است و همانطور که اشاره شد نبود این قطعه و یا آسیب دیدن آن موجب خسارت های زیاد به سیستم می شود. این قطعه همانند دیگر تاسیسات نیاز به مراقبت و رسیدگی های خاص دارد تا جلوی خراب شدن آن را گرفته و کارایی آن تا مدت زمان زیادی بالا باشد. تمیز کردن به دفعات و مرتب این قطعه و رسوب زدایی آن سبب می شود که عمر مفید شیر هواگیری زیاد شود و نیاز به تعویض آن و یا احتمال آسیب دیدن سیستم کاهش یابد.

شیر هعواگیری دستی

برای دریافت لیست محصولات و قیمت ان از طریق واتس اپ سایت پیغام دهید

شیرالات کنترلی

شیرالات کنترلی : شیر کنترل (Control valve) گونه‌ای از شیرهای صنعتی هستند که در سیستم‌های کنترلی به کار می‌روند. قیمت شیرالات کنترلی – فروش شیرالات کنترلی شیر کنترلی

این نوع از شیرها با فرمان گرفتن از کنترلر، باز یا بسته می‌شوند در نتیجه دخالت مستقیم انسان در آن وجود ندارد.

این نوع شیرها برای کنترل فشار، دما، دبی و یا ارتفاع مایعات به کار می‌رود.نیروی مورد نیار برای باز و بسته کردن شیر در شیرهای کنترل به صورت الکتریکی، هیدرولیکی و یا پنوماتیکی است.همچنین این شیرها به طور معمول با ورودی سیگنال ۴ تا ۲۰ میلی آمپر عمل می‌کنند.

به عبارت دیگر شیر کنترل وسیله ای است که با اعمال نیرویی غیر از نیروی دست عمل مینماید و میزان جریان سیال را در یک سیستم کنترل فرایندی تنظیم میکند. شیر کنترل شامل یک شیر است که به یک مکانیزم محرکه (actuator)که توانائی تغییر عنصر کنترل کننده سیال را دارد متصل می باشد.

این تغییر بر مبنای سیگنالی است که از سیستم کنترل دریافت میشود.

شیر کنترل نقش مهم و اساسی در یک صنعت فرایندی ایفا مینماید و قسمت زیادی از هزینه های خرید قطعات و دستگاهها در صنایع مربوط به شیر کنترل و سیستمهای جانبی آن میباشد.

شیرالات برنجی

شیرالات چدنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *