Sending
User Review
0 (0 votes)

آیا استیل زنگ میزند

آیا استیل زنگ میزند  این سوال گاهی در ذهن هر مهندس مواد زمانی که در مورد استیل می آموزد ایجاد می شود. به خوبی شناخته شده است که استیل به طور خاص برای ایجاد مقاومت در برابر خوردگی در ساختمان با افزودن مقدار کافی کروم آماده شده است. بنابراین، اعتقاد بر این است که استیل در برابر زنگ زدگی مقاوم است. در این مقاله به پاسخ محبوب ترین سوال آیا استیل زنگ میزند یا خورده می شود.

مکانیسم ضد زنگ استیل

 

مکانیسم مقاومت در برابر خوردگی استیل به شرح زیر است:
استیل حاوی بیش از 10.5٪ کروم است. اکسیژن هوای اطراف با این کروم واکنش می دهد و یک لایه نازک اکسید کروم پایدار تشکیل می دهد که سطح فولاد را مشک می کند. این لایه اکسید کروم به عنوان یک لایه مانع غیرفعال عمل می کند که اجازه نمی دهد هوا و آب به فلز زیرین دسترسی پیدا کند و در نتیجه از سطح در برابر زنگ زدگی محافظت می کند. به همین دلیل است که استیل در برابر زنگ زدگی مقاوم است و این آلیاژ برای کاربردهای بی شماری در تولید ترجیح داده می شود.
برخی از افزودنی های آلیاژی خاص خواص مقاومت در برابر خوردگی استیل را افزایش می دهند. به عنوان مثال، مولیبدن. به دلیل وجود مولیبدن درجه 316 در مقایسه با استیل 304 در برابر خوردگی مقاوم تر است.
آیا استیل زنگ می زند؟
بله، استیل در شرایط خاصی زنگ می زند یا خورده می شود. عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث خوردگی یا ایجاد زنگ در استیل شود.
آیا استیل زنگ می زند

زنگ زدگی روی سطوح استیل

آیا استیل زنگ میزند
خوردگی حفره ای در استیل
انواع خاصی ازاستیل زمانی که در معرض کلریدهای قوی قرار می گیرند می توانند زنگ بزنند. به عنوان مثال، ماهیت خورنده کلر در آب دریا یا آب استخر می تواند باعث زنگ زدگی یا خوردگی استیل شود. این به عنوان خوردگی حفره ای در استیل شناخته می شود. از این نوع زنگ زدگی استیل می توان با موارد زیر جلوگیری کرد:
استفاده از درجه برتر استیل (به عنوان مثال SS316 در برابر کلریدها مقاوم است).
اعمال یک پوشش تخصصی برای جلوگیری از تماس مستقیم با محیط کلرید.
تمیز کردن مناسب سطح
خوردگی گالوانیکی ناشی از آلیاژهای استیل غیر مشابه:
گاهی اوقات، دو گرید مختلف از آلیاژهای غیر مشابه برای تهیه برخی محصولات سفارشی به یکدیگر جوش داده می شوند. این یک جریان گالوانیکی بین آنها ایجاد می کند و آند شروع به خوردگی می کند. این پدیده به خوردگی گالوانیکی معروف است. پرکننده جوش نیز می تواند باعث خوردگی گالوانیکی شود. این نوع از خوردگی یا زنگ زدگی استیل را می توان با موارد زیر جلوگیری کرد:
اجتناب از اتصال فلزات غیر مشابه
اضافه کردن یک پوشش برای مهر و موم کردن فلز برای جریان الکترون.

خوردگی عمومی استیل

هنگامی که سطح استیل با مواد اسیدی تماس پیدا می کند، ممکن است خوردگی عمومی در استیل رخ دهد. اتلاف یکنواخت فلز را از کل سطح ایجاد می کند. اجزای استیل با مقدار pH کمتر از 1 تمایل بیشتری به خوردگی عمومی یا یکنواخت دارند.
جلوگیری از زنگ زدگی استیل، پوشش پودری سطح استیل با رسوب پودری خشک رنگ با استفاده از بارهای الکترواستاتیکی است. پس از گرم شدن سطح، پوشش پودری به یک سطح سخت تبدیل می شود که منجر به پوشش کامل استیل لخت در یک لایه جذاب و محافظ می شود. همچنین غیرفعال سازی استیل باعث کاهش زنگ زدگی یا خوردگی در مواد استیل می شود.
چه چیزی می تواند باعث زنگ زدگی استیل شود؟

آیا استیل زنگ میزند
به طور کلی، استیل با لایه اکسید کروم خود به عنوان یک ماده مقاوم در برابر خوردگی عمل می کند. با این حال، در محیط های خاصی که لایه اکسید کروم آسیب می بیند، استیل می تواند زنگ بزند. برخی از کلریدها، پاک کننده‌ها، رطوبت بالا، ساییدگی‌های مکانیکی، یا محیط‌های با شوری بالا می‌توانند به لایه محافظ استیل آسیب بزنند و آن را مستعد تشکیل زنگ‌زدگی کنند.

آیا استیل در آب زنگ می زند؟

خیر، در آب معمولی، استیل زنگ نمی‌زند. حتماً شما هم در ظروف آشپزخانه استیل ضد زنگ خود تجربه مشابهی را داشته اید. هر روز با آب شسته می شوند اما زنگ زدگی ایجاد نمی کنند.
آیا استیل به مرور زمان زنگ می زند؟
اگر استیل به درستی نگهداری شود و از محیط های خشن دور نگه داشته شود، زنگ نمی زند.
آب شور با استیل چه می کند؟
با قرار گرفتن مداوم در معرض آب شور، استیل می تواند به مرور زمان زنگ بزند.
کاشت آهن یا فولاد ساده بر روی استیل
گاهی اوقات بقایای قطعات آهنی یا فولادی به قطعات استیل منتقل می شود. به عنوان مثال، هنگام تمیز کردن ظروف یا ظروف استیل ضد زنگ با استفاده از پشم فولادی یا برس سیمی. اگر این ذرات باقیمانده در معرض هوای مرطوب یا رطوبت قرار گیرند، زنگ زدگی شروع می شود. این نوع زنگ زدگی استیل را می توان با تمیز کردن کامل سطوح برای جلوگیری از رسوب آهن یا فولاد معمولی بر روی سطح SS جلوگیری کرد.

اعمال دمای بسیار زیاد در استیل

آیا استیل زنگ میزند
هنگامی که استیل در معرض دماهای شدید (750 تا 15500 درجه فارنهایت) قرار می گیرد، قابلیت مقاومت در برابر زنگ زدگی کاهش می یابد. به عنوان مثال، در طول جوشکاری (یا عملیات حرارتی) استیل، گرمایش و سرمایش بالا فرآیندی به نام حساس سازی را ایجاد می کند که در آن کربن و کروم به یکدیگر پیوند می خورند و کاربیدها را تشکیل می دهند. به همین دلیل، مقدار کروم در استیل کاهش می یابد و آن را مستعد زنگ زدگی می کند. برای جلوگیری از زنگ زدگی استیل به دلیل تغییرات دمایی، محصول باید در محدوده دمای عملیاتی خود کار کند.

خوردگی شیمیایی در هوای آلوده
در قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای آلوده (حاوی مقادیر بیشتری سولفید، اکسید، اکسید هیدروژن)، در مورد آب متراکم، لکه های مایع اسید سولفوریک، اسید نیتریک، اسید استیک روی سطح استیل ایجاد می شود که باعث خوردگی شیمیایی می شود.

از بین بردن زنگ از سطوح استیل
روش های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن می توان زنگ زدگی سطح استیل را به طور موثر از بین برد. به عنوان مثال، با حل کردن زنگ یا اکسید آهن با استفاده از اسیدهای ضعیف مانند اسید فسفریک یا اسیدهای استیک می‌توان به خلاص شدن از شر زنگ کمک زیادی کرد. این اسیدها با فلز اصلی واکنش نشان نمی دهند و به سادگی زنگ زدگی را حل می کنند تا سطح تمیزتری ایجاد کنند.

جلوگیری از زنگ زدگی استیل

آیا استیل زنگ میزند

پوشش پودری سطح استیل با رسوب پودری خشک رنگ با استفاده از بارهای الکترواستاتیکی است. پس از گرم شدن سطح، پوشش پودری به یک سطح سخت تبدیل می شود که منجر به پوشش کامل استیل لخت در یک لایه جذاب و محافظ می شود. همچنین غیرفعال سازی استیل باعث کاهش زنگ زدگی یا خوردگی در مواد استیل می شود.

چه چیزی می تواند باعث زنگ زدگی استیل شود؟به طور کلی، استیل با لایه اکسید کروم خود به عنوان یک ماده مقاوم در برابر خوردگی عمل می کند. با این حال، در محیط های خاصی که لایه اکسید کروم آسیب می بیند، stainless steel می تواند زنگ بزند. برخی از کلریدها، پاک کننده‌ها، رطوبت بالا، ساییدگی‌های مکانیکی، یا محیط‌های با شوری بالا می‌توانند به لایه محافظ استیل آسیب بزنند و آن را مستعد تشکیل زنگ‌زدگی کنند.

آیا استیل در آب زنگ می زند؟
خیر، در آب معمولی، استیل زنگ نمی‌زند. حتماً شما هم در ظروف آشپزخانه استیل ضد زنگ خود تجربه مشابهی را داشته اید. هر روز با آب شسته می شوند اما زنگ زدگی ایجاد نمی کنند.

آیا استیل به مرور زمان زنگ می زند؟
اگر استیل به درستی نگهداری شود و از محیط های خشن دور نگه داشته شود، زنگ نمی زند.

آب شور با استیل چه می کند؟
با قرار گرفتن مداوم در معرض آب شور، استیل می تواند به مرور زمان زنگ بزند.

شما عزیزان می توانید قیمت انواع استیل ضد زنگ را از فروشگاه پایپ اتصال استعلام قیمت نمایید ما تمامی استیل ها را موجود داریم شما می توانید لیست قیمت استیل 304 و 316 را از ما استعلام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *